غنی: یک جامعه به زور و استبداد پایدار نمی‌ماند

رئیس‌جمهور غنی گفت: شهروند براساس بحث به میان می‌آید و تا زمانی که فکر مشترک وجود نداشته باشد، وحدت به میان نمی‌آید.

غنی: یک جامعه به زور و استبداد پایدار نمی‌ماندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، قبل از ظهر امروز در مراسم افتتاح مناظره تحت عنوان "شهروند و ارگ" که در قصر تاریخی کوتی باغچه برگزار گردیده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

در ابتدای این مراسم فرخنده، زهرا نادری؛ مشاور ارشد رئیس جمهور در امور سازمان ملل متحد گفت: مناظره شهروند و ارگ را جهت تقویت و نهادینه‌کردن روند مردم سالاری آغاز یک روند موثر در حکومت‌داری، شهروند مسئول و حکومت جواب‌گو در مرکز قدرت کشور افتتاح و بنیانگذاری می‌کنیم.

وی افزود: مناظره‌ها یا در استدیوهای تلویزیون، یا در مکان‌های اکادمیک و یا هم در سفارت‌خانه‌ها و نهادهای بین‌المللی برگزار می‌گردید، اما امروز برای شنیدن و حمایت از صدای مردم، این‌گونه برنامه‌ها به‌منظور بحث صریح و سازنده در قصر ریاست جمهوری برگزار می‌گردد. وی از این بابت از رئیس‌جمهور غنی ابراز امتنان نمود.

سپس رئیس‌جمهور غنی طی صحبتی از ابتکار زهرا نادری به‌دلیل راه‌اندازی این مناظره تشکری کرده، گفت: شهروند براساس بحث به میان می‌آید و تا زمانی که فکر مشترک وجود نداشته باشد، وحدت به میان نمی‌آید.

وی افزود: فکر نتیجه بحث آزاد می‌باشد؛ زیرا بحث آزاد است که شهروندی، دولت‌داری و حکومتداری را تعریف می‌کند.

رئیس جمهور غنی خاطرنشان کرد: یک جامعه به زور و استبداد پایدار نمی‌ماند و نه هم به زور مردم را شهروند ساخته می‌توانیم. وی افزود: با مناظره و قناعت دادن مشارکت به وجود می‌آید.

رئیس جمهور گفت: واحد وحدت ملی فرد است، تا به‌حیث فرد هر کدام ما همدیگر را قبول نکنیم، وحدت ملی ما تامین نمی‌شود.

رئیس جمهور کشور گفت: به‌گونه بنیادی، جهت ارزیابی مسایل اساسی کشور تعیین اهداف نیاز است، زیرا بدون طبفه‌بندی واضح، اهداف به نتیجه نمی‌رسد. وی تحلیل، تدبیر و تطبیق را سه مرحله مهم برای رسیدن به هدف دانست.

رئیس جمهور تصریح کرد: در مرحله نخست یعنی در مرحله تحلیل باید این را معلوم کنید که فرصت‌ها، چالش‌های بنیادی و سرمایه‌گذاری شما چه است و محدودیت‌ها باید در تحلیل به‌طور واضح مشخص گردد.

وی افزود که اگر تحلیل درست نباشد، نه اقدام و نه هم قضاوت درست کرده می‌توانید. بنابراین تحلیل نقطه بنیادی می‌باشد و بدون آن به هدف رسیده نمی‌توانیم.

رئیس جمهور گفت: مرحله دوم تدبیر است و تا زمانی که تحلیل به برنامه مبدل نشود، نتیجه نمی‌دهد و همچنان برنامه تدبیر می خواهد. تدبیر این است که چگونه محدودیت‌ها را تغییر دهیم. وی افزود: در تدبیر مراحل مهم می‌باشند و تا زمانی که به گونه اساسی سنجیده نشود، نتیجه نمی‌دهد.

محمد اشرف غنی گفت: میان تحول و تداوم باید تعادل وجود داشته باشد. اگر تحول را سرعت می‌دهید، باید مقاومت را سنجش کنید.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این را به طور واضح باید بدانیم که نتایج تحول به زودی به دست نمی‌آید و تغییر با خود عکس‌العمل دارد، زیرا آنهانی که مفاد شخصی‌شان در خطر باشد، بیشتر سر و صدا می‌کنند.

رئیس جمهور کشور، تطبیق را سومین مرحله رسیدن به هدف دانسته، گفت: بدون تطبیق تحلیل و تدبیر نتیجه نمی‌دهد، زیرا مردم به اساس تطبیق تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: تطبیق- تحلیل سیاسی، اجتماعی و تحلیل همه‌جانبه می‌خواهد و باید برای آن منابع جستجو گردد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تطبیق مدیریت می‌خواهد و همچنان تحلیل و تدبیر زعامت و دیدگاه می‌خواهد. بدون مدیریت واضح به تطبیق رسیده نمی‌توانید، زیرا تطبیق دسپلین مسایل کوچک است که با آن به اهداف بزرگ می‌رسیم.

وی خطاب به اشتراک‌کنندگان مناظره متذکره، گفت: رسالت شما ای انست که دسپلین داشته باشید تا هم به زعامت و هم به مدیریت توجه صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار