سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اولین گام سند راهبردی ایران و افغانستان برداشته شد/ دور بعدی مذاکرات ماه آینده در کابل

نصیر احمدنور گفت: جلسات متناوب در تهران و کابل برگزار خواهد شد تا به متن نهایی یا همان سند راهبردی میان دو کشور دست یابیم.

اولین گام سند راهبردی ایران و افغانستان برداشته شد/دور بعدی مذاکرات ماه آینده در کابل برگزار می‌شودنصیر احمدنور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در گفتگو خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گفتگوهای صورت گرفته در اولین جلسه مذاکرات تهیه سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان اظهار داشت: این نشست‌ها به دنبال مباحث و مذاکرات چندین ساله میان دو کشور در سطوح مختلف صورت می‌گیرد و هدف اساسی از آن رسیدن به یک سند همکاری‌های جامع و راهبردی است.

سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه این سند به همه عرصه‌ها و نهادینه ساختن همکاری‌های دو کشور دوست، برادر و همسایه مربوط می‌شود، گفت: به دنبال سفر آقای ظریف وزیر محترم وزارت خارجه ایران به کابل به این روند تصریح داده شد و دو طرف موافقت کردند کمیته‌های پنجگانه (آب، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی_دفاعی و امور اتباع و مهاجرین) در دو کشور تشکیل شود و هر کمیته مسئولیت یک عرصه مهم همکاری دو کشور را به عهده بگیرند.  

وی با اشاره به اینکه این کمیته‌ها در دو کشور تشکیل و روسا و اعضای هر کمیته مشخص شدند، عنوان کرد: نخستین جلسه کمیته‌های پنجگانه دو طرف هم به دعوت تهران در روزهای 28 و 29 ماه جاری جوزا/خرداد در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه ایران به صورت جداگانه برگزار شد.

احمد نور با بیان اینکه خوشبختانه مذاکرات همه کمیته‌ها در فضایی بسیار گرم، صمیمی و دوستانه صورت گرفت، بیان داشت: چون موضوع بحثها یک سند مهم، راهبردی و جامع است عجله‌ای در کار نیست و ظرفیت زمانی متناسب با این سند در نظر گرفته شده و نخستین گام نیز در این مسیر برداشته شد.

سفیر افغانستان در تهران ادامه داد: جلسات متناوب و پی در پی دیگری در تهران و کابل برگزار خواهد شد تا در پایان به متن نهایی یا همان سند جامع و راهبردی میان دو کشور دست یابیم.

وی گفت: در جلسه نخست دو طرف از نیازها و دیدگاههای یکدیگر آگاه شدند و تفاهمات اصولی در عرصه‌های مختلف صورت گرفت و در جلسه بعدی که در کابل برگزار می‌شود، گفتگوها ادامه پیدا خواهد کرد.

احمد نور با اشاره به اینکه گمان می‌کنم جلسه بعدی حدود یک و نیم ماه دیگر برگزار شود، اظهار داشت: یکی از کمیته‌های پنجگانه کمیته آب است که آن هم در فضای تفاهم برگزار شد و مسائل به بحث گذاشته شد.

سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه ما در آغاز کار هستیم و موضوع رسیدن به توافق فعلا مطرح نیست و در حال بررسی جوانب هستیم، خاطرنشان کرد: گفتگوها را ادامه می‌دهیم تا در  جلسات آینده دو طرف به یک متن نهایی و قابل قبول برسند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار