در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

قدومی: حماس از حقوق مشروع خود عقب نشینی نخواهد کرد/بروجردی: رژیم صهیونیستی در مقابل کودکان سنگ به دستِ فلسطین ناتوان است

نماینده جنبش حماس در ایران گفت: امروز با قدرت بیشتر در وضعیت خوبی قرار داریم و از حقوق مشروع خود عقب نشینی نخواهیم کرد.

حماس از حقوق مشروع خود عقب نشینی نخواهد کردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران و مجتبی امانی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا امشب یکم تیر ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع قدس مسئله اول جهان اسلام پرداختند.

وحدت امت عربی اسلامی به عنوان یکی از چالش‌های مهم فلسطین نشانه گرفته شده است

خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران در ابتدای برنامه در پاسخ به سوال اول مجری پیرامون چالش‌های اصلی محور مقاومت گفت:  وحدت امت عربی اسلامی به عنوان یکی از چالش‌های مهم فلسطین نشانه گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح مقاومت شریف‌ترین طرح منطقه است و از امت عربی اسلامی انتظار داریم طرح مقاومت را در نظر بگیرد و به آن توجه داشته باشد، خاطرنشان کرد: حماس هیچ گاه عقب نشینی نخواهد کرد و امروز با قدرت بیشتر در وضعیت خوبی قرار دارد.

نماینده جنش حماس در تهران با اشاره به اینکه مقاومت طرح یک روزه، یک شبه، ماهانه و سالانه نیست و همیشه رو به پیشرفت است، تصریح کرد: ما قبلا در بایکوت سیاسی بودیم اما الان مقاومت از ادبیات کامل و منطق برخوردار است، ما می‌جنگیم برای اینکه ملت فلسطین مانند تمام ملت دنیا باید قوی و آزاد باشند.

علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) حرکت عظیم الهی یعنی روز قدس را در جهان بنیانگذاری کردند، گفت: هنر این حرکت هوشمندانه در این بود که مبارزه با رژیم اشغالگر قدس از دایره کوچک جهان عرب به دایره بزرگ جهان اسلام و همه آوارگان جهان توسعه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ حزب الله سرزمین‌های اشغالی جنوب لبنان را اشغال کرد، افزود: در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۸،۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ رژیم صهیونیستی شکست خورد و مقاومت پیروز شد و این پیروزی تا آزادی همه سرزمین‌های اشغالی ادامه خواهد داشت.

مهمترین مسئله اصلی سیاست خارجی ایران موضوع فلسطین است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مهمترین مسئله اصلی سیاست خارجی موضوع فلسطین است، بیان کرد: امروز در مقابل کودکان سنگ به دست فلسطینی، رژیم صهیونیستی زبون و ناتوان است و از سوی دیگر مسئله سوریه را نمی‌توان خارج از دایره مقاومت تعریف کرد.

بروجردی تصریح کرد: شکل گیری متعدد گروه‌های تروریستی مانند النصره و داعش به دلیل سرگرم نگه داشتن امت اسلامی و درگیر کردن کشور‌های اسلامی بوده است و امروز به میزان قابل توجهی از ظرفیت‌های کشور‌های اسلامی درگیر مبارزه با گروه‌های تروریستی شده و هدف اصلی از شکل گیری این گروه‌های تروریستی مصون نگه داشتن اسراییل است.

در ادامه این بحث مجتبی امانی کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به اینکه آرمان فلسطین را در چه موقعیتی ارزیابی می‌کنید، گفت: دشمنانی که به دنبال تحکیم رژیم صهیونیستی بودند تصور می‌کردند با باز گشودن جبهه‌های فرعی در سوریه و تحت پوشش انقلاب‌های عربی موضوع فلسطین را به فراموشی بسپارند.

وی یادآور شد: زمانی که انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد، اولین فعالیت و اقدامش در بحث دیپلماسی تعویض سفارت رژیم صهیونیستی در تهران و تسلیم آن به مبارزان فلسطینی بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه به تحولات مصر اشاره کرد و گفت: بنده زمان انقلاب‌های عربی در مصر بودم و سوالی که در آن مقطع مطرح بود این بود که این انقلاب‌ها چه کمکی می‌تواند به آرمان فلسطین کند، قاطبه افراد انقلابی معتقد بودند این انقلاب‌ها می‌تواند پشتوانه فلسطین باشد، اما برخی از آن‌ها تصورشان این بود که فعلا مجبورند مبارزه با اسرائیل را کنار بگذارند و به مسائل داخلی بپردازند که در رابطه با موضوع سوریه نیز برخی اسلام گرایان در منطقه همین دیدگاه را داشتند.

امانی اظهار داشت: در اسفند ماه سال گذشته که ششمین کنفرانس حمایت از فلسطین در تهران تشکیل شد، خیلی‌ها معتقد بودند که این کنفرانس پا نخواهد گرفت و اگر برگزار شود ضعیفتر از کنفرانس پنجم خواهد بود، ولی وقتی تعداد روسای مجالس و نمایندگان مجالس و افرادی که از سازمان‌ها و گروه‌های غیر دولتی به خصوص از اروپا و آمریکا در این کنفرانس شرکت کردند خیلی از تحلیل‌گران معتقد بودند با این اقدام تهران، موضوع فلسطین به جایگاه اول خود به عنوان مسئله اول جهان اسلام برگشته است.

وی ادامه داد: دو سال بعد از انقلاب اسلامی صهیونیست‌ها در ادامه روند توسعه بخشی به سرزمین‌های خود وارد لبنان شدند و بیروت را اشغال کردند و اگر روال انقلاب اسلامی اتفاق نیفتاده بود الان اثری از لبنان نبود لذا انقلاب اسلامی سد عظیمی در مقابل موجودیت خبیث صهیونیستی در جهان ایجاد کرد و این جریان میوه و ثمره نهایی خود را به زودی در صحنه سیاسی جهان مشاهده خواهد کرد.

قدومی نماینده جنبش حماس در ایران نیز در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص ارتباطات پنهانی برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی و اینکه این موضوع چه اثری در به تحقق رسیدن آرمان فلسطین خواهد داشت، گفت: محیط عربی و اسلامی درگیر خود شدند و صهیونیست‌ها را به حال خود ر‌ها کردند، صهیونیست‌ها امروز علی رغم همه ضعفی که در آن به سر می‌برند در آسایش و امنیت هستند در حالی که باید در بدترین شرایط باشند.

نماینده جنبش حماس در ایران با بیان اینکه عرب‌ها و مسلمین فراموش کرده اند قضیه‌ای تحت عنوان آرمان فلسطین وجود دارد، گفت: کشور‌های عربی با عجله به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل حرکت می‌کنند تا این موضوع راه نجاتی برای خیلی از پرونده‌ها در رابطه با آن‌ها باشد.

وی افزود: متاسفانه کشور‌های عربی و اسلامی با یکدیگر مخالفت می‌کنند و حقوق یکدیگر را زیر پا می‌گذارند و خون عربی و اسلامی است که ارزان ریخته می‌شود.

قدومی با بیان اینکه تنها روزنامه‌های ایرانی تحولات فلسطین را بازتاب می‌دهند، گفت: هم اکنون نماینده نتانیاهو در یونسکو تمام تصمیمات را در دست گرفته و تمام قطعنامه‌ها را پاره می‌کند و کسی هم نسبت به این امر معترض نیست.

امروز ملت فلسطین بزرگترین ارزش‌های دنیا را به چالش می‌کشد

وی تاکید کرد: ارزش‌ها جابجا شده و قطب نما عوض شده است به طوری که کشور‌های عربی و اسلامی دشمن را گم کرده اند و این معادلات خیلی جهنمی و شیطانی است.

نماینده جنبش حماس در ایران با بیان اینکه امروز ملت فلسطین بزرگترین ارزش‌های دنیا را به چالش می‌کشد، گفت: ما نیاز به تانک نداریم بلکه خواستار آن هستیم که از لحاظ دیپلماتیک حمایت شویم.

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز درباره اینکه تحولات و تحرکات عربستان سعودی چه آثاری برجای خواهد گذاشت، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند "ما به هر گروه فرد و کشوری که بخواهد در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد و بجنگد سلاح می‌دهیم" کما اینکه در جنگ هشت روزه، جهاد اسلامی بیانیه‌ای را اعلام کرد که در آن عنوان شده بود ما از فشنگ تا موشک والفجر ۵ را از ایران گرفتیم، این افتخار ما است و این را با صدای بلند اعلام می‌کنیم و هیچ واهمه‌ای هم از هیچ قدرتی در دنیا نداریم.

وی افزود: متاسفانه امروز شاهد هستیم که عربستان در جایگاه خادم حرمین شرفین  از  جهان اسلام و مقاومت حمایت نمی‌کند و در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است.

صهیونیسم به زباله دان تاریخ فرستاده خواهد شد

بروجردی با تاکید بر اینکه تردیدی وجود ندارد برنده این بازی خطرناک ملت فلسطین است و صهیونیسم به زباله دان تاریخ فرستاده خواهد شد، گفت: باید بپذیریم نقش اساسی را ملت‌ها بازی می‌کنند و نه دولت ها، اگر دولت عربستان و دیگر دولت‌هایی که نیازی به نام بردن از آن‌ها وجود ندارد امروز در نقطه مقابل مقاومت قرار دارند و روابطشان را با رژیم صهیونیستی عادی می‌کنند، بدون تردید ملت هایشان در کنار مقاومت هستند و حمایت‌های مادی و معنوی می‌کنند.

وی تاکید کرد:  سرنوشت منطقه را ملت‌ها رقم خواهند زد و به همین دلیل است که که امروز رژیم صهیونیستی علی رغم داشتن 200 کلاهک هسته‌ای و سلاح‌های پیشرفته در مقابل مقاومت زبون و درمانده است.

امانی کارشناس مسایل غرب آسیا در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با بحث عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی گفت: بحث نفوذ و ارتباط آل سعود با صهیونیست‌ها مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه ریشه در به وجود آمدن و به حکومت رسیدن این سلسله در عربستان سعودی دارد، اما اینکه چرا تا به حال این دوستی را پنهان کرده بودند به این موضوع بر می‌گردد که الان نیاز رژیم صهیونیستی واضح‌تر شده به گونه‌ای که سعی می‌کنند از این ارتباطات به صورت مخفی استفاده نکنند.

وی تاکید کرد: الان زمانی است که صهیونیست‌ها مسئولیت و ماموریتی که به آل سعود داده بودند را خواستار شوند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ایران، عراق، سوریه و لبنان محور مقاومتی است که در حال گسترده‌تر شدن است و قطعا تا چند سال دیگر شاهد پیوستن الجزیره، مصر و کشور‌های دیگر به این محور خواهیم بود، گفت: آن‌ها آمدند و از درون کشور‌های اسلامی تحت عنوان مقابله با سوریه و عراق از عده ای کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی کردند تا بتوانند ارتباط بین محور مقاومت را قطع کنند در حالیکه امروز این محور منسجم‌تر شده است.

وی تاکید کرد: هیچکس تردید ندارد اعمال تروریستی که در منطقه چه در ایران و چه در نقاط دیگر اتفاق می‌افتد،  با حمایت‌های مالی و اطلاعاتی سعودی‌ها است.

در پایان این بحث قدومی نیز با تاکید بر نقش سازنده ایران در حمایت از تحقق آرمان فلسطین گفت: امید ما به ایران است و امیدواریم در بعد منطقه‌ای و بین المللی نیز ایرانی‌ها کمک کنند مسلمانان با هم به وحدت برسند.

انتهای پیام/

  هدف اصلی  شکل گیری گروه‌های تروریستی مصون نگه داشتن اسرائیل است

رژیم صهیونیستی علی رغم داشتن 200 کلاهک هسته‌ای  در مقابل مقاومت درمانده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار