کاهش ۳۵ درصدی بارش باران در گلستان

میزان بارش باران در گلستان ۳۵ درصد کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان بارش ها در استان ۳۵ درصد کاهش را نشان می دهد.


علی نظری با اشاره به وضعیت منابع آبی افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میزان بارش در استان 343 میلی متر بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان بارش های به ثبت رسیده 524 میلی متر بود.


وی با اشاره به کاهش رواناب رودخانه های استان افزود: کاهش بارش ها، تغییر اقلیم و رژیم بارش، خشکسالی و همچنین برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی موجب کاهش رواناب رودخانه ها شده است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه بیان کرد: در این مدت میزان رواناب گرگانرود نسبت به سال گذشته 37 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 67 درصد کاهش را نشان می دهد.


هم چنین رواناب اترک 52 درصد نسبت به سال قبل و 77 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش و در زرین گل نیز 27 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 56 درصد کاهش نسبت به میانگین درازمدت به ثبت رسیده است.


وی اظهار کرد: هم چنین در آورد رودخانه های گرمابدشت 47 درصد نسبت به سال قبل و 68 درصد نسبت به درازمدت و در قره سو نیز 61 درصد کاهش رواناب نسبت به سال گذشته و 74 درصد نسبت به میانگین بلندمدت ثبت شده است.


مهندس نظری درباره استفاده از آب های زیرزمینی افزود: در کشور ما 86 درصد از منابع آب تجدیدپذیر بهره برداری می شود که این عدد در استان حدود 76 درصد است در عین حال 87 درصد آب تجدید پذیر در بخش کشاورزی وزیست محیطی، 10 درصد بخش شرب و سه درصد صنعت مصرف می شود.


وی با بیان اینکه با افزایش جمعیت، تقاضا برای آب و مصرف آن افزایش می یابد،افزود : اگر مدیریت آب را به چهار دوره تقسیم کنیم، در حال حاضر در مقطعی قرار داریم که عرضه آب با میزان مصرف فاصله زیادی پیدا کرده است برای همین مجبور هستیم از کیلومترها دورتر انتقال آب انجام دهیم یا از آب های نامتعارف و شور و آب دریا (با استفاده از آب شیرین کن) بهره برداری کنیم.


مهندس نظری تاکید کرد: در این شرایط نیاز به تغییر الگوی و مدیریت مصرف آب داریم که همه بخش ها از جمله کشاورزی، شرب و صنعت باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

 

انتهای پیام / ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.