جبار آذین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

توهین نا به‌ جای یک بازیگر به عرصه خبر تأسف‌برانگیز است

هنرمندانی که امروزه متأسفانه چهره خود را به دلیل اهانت به اصحاب رسانه و اهالی قلم خدشه‌دار می‌کنند، ریشه به تیشه خود می‌زنند.

جبار آذین منتقد در خصوص توهین به عرصه خبر در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اقدام نادرست و کلام زشت و ناپسند و اهانت‌آمیز بهناز جعفری بازیگر تئاتر و تلویزیون در برخورد با یکی از اصحاب شریف رسانه، تصور محترمانه از وی را نزد مخاطبان و دوستداران هنر، جامعه، هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه مخدوش کرد. اهانت جعفری قابل توضیح و توجیه نیست و او باید بابت کلام ناپسند و رفتار غیراخلاقی خود از خبرنگار مورد اهانت قرار گرفته و اهالی قلم و رسانه پوزش بخواهد.


وی در ادامه اظهارداشت: این بازیگر حیف است که با چنین حرکات نسنجیده و نادرست، خود و هنرش را به انحراف و بن‌بست بکشاند. بهناز جعفری بهتر است با این رخداد، مانندیک هنرمند محترم، شاخص و مردمی برخورد کنید.


آذین در ادامه این گفت‌وگو در مورد رامبد جوان بازیگر سینما و تلویزیون گفت: درپی بی‌ادبی و بی‌احترامی بهناز جعفری بازیگر سینما و تلویزیون به اصحاب رسانه، رامبدجوان مجری تلویزیون و بازیگر و کارگردان سیما و سینما در دفاع از توهین‌های خانم جعفری، باگفتار و اقدامی ناشایست، ضد اصحاب رسانه و رسانه‌ها موضع منفی گرفت و با ادای کلماتی زشت و ناپسند، به تحقیرو تخریب رسانه‌های کشور پرداخت،گرچه در جامعه‌ای که هنرمندنماها و حتی خبرنگارنماها، فضای فرهنگی آن را آلوده کرده و جریان و حرمت هنر و قلم و هنرمندان و روزنامه‌نگاران راستین را زیر سوال برده‌اند.


وی ادامه داد : این نوع برخوردها چندان عجیب نیست،ولی به کار بردن واژه‌ها و رفتار لمپنی از جانب کسانی که مردم، به دلیل ظاهر موجه آن‌ها برایشان اعتبار قائل‌اند، امری بسیار نادر، غیراخلاقی و غیرانسانی است. افراد یاد شده، حتی اگر از سوی یک خبرنگار با پرسش مناسب رو به‌رو نمی‌شدند، می‌توانستند به آن پاسخ ندهند و یا با متانت و آرامش و بدون هر گونه اهانت، پاسخی مناسب و در شأن یک هنرمند ارائه کنند.اما متاسفانه برخوردهای آن‌ها به ویژه واکنش جوان با ادبیات چاله میدانی، قبل از هر چیز واقعیت پرغلط و نامیزان شخصیت آن‌ها را برملا کرد. شایسته است که آقای جوان و جعفری تا دیر نشده به خود آمده و آینده هنری و موقعیت اجتماعی شان را بیش از این تیره و تار نکنند.


آذین خاطرنشان کرد: با دوستی و احترام و پوزش و تعامل می‌شود به این رخداد نازیبا پایان زیبا بخشید. آیا آن‌ها این مهم را اجرایی خواهند کرد یا...

 

وی تصریح کرد: متاسفانه اتفاقی که بااهانت یک بازیگر به یک خبرنگاررقم خورد ومی توانست بایک پوزش صمیمانه ازسوی بهناز جعفری، پایانی خوش وانسانی یابد،به دلیل امتناع غرور آمیزاو ازاین اقدام پسندیده وعلی رغم اعتراض بحق رسانه هاکه دردستیابی هنرمندان به شهرت وجایگاه اجتماعی در جامعه نقش اساسی دارند، بادخالت نسنحیده بعضی هنرمندنماها وخبرنگارنماها وارد ابعادجدید وفراگیر شده که سخت تاسف بار وناپسند است.

 

آذین بیان کرد: هنرمندان و اهالی قلم ورسانه ازفرهیختگان جامعه و طلایه داران ارتش فرهنگی هر کشور و ملت تلقی می شوند. درواقع بخش اعظم رویکرد پاسداری، اشاعه، ارتقا و بالندگی فرهنگی ملت ها وکشورها، حاصل همراهی، تعامل، همسویی ،همدلی و همگامی این قشرهای محترم بایکدیگر و در مسیرخدمت به جامعه است.بدیهی است هرچه این همراهی و همگامی محترمانه و گسترده باشد،جایگاه اجتماعی آن ها مطلوب ،حق و حرمتشان محفوظ و محبوبتشان افزون تر می شود.

وی اظهار داشت: حال چنانچه مانند این روزها میان دو حوزه رسانه ای وهنری شکرآب شود و علی رغم توصیه های بزرگان هنر و رسانه برای طی کردن راه دوستی وحل مسالمت آمیزرخدادیادشده، توسط عده ای از هنرمندنمایان وخبرنگارنما ها،این شکرآب بیشتر هم زده شود،نتیجه چیزی می شود که شاهدش هستیم؛ پشتیبانی ناحق و جنجالی چندهنرمندنما ازتوهین های بهناز جعفری- به رغم حمایت گروهی ازهنرمندان بادانش وبا اخلاق از اعتراض بحق خبرنگاران - وتشدید اعتراض های اهالی رسانه،که اوضاع فرهنگی و هنری کشور رادر آستانه چالش و بحران جدی قرار داده است.

آذین افزود: درحقیقت رخدادی که می توانست باگفتمان، حسن نیت و پوزش ختم بخیرشود،متاسفانه مسیرضد فرهنگی ودریدن حریم ها وحرمت ها رادر پیش گرفته است. البته خوب است که اصحاب رسانه واهالی هنر هوای یکدیگررا دارند،اما لازم است که پیش ازآن، هوای هنر،فرهنگ و جامعه و حقیقت را داشته باشند و ناخواسته فضای فرهنگی کشور واعتماد مردم راخدشه دار نکنند. شایسته وضروری است تااین بگو مگو ها دامن نگسترده و تبدیل به توفان و بحران نشده،درگیرشدگان ، برسرمیزآشتی بنشینند.

این منتقد در پایان گفت: هنرمندان ورسانه ای های راستین ومتعهد ارجمند وهوشیارتر از آن هستند که اجازه دهند،توفان تعصب، لجاجت وجهالت، هستی فرهنگی کشوررابه یغمابرد.آن ها بایدبا محوریت اخلاق، تواضح و احترام به حقیقت وخود،مشکلات پیش آمده و قابل حل را خردمندانه حل کنند. لشکرکشی چاره کار نیست،هنرمندان و رسانه هابایددرمناسبات فرهنگی واجتماعی بایکدیگربه نفع فرهنگ وجامعه تجدیدنظر کنندو محترمانه اتفاق بدی راکه روی داده با دوستی و تعامل وآشتی به رخدادی شیرین تبدیل نمایند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.