ساری،

سم پاشی ۵ روستای رامسر علیه بیماری تب کریمه کنگو

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رامسر از عملیات سم پاشی ۵ روستا از بخش‌های اشکور و جنت رودبار این شهرستان علیه بیماری تب کریمه کنگو خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رفیعی گفت: در ۳ روستای تمل، نارنه و میج از توابع بخش اشکور و در روستا‌های گلین و لگا از توابع بخش جنت رودبار شهرستان رامسر با استفاده از مقدار تقریبی ۹۰ لیتر سم، جایگاه نگهداری دام سمپاشی و همچنین با انجام سمپاشی بدن دام، با کنه‌ها به عنوان انگل‌های خرجی بدن دام و ناقل این بیماری ویروسی مقابله شد.
وی افزود: حدود ۶۰ لیتر از این سم در جایگاه دام و مابقی در بدن دام استفاده شد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رامسر با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت، مخزن و ناقل آن بوده و جزء بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود، گفت: این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند که انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است، دچار شود.
رفیعی پیشگیری لازم توسط دامداران و افراد مرتبط را مهم خواند و افزود: مهمترین راهکار‌های پیشگیری از این بیماری مبارزه با انگل‌های خارجی (کنه ها) از طریق سمپاشی، آموزش دامداران در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب، سرد نمودن لاشه به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و سپس پختن کامل آن، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیر مجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحد‌های مجاز و دارای مهر تایید دامپزشکی است.
وی گفت: از آنجایی که این بیماری از طریق خوردن گوشت منتقل نمی‌شود توصیه می‌شود هنگام تماس با دام یا لاشه دام کشتار شده و گوشت و آلایش‌های خوراکی (جگر و دل)، بهداشت فردی را رعایت کرده و به دلیل انتقال ویروس از طریق زخم و خراش‌های روی پوست و بدن انسان حتما از پوشش مناسب مثل دستکش استفاده شود.
انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار