در جلسه ستاد مناسب سازی محیط مطرح شد؛

استان یزد دارای بهترین وضعیت مناسب سازی محیط/سازمان نظام پزشکی بدترین شرایط را برای رفت و آمد معلولان دارد

طبق گزارش ستادمناسب سازی محیط، ادارات استان یزد دارای بهترین وضعیت و استان تهران دارای بدترین وضعیت مناسب سازی برای معلولان است.

استان یزد دارای بهترین وضعیت مناسب سازی محیط/سازمان نظام پزشکی بدترین شرایط را برای رفت و آمد معلولان داردبه گزارش خبرنگارحوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور امروز (چهارشنبه) در سالن شهید رجایی وزارت کشور با حضور  محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی، نحوی نژاد معاون توانبخشی بهزیستی ، ابراهیم مومن سرایی رئیس دبیر خانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، مفاخر دبیر شورای سلامت سازمان صدا و سیما، نماینده میراث فرهنگی و گردشگری، نماینده شورای عالی استان ها و نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.


در این جلسه گزارش ارزیابی مناسب سازی محیط برای معلولان و جانبازان از 1200ساختمان دولتی در 31 استان کشور ارائه شد.


در این گزارش 1200 ساختمان اداری در 13 آیتم از جمله ارزیابی مناسب سازی سرویس های بهداشتی، توقفگاه ها و پارگینگ ها، سطح های شیب دار، مسیر عبور و مرو و راهرو ها، راه پله ها و آسانسور ها، سالن های اجتماعات،سیستم اطلاع رسانی،میزان اهتمام دستگاه ها در دریافت بودجه و اختصاص بودجه به امر مناسب سازی، ارائه تسهیلات به افراد برای استفاده از سامانه های الکترونیکی،میزان اجرای ضوابط مناسب سازی در ساخت و ساز و میزان ضوابط مناسب سازی در اعطای مجوز به دستگاه های خصوصی از سوی سازمان ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

براساس ازریابی انجام شده بر منبای 13آیتم گفته شده استان یزد با 60درصد بهترین وضعیت را در مناسب سازی محیط و استان تهران با 24درصد بدترین وضعیت را دارا است.

همچنین در این گزارش آمده است، در بین سازمان های دولتی ارزیابی شده سازمان بهزیستی با 70درصد، سازمان بنیاد شهید و شرکت گاز بهترین شرایط را در مناسب سازی محیط برای معلولان و سازمان نظام پزشکی و صدا و سیما بدترین وضعیت را در مناسب سازی محیط دارا هستند.

*دستگاه های مسئول در مناسب سازی محیط جزیره ای عمل می کنند

حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با ارائه گزارشی در این جلسه اظهار داشت: چرا دستور  جلسات ستاد مناسب سازی نتیجه بخش نیست و هیچ دستگاه دیگری به غیر از سازمان بهزیستی و بنیاد شهید این کار را انجام نمی دهد.

وی با طرح سوالی مینی بر اینکه جایگاه مناسب سازی در دولت کجاست و چقدر اهمیت دارد؟،گفت: بیشتر دغدغه دستگاه ها مناسب سازی محیط است که متاسفانه به طور مطلوب اجرایی نمی شود و هر دستگاه به طور جزیزه ای عمل می کند به عنوان مثال شهرداری تهران سامانه حمل و نقل عمومی برای معلولان را راه اندازی کرده است، اما باید مشخص شود این سامانه به چه تعداد معلول خدمت رسانی می کند و چه میزان بودجه دارد؟

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه لایحه حمایت از معلولان به صورت طرح ارائه شده بود و ضمانت اجرایی نداشت، تاکید کرد: این لایحه در مجلس در حال بررسی است که امیدواریم با تصویب آن اجرایی شود.

در ادامه جلسه محسن رنجبر نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ارائه گزارشی از عملکرد هتل ها برای مناسب سازی محیط گفت: در اواخر سال 94مناسب سازی هتل ها در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت زیرا سازمان جهانی گردشگری در سال 2016شعار خود را "دسترسی عمومی به امکانات گردشگری"قرار داده بود.

وی افزود:در این راستا هتل ها ملزم به ارائه خدمات نگهداری کودکان،تهیه سیستم های اطلاع رسانی ، آموزش کارکنان برای پذیرش معلولان ذهنی و در نظر گرفتن یک اتاق ذخیره در طبقه همکف برای معلولان  شدند.

خندان دل رئیس ستاد مناسب سازی کشور در پایان جلسه گفت: در جلسه امروز چک لیست هایی تهیه شده، تا شهرداری ها ملزم شوند،ضوابط مناسب سازی محیط برای حضور معلولان را در ساختمان های جدید اجرایی کنند.


انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار