میرزابیگی در نشست خبری مطرح کرد؛

ابهام در بیمه تعرفه‌های پرستاری/ بحران کمبود پرستار گریبانگیر آینده کشور

معاون پرستارى وزارت بهداشت با اشاره به کمبود پرستار در ١٠ سال آینده از ابلاغ تعرفه‌های پرستاری در چند روز آینده خبر داد.

ابهام در بیمه تعرفه‌های پرستاری/ بحران کمبود پرستار گریبانگیر آینده کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد میرزابیگى معاون پرستارى وزارت بهداشت در نشست خبرى گزارش عملکرد معاونت پرستاری برای تصویب تعرفه‌های پرستاری در منزل که امروز در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: رسانه‌ها با روشنگری به موقع و پیگیرى مطالبات خدمات ارزنده‌ای در حوزه سلامت داشتند.

وى ادامه داد: در ابتداى دولت یازدهم و با حمایت‌ها توانستیم معاون پرستارى را فعال کنیم که توجه به مراقبت هاى پرستارى در منزل مورد توجه قرار گرفت.

معاون پرستارى وزارت بهداشت عنوان کرد: ١٩٠ دانشکده پرستارى، ٦٠ هزار دانشجو پرستارى در مقاطع مختلف تحصیلى، بالغ بر ١٥٠ هزار نفر فارغ التحصیل در سطوح مختلف گروه هاى پرستارى و ١٤ هزار مدیر در حوزه پرستارى که حوزه ماموریت آنها داریم. 

میرزابیگى اظهار کرد: معاونت پرستارى در وزارت بهداشت است که صرفا تنها مربوط به بیمارستان‌ها نیست و معاونت مراقبتهاى پرستارى است و هرجا مردم به خدمات نظام سلامت از جمله پرستاری نیاز داشته باشد، پرستاران حضور دارند و پا به پای بهداشت و درمان مراقبت‌های پرستاری ارائه مى شود اگرچه ۶۰ سال دیرتر در مقایسه با دنیا وارد پرستارى جامعه نگر شدیم، اما این نشان از عزم مسئولین در این زمینه دارد.

وی افزود: در ابتدای این چهار سال در زمینه هاى مختلف پرستارى برنامه ریزی شد و وزیر بهداشت و شوراى عالى بیمه حمایت‌های لازم را انجام دادند که در وزارت بهداشت امروز تمام فعالیت ها انجام شده و نظارت‌هاى دقیق وجود دارد و بعضی از این مسائل مانند ورود به پرستاری جامعه نگر، اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای، تعریف استاندارد‌های خدمات پرستاری و ارتقای جایگاه پرستاری محقق شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: پرستاران همراه با سایر اعضای تیم سلامت فعالیت‌های مستقل، نیمه مستقل و وابسته دارند که چهار موضوع در زمینه پرستارى جامعه نگر مورد توجه قرار گرفت.

وى اظهار کرد: آیین نامه پرستارى جامعه نگر مبتنی بر مقتضیات بومی تعریف و به دانشگاه هاى علوم پزشکى ابلاغ شدکه پایه فعالیت‌های حوزه پرستاری جامعه نگر قرار گرفت تا حقوق مردم و نحوه ارائه خدمت مشخص باشد.

 

پرستارى جامعه نگر در برنامه عملیاتى وزارت بهداشت

میرزابیگی با بیان اینکه پرستارى جامعه نگر در برنامه عملیاتى وزارت بهداشت قرار گرفت، تصریح کرد: در این برنامه ضمانت اجرایى، استانداردها، نحوه فرهنگسازی و پیگیری آن و فعالیت‌های لازم برای محقق شدن آن مشخص می‌شود که قرار گرفتن در برنامه عملیاتى وزارت بهداشت در واقع ضمانت اجرایى است.

وی افزود: پرستارى جامعه نگر یک بند قانونی در برنامه ششم توسعه است و به عبارتى با تغییر مسئولان مشکلى براى اجرا نخواهیم داشت و سلایق شخصى اعمال نمى شود که این بند قانون اقدام چهارم برای تحقق پرستاری جامعه نگر است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تصویب تعرفه‌ها پرستارى در منزل گفت: در مسیر کلان شورای عالى بیمه اسفند سال ٩٥ تعرفه‌ها را تصویب کرد و ٦ خرداد به تصویب هیات دولت رسید که با این اقدام چهارمین پایه پرستاری جامعه نگر فعال شد.

 

به ۱۸۰۰ مرکز خدمات مراقبت پرستاری نیاز داریم

وی بیان کرد: با تصویب تعرفه‌ها بود که عرصه‌های فعالیت پرستارى علاوه بر بیمارستان‌ها در سطح جامعه به صورت قانونی و اجرایى کلان به صورت چارچوب یافته درآمد و با همه ابعاد مشروعیت وارد شد و عرصه وسیعى براى پرستاران باز شد.

میرزابیگى با اشاره به تعداد مراکز مراقبت پرستارى در منزل تصریح کرد: این مراکز نیاز بزرگی از مردم را برطرف می‌کند اگر قرار باشد به ازای هر پنجاه هزار نفر یک مرکز سلامت جامعه داشته باشیم، به یک هزار و ۸۰۰ مرکز نیاز داریم و تاکنون یک هزار و ۲۰۰ مورد از آنها ساخته شده است.

وی افزود: بیماران مزمن در صف انتظار بیمارستان‌ها که نیاز به مراقبت داشته باشند یا برخى علاقه خود ترجیح می‌دهند که در منزل بستری شوند میتوانند از این مراقبت‌ها استفاده کنند، بیماران صعب العلاج و سالمندان، سرطانى‌ها به کمک پرستارى جامعه نگر راه ورود به این نوع خدمات باز شد.

 

۱۵ هزار فارغ التحصیل پرستاری در نیمه دوم سال تحصیلی

میرزابیگی با اشاره به راه اندازی نوعی مرکز مراقبتی براى مراقبت از بیماران خاص به نام هاسپیس گفت: در مشهد، تهران و اصفهان مراکز هاسپیس فعال شدند و این مراکز برای بیمارانی است که نه در منزل شرایط نگهداری دارند و نیازمند بسترى در بیمارستان نیستند و این به معنای دسترسی عادلانه به خدمات است.

معاون پرستارى ورزارت بهداشت عنوان کرد: در پرستارى جامعه نگر به ۲ گروه نیاز داریم، گروه اول مدیران هستند و در این زمینه برای پرستاران شاغل و بازنشسته محدودیت نداریم و باید پروانه صلاحیت حرفه‌ای را داشته باشند که مسئول مرکز و فنی می‌توانند از پرستاران بازنسشته، شاغل و اعضا هیات علمی دانشگاه انتخاب شوند.

وی تصریح کرد: گروه دوم نیروهاى عملیاتى هستند البته فعالیت ساده‎تری نسبت به کار در بیمارستان‌ها دارند و می‌توانند با قرارداد با این مراکز، ارائه دهنده خدمات باشند که از نیمه دوم امسال با حجم زیادی از فارغ التحصیلان بالغ بر ۱۵ هزار نفر روبرو خواهیم شد که می‌توانند به عنوان نیروهاى مراقبت پرستارى در منزل فعالیت کنند.

 

در ۱۰ سال آینده پرستار  بیکار نخواهیم داشت

میرزابیگی با اشاره به کمبود پرستار گفت: با راه اندازى مراکز مراقبت پرستارى در ۱۰ سال آینده بیکاری در پرستاری نخواهیم داشت و امروز عزم جدی برای نظارت بر این مراکز داریم، ما از این مراکز درخواست کردیم که در کارگروه‌های مربوط به این زمینه نیز فعال باشند و نظارت بر درمان دانشگاه‌ها نیز مانند گذشته نظارت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه با پرستاری جامعه نگر دیگر از نام پرستاری سوءاستفاده نمى شود و گفت: در سال هاى گذشته شاهد آن بودیم که به دلیل تسهیل نشدن و فراهم نبودن حضور اهل فن و کارشناسان علمى پرستارى، برخى افراد از نام پرستار سوءاستفاده مى کردند و به دلیل اعلام شماره همراه موقت پس از تخلف امکان پیدا کردن آنها نبود.

معاون پرستارى وزارت بهداشت تاکید کرد: با این چهار اقدام اساسی انتظار داریم ارائه خدمات از طرف پرستاران اهل فن مبتنی بر چهارچوب‌های تعریف شده باشد و درتصویب این تعرفه‌ها نگاه ما به گونه اى بود که پرداخت از جیب مردم کاهش پیدا کند و با بیمه‌های پایه نیز در این زمینه وارد بحث می‌شویم و این خدمات تحت پوشش بیمه نیست، اما رایزنى‌ها با بیمه‌ها در دستور کار است.

 

اسامی مراکز مجاز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل اعلام می شوند

وى با اشاره به نحوه انتخاب پرستار مناسب براى بیماران گفت: بیمارى که به مراکز مراقبت پرستارى در منزل معرفی می‌شود یا خود مراجعه مى کند کارشناس پرستاری مجرب بررسی‌های اولیه را انجام می‌دهد و نوع خدمت لازم را برای بیمار مشخص می‌کند و برای این بیماران نیز پرونده اى تشکیل و در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود.

میرزابیگی افزود: نوع خدمت و درجه تعرفه‌ها متفاوت است، مراکز فعلی فعال باید طبق آیین نامه جدید خود را به روز کنند، البته از طرفی چک لیست‌های کنترل نیز به آن‌ها ابلاغ می‌شود و یکی از مواردی که باید ساماندهی شود این است که انگیزه شخصی، تعیین کننده قیمت خدمات نباشد.

معاون پرستارى وزارت بهداشت با بیان اینکه این تعرفه‌ها با نظر بسیاری از مجامع پرستاری از جمله سازمان نظام پرستاری تعیین شده است، تصریح کرد: اسامی مراکز مجاز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل در سامانه‌ای ویژه از طرف وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

نظر برخى افراد در نظام پرستارى را به همه تعمیم ندهیم


میرزابیگى در پاسخ به اینکه برخى مسئولان در سازمان نظام پرستارى اعلام کردند که در تعیین تعرفه‌ها نقشی نداشتند، افزود: نهاد‌ها جایگاه محترمى بر اساس قانون دارند، اما تعرفه‌هاى پرستارى و پیگیرى آنها به عهده وزارت بهداشت بوده و وظیفه قانونى است که علاوه بر این صورت جلسات وزارت بهداشت با حضور مسئولان نظام پرستارى وجود دارد.

وى ادامه داد: مواضع افراد و اشخاص و سلیقه‌ها را نباید به عنوان موضع سازمان پرستارى تلقى کرد و بگذاریم مردم شیرینى تصویب تعرفه‌ها را بچشند.

 

آموزش پرستارى بیمارستانى مورد تایید همه دست اندکاران حوزه پرستارى

معاون پرستارى وزارت بهداشت در پاسخ به اعتراض برخى به آموزش پرستار بیمارستانى گفت: سال هاى بین ٧٥ تا ٧٨ غلبه نیروهاى غیر دانشگاهى را شاهد بودیم و خلا زیاد نیروهاى دانشگاهى را حس مى کردیم که پس از آن تربیت پرستاران تحصیلکرده با شیب تند صورت گرفت، اما باید بدانید که تربیت پرستار مطابق نیاز جامعه نیست.

وى اظهار کرد: در آموزش پرستارى اعضای بورد،انجمن و نظام پرستارى دخالت داشتند که در نهایت آموزش پرستارى برای عملیاتی شدن بازنگرى شد و رشته‌ها به جاى گرایش به رشته مقطع تبدیل و ١٤ گرایش دکترا تعریف شد.

میزابیگى عنوان کرد: آیین نامه اى را معاونت آموزشی به عنوان پیش نویس تعیین کردند تا در اصفهان که مسئول توسعه علوم پرستارى است ارائه شود که در جلسه اى با حضور ٥٠ رئیس دانشگاه علوم پزشکى، رئیس سازمان نظام پرستارى، انجمن‌ها و بزرگان پرستارى آموزش پرستار بیمارستانى تایید شد.

وى افزود: آیین نامه تربیت پرستار با فیلد بیمارستانى به معناى نقض کنکور و پرستار دانشگاهى نیست، این آیین نامه به امضای معاون پرستارى وزارت بهداشت، رئیس سازمان نظام پرستارى و انجمن‌هاى پرستارى رسیده است.

معاون پرستارى وزارت بهداشت یادآور شد: آیین نامه‌ها به دانشگاه‌ها ابلاغ شدند و دانشگاهى که آمادگى تربیت پرستار بیمارستانى دارند مى توانند اعلام آمادگى کنند و بهتر است بر اساس شنیده ها و شایعات در فضاى مجازى قضاوت نکنیم.

 

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار