مویدی مطرح کرد؛

نقش بی بدیل هنر در كاهش آسيب‌های اجتماعی

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نقش هنر در كاهش آسيب‌های اجتماعی به ويژه اعتياد، نقشی اساسی و بی‌بديل است و هنر بازيگری از جایگاه ویژه ای در جلوگيری از بروز آسيب‌های اجتماعی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با عوامل و دست‌اندرکاران نمایش «شلتر» اظهار داشت: نقش هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، نقشی اساسی و بی‌بدیل است؛ هنر بازیگری نیز از جایگاه ویژه‌ای در جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی برخوردار است و این هنر اثربخشی و ماندگاری خوبی به دنبال دارد.

وی افزود: وقتی نمایش «شلتر» به صحنه رفت، افرادی که نمایش را دیدند از اثربخشی این نمایش صحبت می‌کنند؛ در عصر فعلی اقشار مختلف مردم در راستای هم‌افزایی و کاهش خسارات پدیده خانمانسوز اعتیاد عوامل اجرایی مبارزه با مواد مخدر را همراهی می‌کنند و امید است روزی برسد که جامعه ایرانی- اسلامی شاهد زشتی و پلشتی اعتیاد نباشد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: جامعه ما طی 3 دهه اخیر کمتر شاهد ورود مقوله هنر به اعتیاد بوده است و شاید اگر زودتر از این زمان هنر به این عرصه وارد می‌شد، دیگر شاهد صحنه‌های تلخ و عواقب تأثر برانگیز اعتیاد در پارک‌ها و برخی خیابان‌ها نبودیم.

 مویدی با تقدیر از عوامل نمایش شلتر بیان داشت: کار هنرمندان و بازیگران در حوزه پردازش به دو مبحث اعتیاد و  آسیب‌های اجتماعی و اجرای نمایش با این مضامین روی صحنه، موجب جلوگیری از بروز اعتیاد در بسیاری از افراد می‌شود و این موضوع بسیار ارزشمند است.

وی افزود: نزدیک به ۳۰ سال است که در عرصه مبارزه با مواد مخدر خدمتگزار جامعه هستم و امروز احساس کردم نقش هنرمندان به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش شلتر در جامعه از من اثرگذارتر بوده است.

مویدی با بیان اینکه هنر و سینما جزء دغدغه‌های اصلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: تاکید وزیر کشور بر استفاده از ظرفیت هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ وی معتقد است هر جا از هنر در راستای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به درستی استفاده شود، آن جامعه با عوارض کمتری از معضلات اجتماعی روبرو خواهد بود.

وی ادامه داد: در جلسه اخیر شورای اجتماعی کشور که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، دکتر روحانی اعلام کرد که از بعد از ورود رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) به حوزه آسیب‌های اجتماعی، بیش از گذشته به موضوع اعتیاد توجه شده است و رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر توانسته موفق عمل کند، وی همچنین بر استفاده از هنر و سینما در جهت پیشگیری از اعتیاد و ایجاد نشاط اجتماعی در کشور تاکید دارند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: امروزه باید تلاش کنیم که تهدیدات اجتماعی را با ورود و نقش آفرینی عوامل هنر و سینما به حداقل برسانیم؛ بدون تردید حضور و مشارکت اهالی فرهنگ و هنر در حوزه پیشگیری از اعتیاد بسیار اثرگذار خواهند بود.

مویدی بیان داشت: ستاد مبارزه با موادمخدر در دهه اخیر به ستاد تولید فکر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و چگونگی مدیریت و کاهش اعتیاد تبدیل شده است؛ این ستاد پیرامون مسایلی، چون جلوگیری از گرایش دانش‌آموزان به اعتیاد، کاهش دسترسی مواد در محیط‌های آموزشی، جمع‌آوری معتادان از پارک‌ها و خیابان‌ها، ارتباط با هنرمندان در جهت تولید آثار هنری، چگونگی مقابله با قاچاقچیان موادمخدر در مرزبانی‌ها، مقابله با پولشویی و غیره چاره‌اندیشی و سیاست‌گذاری می‌کند.  

 * «شلتر» ماحصل دو سال تحقیق و مصاحبه با زنان و دختران کارتن خواب است 

امین میری کارگردان نمایش «شلتر» نیز گفت: در تهیه نمایش «شلتر» کار خود را با تیمی متشکل از ۵۰ نفر برای این نمایش به مدت 2 سال تحقیق و پژوهش و مصاحبه با زنان و دختران کارتون خواب و بی پناه دنبال کردم؛ نمایش را به روی صحنه بردم. حتی تعدادی از دوستان در بین ما هستند که به بهبودی رسیده‌اند و در این نمایش ما را همراهی می‌کنند.

وی افزود: این نمایش درباره آدم‌هایی است که در گذشته خود روز‌های تلخ و بسیار عجیب کارتن خوابی را تجربه کردند و این بار با حضور روی صحنه به صورت کاملا مستند و واقعی همراه با بازیگران نمایش از اتفاقات تلخی که در گذشته آن‌ها پیش آمده با تماشاگران حرف می‌زنند.

کارگردان نمایش «شلتر» اظهار داشت: این نمایش بر اساس تحقیقات فراوانی که از فروردین ماه سال گذشته آغاز شد، روی صحنه شکل اجرایی گرفته و حاصل مصاحبه با  49 کاراکتری است که روزگاری در بدترین شرایط و در مناطقی، چون دروازه غار تهران کارتن خواب بودند.

میری بیان داشت: این نمایش نتیجه بیش از ۲ هزار ساعت مصاحبه است که حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد و مخاطبان را به تفکراتی وا دارد که نیاز امروز او است. به همین جهت من و گروه اجرایی تلاش کردیم تا اثری را به تماشاگر تئاتر شهر نشان دهیم که شاید دیدن آن با دیگر نمایش‌ها متفاوت باشد.

وی گفت: خوشحالم که این نمایش مورد توجه ستاد مبارزه با موادمخدر قرار گرفته است؛ چرا که تنها ارگانی که ما برای حمایت نرفتیم، اما مورد حمایتش قرار گرفتیم، این ستاد بود و این در حالی است که برای دریافت کمک و حمایت به سراغ برخی سازمان‌ها رفتیم، اما با وجود وعده و قول‌هایی که به ما دادند، نتیجه‌ای عاید ما نشد و امیدوارم این نمایش را بتوانیم در مقابل دیدگان رئیس جمهور، وزرا و مسئولان عالی‌رتبه نظام به روی صحنه ببریم.

*نویسندگی نمایش "شلتر" ۶ ماه طول کشید

ساناز بیان نویسنده نمایش «شلتر» با بیان اینکه «شلتر»، حاصل مصاحبه‌های حضوری امین میری با شخصیت‌های واقعی بود، گفت: اوایل تابستان سال گذشته میری درباره این نمایش با من صحبت کرد و تحقیقات را به من داد. در آن زمان آمادگی این کار را نداشتم، زیرا چشم من مشکلی داشت که نباید مدت طولانی به مانیتور نگاه می‌کردم البته این مشکل هنوز وجود دارد و فرصت نداشتم درمان لازم را انجام دهم.

وی افزود: نتوانستم این کار را رد کنم، چون بسیار به دغدغه‌های من نزدیک بود. در نتیجه فایل‌های صوتی بسیار زیادی در این زمینه گرفته شده بود که به‌مرور پیاده می‌شدند و در اختیار من قرار می‌گرفتند. این تحقیقات، شامل مصاحبه‌ها و تحقیقات میدانی، حدود ۷ هزار صفحه بود و خواندن این گزارش‌ها ۶ ماه به‌طول انجامید.

بیان ادامه داد: امین میری و گروهش حدود 2سال با این شخصیت‌ها زندگی کرده بودند. علاوه‌ بر این گزارش‌هایی که در دست داشتم، با چند جامعه‌شناس و روان‌شناس صحبت کردم. همچنین شروع به مطالعه جدی در این حوزه کردم. این تحقیقات بسیار طول کشید.

گفتنی است؛ نمایش «شلتر» نوشته ساناز بیان، کارگردانی امین میری و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان از روز ۲۵ بهمن‌ماه ۹۵ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود و ۱۸ فروردین‌ماه امسال در میان استقبال قابل‌ توجه مخاطبان به اجرای خود پایان داد.

نمایش «شلتر» نوشته ساناز بیان، کارگردانی امین میری و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان از روز ۲۵ بهمن‌ماه ۹۵ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود و ۱۸ فروردین‌ماه امسال در میان استقبال قابل‌توجه مخاطبان به اجرای خود پایان داد. «شلتر» با موضوع اعتیاد و زنان کارتن‌خواب در تالار قشقایی به روی صحنه رفت و مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته بود، از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر مورد تقدیر واقع شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار