حقی فام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

احتمال خاموشی در تابستان وجود دارد/رشد ۱۰ درصدی مصرف برق

معاون هماهنگی توزیع برق توانیر از رشد ۱۰ درصدی مصرف برق خبر داد و گفت: با ادامه رشد مصرف، احتمال خاموشی در تابستان وجود دارد.

احتمال خاموشی در تابستان وجود دارد/رشد ۱۰ درصدی مصرف برقبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برق یکی از مقولاتی است که زندگی امروز بدون آن قابل تصور نیست و از آنجاکه مصرف سرانه انرژی و به تبع آن برق در کشور ما بیش از میانگین جهانی است، همواره بیم قطعی برق در کلانشهرها می‌رود و برخی مناطق کشور با این مشکل هر ساله مواجه هستند، البته این اتفاق در سالهای دور بیشتر رخ می‌داد اما با تمهیداتی که در این مورد اندیشیده شده، در حال حاضر وضعیت رو به بهبود است.


رشد مصرف برق و نیز مشکلات تأمین برق به‌ویژه در استانهای جنوبی کشور، بهانه‌ای شد تا به سراغ معاون هماهنگی توزیع برق توانیر رفته و در خصوص وضعیت فعلی توزیع برق گفتگویی انجام دهیم.

میزان مصرف برق در کشور تا کنون تغییر خاصی داشته است یا خیر؟


حقی فام: نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشته اما در ماه اخیر شاهد رشد مصرف 10 درصدی از سوی مردم بوده ایم که با این روند برای فصل گرما با مشکل تأمین برق مواجه خواهیم بود.

این افزایش مصرف به طور دقیق چه میزان بوده است؟ 


حقی فام: شبکه سراسری برق در حال حاضر بیش از 49 هزار مگاوات برق مصرف می‌کند، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل میزان مصرف 39 هزار مگاوات بوده است. این افزایش 13 درصدی مصرف، نگرانی‌هایی را برای تأمین برق بوجود آورده است. در حال حاضر توانایی تولید 55 هزار مگاوات برق وجود دارد اما اگر رشد مصرف ادامه دار باشد، توزیع برق با مشکل مواجه خواهد شد.


آیا در تابستان قطعی برق خواهیم داشت؟

حقی فام: میزان تولید مشخص است اما اگر مصرف با شیب تند فعلی ادامه یابد، احتمال قطعی برق وجود دارد. ساعات 12 تا 15 و 20 الی 23 اوج مصرف برق به شمار می‌رود و برای صرفه جویی می بایست هموطنان حتی‌المقدور در این ساعات از وسایل برقی به‌ویژه وسایل سرمایشی کمتر استفاده کنند.

برای کنترل پیک مصرف چه اقدامی باید کرد؟


حقی فام: کاهش مصرف تنها راه مدیریت اوج مصرف تابستان است و در این خصوص تغییر الگوی مصرف ضروری است. عبور از پیک مصرف برق فقط با کمک مردم صورت خواهد پذیرفت. با این حال مصرف تناوبی وسایل برقی باید مدنظر قرار گیرد و اگر بتوانیم 5 هزار مگاوات برق را مدیریت کنیم، خاموشی نخواهیم داشت.

چه برنامه ای برای مدیریت مصرف برق صنعتی دارید؟


حقی فام: بسته‌های مدیریت مصرف برای بخش‌های عمومی،صنعتی و کشاورزی طبق سال گذشته، امسال هم ابلاغ شد اما بخش صنعتی به یک اشباعی در مدیریت مصرف رسیده ، ضمن اینکه بخش خانگی ظرفیت بهتری برای کاهش مصرف دارد.

بخش اداری چه اقداماتی برای کاهش مصرف باید انجام دهد؟


حقی فام: در این خصوص نیز ابلاغیه‌هایی برای نهادها و ادارات دولتی صادر شده است. در مناطق جنوبی با بالارفتن دمای هوا ادارات تعطیل خواهد شد، ضمن اینکه پس از ترک اتاق باید چراغ‌ها و کولر حتماً خاموش شود.

مشکل تأمین برق استان های جنوبی کشور ناشی از چیست؟


حقی فام: مشکل اساسی در این بخش محدودیت‌ها در فوق توزیع و انتقال برق بوده که رفع موانع این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است که تا به حال محقق نشده است، فقط استان خوزستان در این خصوص نیازمند سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی است، این در حالی است که برای کل کشور باید 10 میلیارد تومان هزینه شود. امیدواریم با کمک مردم امسال از پیک مصرف بدون خاموشی گذر کنیم اما باید اقدامات جدی و سریعی در خصوص بهبود زیرساخت های توزیع و انتقال به‌ویژه در بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام دهیم. 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار