کرمان؛

زکات فطریه توسط ستاد زکات جمع آوری می شود

امسال همه نهادهای خیریه‌ای در قالب ستاد جمع‌آوری زکات اقدام به جمع‌آوری زکات فطریه می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،مرتضی چمنی رئیس کمیته امداد منوجان گفت : سیاست کمیته امداد بر این است که زکات و فطریه هر منطقه را به دست نیازمندان همان منطقه برساند در سال‌‌های گذشته هر نهادی به صورت جداگانه اقدام به جمع‌آوری زکات فطریه می‌کرد که این مسئله در ساماندهی شده است.

وی افزود: امسال همه نهادها در قالب ستاد جمع‌آوری زکات اقدام به جمع‌آوری زکات فطریه می‌کنند و هر صندوق برای جمع آوری زکات باید برچسب کمیته امداد داشته باشد.

چمنی با اشاره به مبلغ زکات فطریه اذعان کرد: طبق فتوای مراجع تقلید افرادی که قوت غالب سال آنها گندم بوده به ازای هر نفر 6 هزار تومان و افرادی که قوت غالب آنها برنج خارجی بوده هر نفر 15 هزار تومان و افرادی که قوت غالب آنها برنج ایرانی بوده هر نفر 30 هزار تومان باید زکات فطره بپردازد.

وی با اشاره به مبلغ در نظر گرفته شده برای کفارات گفت: کفاره عمد به ازای هر روز مبلغ 120 هزار تومان و کفاره سهو به ازای هر روز مبلغ 2 هزار تومان زکات است.

مدیر کمیته امداد منوجان با تأکید بر اینکه زکات فطریه را قبل از برگزاری نماز عید فطر باید پرداخت کرد، ابراز داشت: براساس مبحث شرعی زکات فطریه هر نفر را باید به صورت کامل به یک نفر نیازمند پرداخت کرد، نه اینکه فطریه یک نفر را بین چند نیازمند تقسیم کرد.

چمنی عنوان کرد: پایگاه‌هایی در مسیر راهپیمایی روز جهانی قدس راه‌اندازی شده که مردم می‌توانند زکات و فطریه خود را به این پایگاه‌ها واریز کنند.

حجت‌الاسلام​ حسن سالاری امام جمعه موقت و مسئول ستاد زکات شهرستان منوجان در این جلسه گفت: خرسندیم از اینکه همه دهیاران و شوراهای روستا از عاملان زکات هستند.

وی عنوان کرد: شورای زکات باید در هر روستا تشکیل شود تا دهیاران به صورت چهره به چهره با مردم ملاقات و فضیلت زکات را برای مردم شرح دهند.

سالاری با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری که فرمودند زکات فطریه باید خرج فقرا و نیازمندان شود، افزود: جمع‌آوری زکات در هر روستا هزینه مساجد و نیازمندان همان روستا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه زکات فطریه تماما باید به نیازمندان برسد، متذکر شد: 60 درصد از زکات جو، گندم و گوسفند هزینه مساجد و اماکن مذهبی و 40 درصد آن به نیازمندان همان منطقه می‌رسد.

سالاری بیان داشت: می‌طلبد مردم توجه ویژه‌ای نسبت به پرداخت زکات امسال داشته باشند و اینکه چگونه این زکات به دست نیازمندان می‌رسد، برای مردم شفاف‌سازی شود.

وی با بیان اینکه پرداخت زکات امر واجب الهی و روزه گرفتن راه رسیدن به تقوایی الهی است، خاطرنشان کرد: هر فرد به سهم خود زکات مال خود را پرداخت کند، بسیاری از مشکلات فقرا و نیازمندان را می‌توان رفع کرد.

رئیس بهزیستی منوجان در این جلسه بیان داشت: بهزیستی طرحی را به عنوان شناسایی افراد معلول از مردادماه امسال در روستاها راه‌اندازی کرده است.

مرتضی نمدادی ادامه داد: می‌طلبد دهیاران با بهزیستی همکاری لازم را برای شناسایی افراد معلول داشته باشند و این افراد را به بهزیستی معرفی کرده تا بتوانند از خدمات گسترده این سازمان بهره ببرند.

وی تاکید کرد: شناسایی افراد معلول اگر به موقع باشد می‌توان از مشکلات عدیده و هزینه‌های گزافی که بر خانواده و جامعه وارد می‌کند، جلوگیری کرد.

نمدادی تصریح کرد: معلولانی که زیر پوشش بهزیستی و 25 سال سن و توانایی کار داشته باشند، اداره بهزیستی مبلغی را تحت عنوان وام به این افراد پرداخت می‌کند تا بتوانند برای خود ایجاد اشتغال کنند.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار