حضور خیر مدرسه‌ساز در ماه عسل که سواد نداشت/ احسان علیخانی جواب علم بهتر است یا ثروت را از میهمان خود گرفت

برنامه شب گذشته ماه عسل به حضور یکی از خیرین مدرسه‌ساز کشورمان اختصاص داشت.

حضور خیر مدرسه‌ساز در ماه عسل که سواد نداشت/ علیخانی جواب علم بهتر است یا ثروت را از میهمان خود گرفتبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست‌وسومین برنامه ماه عسل زندگی خیر مدرسه‌سازی را روایت کرد که خود سواد خواندن و نوشتن نداشت.

 

محمدتقی داورپناه خیر مدرسه‌ساز در خصوص زندگی خود گفت: 82 سال سن دارم، متولد خمینی‌شهر اصفهان هستم. پدرم کارگر سنگ‌تراش بود، 10 ساله بودم که مادرم فوت کرد و همراه با پدر و چهار برادر و یک خواهر زندگی می‌کردیم.

 

وی ادامه داد: پدرم وضعیت مالی خوبی نداشت. از همان دوران کودکی گوسفندها را به چرا می‌بردم و هیچ گاه به مدرسه نرفته‌ام حتی نمی‌توانم اسم خودم را بنویسم.

 

در ادامه احسان علیخانی پیرامون مدرسه نرفتن از داورپناه سوال کرد او عنوان کرد: من به خاطر اینکه شرایط مالی خوبی نداشتیم بیشتر پیگیر کار بودم، خودم به شخصه اعتقاد دارم این خواست خداوند بود. من شعرهای زیادی می‌دانم اما نوشتن بلد نیستم و از این موضوع ناراحت نیستم.

 

من در 21 سالگی ازدواج کردم و مشغول کار در یک سنگ فروشی بودم تا اینکه یک بار سنگ‌های خودم را به یک نفر فروختم که بعدها فهمیدم شهردار اهواز بود و این ارتباط به خاطر صداقت و درستکاری که داشتم ادامه داشت و شرایط مالی من به واسطه فروش سنگ‌ها بهتر شد.

 

وی افزود: در طول زندگی خود تلاش کردم هیچ گاه دروغ نگویم و در کار خود نیز درستکار بودم و هیچ گاه حق کسی را ضایع نکردم.البته همسرم در این مسیر قناعت بسیاری داشت و قناعت‌های او در زندگی به روند مثبت مسیر زندگی کمک کرد.

 

با توجه به اینکه داور پناه خواندن و نوشتن نمی‌دانست اما همراهان خوبی او را کمک کردند و امین کار او بودند و دلیل این همراهی را صداقت و راستی می‌داند.

 

در بخشی از برنامه «ماه عسل» شب گذشته، علیخانی از مهمان برنامه این سوال همیشگی را پرسید که علم بهتر است یا ثروت؟ و داورپناه گفت که علم بهتر است؛ چرا که اگر کسی نتواند از ثروت خود به درستی استفاده کند باعث نابودی می‌شود. اما علم می‌تواند باعث پیشرفت انسان شود و اصلاً با ثروت قابل مقایسه نیست. این دیدگاه من است البته من خودم معتقدم شاید قسمت بود من بی‌سواد باشم و این کارها را ادامه بدهم.

 

در بخش دیگری از برنامه ماه عسل کلیپی از مدرسه‌های که این خیر ساخته است، پخش شد.

 

داور پناه در خصوص تعداد مدرسه‌هایی که خود ساخته است، عنوان کرد: با رئیس نوسازی اصفهان صحبت‌هایی داشتیم و ساخت مدارس را شروع کردیم. 263 مدرسه تاکنون ساخته‌ام. البته زمین و نظارت مهندسین به عهده دولت است و ما هزینه ساخت را می‌دهیم و نمی‌دانم تاکنون چقدر هزینه کرده‌ام.

 

علیخانی گفت: احساس نمی‌کردید از اموال‌تان کم می‌شود که داورپناه پاسخ داد به نظرم ثروت من کاهش نیافته است بلکه بیشتر شده است، در این راه باید به کار خود ایمان داشته باشیم تا نتیجه مثبت آن را ببینیم. از طرفی من قصد دارم همه ثروت خود را وقف کنم چرا که اگر برای فرزندانم بماند آنها دیگر کاسب نمی‌شوند و دنبال کار نمی‌روند. البته اگر برایشان خوب باشد حتما به آنها کمک می‌کنم اما به نظرم ثروت بسیار برای آنها سم است و وقف کنم بهتر است.

 

در ادامه برنامه دو میهمان دیگر نیز به این جمع اضافه شدند. آنها در سال 1343 وارد مدرسه‌ای شدند که داور پناه میهمان ماه عسل آن را  ساخته بود. یکی از این دو میهمان شهردار و دیگری استاد دانشگاه شده‌اند و همان طور که این دانش‌آموزان قدیمی صحبت می‌کردند بیشتر دانش‌آموزان مدرسه‌های وقف شده نماینده مجلس، دکتر و مهندس شده‌اند.

 

داورپناه در خصوص ساخت مدارس اظهار داشت: دو مدرسه نیمه کاره داریم که در حال تکمیل هستند و در حال شروع ساخت یک مرکز تفریحی و آموزشی هستیم. به نظرم وقف کردن مهم‌تر است چرا که با وقف نام خودت ماندگار می‌شود و می‌گویند این مدرسه وقف داورپناه است و این زیباست .

 

در بخش پایانی برنامه شب گذشته یک خیر جوان نیز به برنامه دعوت شد که  مدرسه‌ای را وقف کرده است که دانشجویان رشته خلبانی در این مدرسه تحصیل می‌کنند و در این مدرسه اگر دانشجویان مشکل مالی داشته باشند با آنها همکاری می‌کنند.

 

گزارش از الهام قبادی

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
سلام توراجان فاطمه زهرا وحرمت سربریده امام حسین ازتون خواهش میکنم به پدرمن کمک کنید پدرم واقعا گرفتاره ومریض کلا خانواده م گرفتارند تورابه این روزهای عزیز که مطلق به امام زمان هست بابای من ازاین گرفتاری های مالی نجات بدین تاخانواده من دوباره رنگ ارامش راببینه ازخیرمحترم التماس میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
سلام من از شما خاهش میکنم ازدواج جوان ها هم کمک کنی
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۳:۳۶ ۰۵ تير ۱۳۹۶
باسلام به ازای داورپناه لطفا برای کودکان اتیسم در شهرستان بهبهان یک مدرسه بساز من مادر یک کودک اتیسم هستم و چون مدرسه مخصوص برای این کودکان نیست فرزندم با وجود داشتن استعداد خیلی زیاد نمی تواند به مدرسه برود و در خانه مانده است وقتی شما را در برنامه ماه عسل دیدم خیلی گریه کردم کاش خیرین کودکان اتیسم را ببیند این فرشتگان زمینی را کاش خیرین غم والدین این کودکان را ببینند هزینه های آموزش آنها برای خانواده کمرشکن است اما همه امید ما رفتن کودکانه به یک مدرسه ویژه است
Netherlands
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۳ تير ۱۳۹۶
آقایون ، کسی هست اسم این خیر جوان که مدرسه خلبانی رو وقف کرده رو بدونه . میدونید مدرسه اش کجا واقع شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۲ تير ۱۳۹۶
اقای داورپناه علم دارد آنهم درمراحل تکمیلی ان یعنی علم توام باعمل فقط سواد ومدرک ندارن خدا حفظشون کنه ونامشون جاودانه باشه انشاالله خوشابه سعادتشون
Iran (Islamic Republic of)
ملک
۱۷:۲۱ ۰۲ تير ۱۳۹۶
آفرین به این مرد بزرگ وباشخصیت بااین همه دارایی خیر مدرسه ساز است به این کشور واقعا خدمت بزرگی کرده .هم این دنیا رادارد هم دنیا ی اخرت، بهشت خودشو خریده ،طرف هیچ چیزی نداره فقط بلده فخر فروشی کنه ،بیایید ازاین مرد یاد بگیریم،انسان بودن که به سواد داشتن نیست به ذات ا دمه به انسان بودنه ،
Iran (Islamic Republic of)
نیکی
۱۵:۵۵ ۰۲ تير ۱۳۹۶
عاغا اگه ثروت نداشته باشی تو این دوره وزمونه درسم نمیتونی بخونی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۲ تير ۱۳۹۶
درود بر این خیر مدرسه ساز ،چرا نمیگید بیشتر محصل های که دراین کلاس درس خواندن معلم و نماینده مجلس و دکتر ومهندس شدن ، نکنه گفتن معلم شدن افته کلاس داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۲ تير ۱۳۹۶
عمرش طولانی و پایدار باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۲ تير ۱۳۹۶
واقعا از این ادما کم پیدا میشه