دبير جشنواره بين‌المللى فيلم‌هاى كودكان و نوجوانان خبر داد؛

نكوداشت كيارستمى و معلم و بزرگداشت صدرعاملى و محبوب در اصفهان

مراسم نكوداشت عباس كيارستمى و على معلم و بزرگداشت رسول صدرعاملى و مرضيه محبوب در سی‌امين ‏جشنواره فيلم‌هاى كودكان و نوجوانان برگزار خواهد شد.‏

نكوداشت كيارستمى و معلم و بزرگداشت صدرعاملى و محبوب در اصفهانبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای سی‌امین جشنواره بین‌المللی جشنواره کودکان و نوجوانان با حضور اهالی رسانه و مسئولان برگزاری این رویداد در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

رضاداد بیان کرد:این جشنواره به دلیل زمان‌بر شدن توافق‌نامه بین سازمان سینمایی و شهرداری اصفهان با وقفه برگزار می‌شود و برنامه ما اکران فیلم‌ها در تابستان است تا بخشی از  معضل این بخش حل شود.

 

دو جشنواره کودک و نوجوان همزمان و با داوری جداگانه برگزار می‌شود

 

 وی افزود: موضوع تفکیک و عدم تفکیک بخش کودکان و نوجوانان بحث دیگری بود که  مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که دو جشنواره کودک و نوجوان همزمان اما نمایش و داوری این دو بخش به صورت مجزا انجام شود.

 

استفاده از ظرفیت‌های بالای انیمیشن اتفاقات خوبی را در سینمای کودک و نوجوان به همراه دارد

 

وی ادامه داد: بحث بعدی استقلال بخش انیمیشن بود که تقویت این حوزه اتفاقات مثبتی را در سینمای کودک و نوجوان به دنبال خواهد داشت.ظرفیت فیلم‌های انیمشن بیشتر از فیلم‌های داستانی است که در سطح جهان ثابت شده است و ما نیز پتانسیل شکوفاتر شدن آن را نیز داریم.

 رضاداد عنوان کرد: بخش فیلمنامه را  نیز مد نظر قرار دادیم، این بخش را امسال به فیلمنامه‌های کامل تعلق دادیم تا دیگر در بایگانی‌ها و صندوق‌ها نماند و خاک نخورد.

 وی اظهار داشت: ویژگی دیگری که به آن توجه کردیم این بود که در بخش مسابقه ‏سينماى ايران رویکرد ما «برای» کودکان و نوجوانان و نه «درباره» کودکان و نوجوانان  بود.در هیأت انتخاب، انتخاب‌ها با این رویکرد همسو است.

رضاداد تصریح کرد: ما در حوزه نمایش خانگی و تلویزیون محدودیت اکران نداریم که می‌توان در آن مانور بیشتری داد و از طرفی باید به بخش اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در اکران عمومی توجه بیشتری داشته باشیم.

 وی عنوان کرد: امسال در بخش فیلمنامه‌های اقتباسی نیز توجه خاصی داشتیم چون ظرفیت‌های مهمی است و کم‌توجهی ما در این حوزه یکی از خلأهای سینمای کودک و نوجوان ماست.

 

نكوداشت كيارستمى و معلم برگزار می‌شود

 

رضاداد گفت: نکوداشتی برای عباس کیارستمی طراح، شاعر، نویسنده و کارگردان و علی معلم نویسنده، منتقد و تهیه‌کننده سینما، همچنين بزرگداشت رسول صدرعاملی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سينما و مرضیه محبوب ‏طراح و عروسك‌ساز در سى‌امين جشنواره بين‌المللى فيلم‌هاى كودكان و نوجوانان برگزار خواهد شد.‏

وی افزود: حضور دانش آموزان را نخواهیم داشت چون هدف ما پیاده کردن الگوی هرفیلم سه بلیط است تا برای دیدن آثار همراه با خانواده به سالن سینماها بروند.

 دبیر جشنواره بیان کرد:ما به زمان‌بندی در تحویل آثار و برگزاری جشنواره پایبند بودیم که خوشبختانه تا به الان به خوبی پیش رفته است.اگر سینمای کودک و نوجوان به حیات طبیعی بازگردد برای اقتصاد سینما بسیار مفید خواهد بود.

 

در این دوره ۴ ساله جشنواره سعی داریم مشکل سینمای کودک را حل کنیم

 

رضاداد ادامه داد: مسئله اکران جز با افزایش سالن‌ها حل نمی‌شود که این از راه‌حل‌های اساسی و بنیادی در جهت اکران فیلم‌های کودک و نوجوان است البته زمان‌بر و بلندمدت  است و برنامه‌ریزی مدونی می‌خواهد و در عین حال تشکیل گروه سینمایی کودک و نوجوان بسیار مهم است اما هنوز در این مورد با شورای صنفی به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم. می‌توان تا زمان دستیابی به این مقوله، از راه حل‌های کوتاه مدت بهره برد.به عنوان نمونه سالن‌های سینمایی آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری می‌تواند به اکران کمک کند.

وی با بیان اینکه  یکی از علل عدم اکران برخی فیلم‌ها به خود آثار ارتباط دارد، بیان کرد: البته فیلم‌ها باید پتانسیل اکران داشته باشند که تعداد فیلم‌هایی که این خصوصیت را داشته باشند تا بتوانند به اکران گسترده دربیایند قابل توجه نبودند. اما به نسبت امسال تعداد فیلم‌های بیشتری برای اکران عمومی وجود دارد و شاهد فیلم‌های خوبی خواهیم بود. امیدواریم در طول دوره چهار ساله جشنواره کودکان و نوجوانان بتوانیم روی اکران این بخش تحلیل و بررسی بیشتر و جدی‌تری داشته باشیم.

 گفتنی است؛ سى‌امين جشنواره بين‌المللى فيلم‌هاى كودكان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد از ٩ تا ١٥ تير در اصفهان برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار