پذیرش خطا و اشتباه بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تکبر و غرور سبب شکست و نابودی انسان می‌شود گفت: جامعه به گونه‌ای شده که هیچ کسی حاضر نیست گناه و خطای خود را بپذیرد در صورتی که اگر هر کسی گناه و اشتباه خود را قبول کند بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود.

پذیرش خطا و اشتباه بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف می‌کندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد در برنامه سحرگاهان که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به فرازی از نهج‌البلاغه اظهار داشت: انسان نباید از درگاه الهی ناامید باشد و تنها باید از خدا بترسد و رضایت الهی مدنظرش باشد.

وی با بیان اینکه شخص گناهکار باید به گناه خود اقرار کند افزود: انسان نباید گناه کند و هر اقدام و عملی می‌تواند برای انجام ندادن گناه انجام دهد همه فرزند آدم هستیم و خدا به حضرت آدم گفت از گندم نخور ولی خورد به ابلیس گفت سجده کن ولی نکرد که هر دو خلاف کردند حضرت آدم پس از این اقدام توبه کرد ولی ابلیس راضی به انجام توبه نشد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: جامعه به گونه‌ای شده که هیچ کسی حاضر نیست گناه و خطای خود را بپذیرد در صورتی که اگر هر کسی گناه و اشتباه خود را قبول کند بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود، اگر انسان در برابر خدا بگوید غلط کردم و اقرار به اشتباه کند خداوند توبه وی را می‌پذیرد.

فرحزاد با اشاره به حدیثی از اهل بیت(ع) گفت: به خدا قسم کسی از گناه نجات پیدا نمی‌کند مگر اینکه به آن اقرار کند آدم و حوا گفتند اشتباه کردیم و خدا هم آنها را بخشید، خدا به ابلیس گفت چرا سجده نکردی که اشتباه خود را نپذیرفت و حاضر نشد خود را بشکند و اسیر تکبر شد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم افزود: خداوند وعده داده است که اگر کسی پشیمان شود و اقرار به اشتباه خود کند وی را می‌بخشم، انسان باید تصمیم به ترک گناه بگیرد و در این زمینه همت بالایی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ارزش بی‌نظیر صلوات در اسلام خاطرنشان کرد: کسی که در قیام و رکوع و سجود صلوات بفرست ثواب رکوع و سجده و قیام وی دو برابر می‌شود.

فرحزاد عنوان کرد: صدها نکته اخلاقی و دینی در داستان حضرت یوسف(ع) وجود دارد که باید به آن توجه شود، نباید کسی که خلاف کرد به زن و بچه‌اش ظلم کرد، در زمان رسول خدا(ص) اگر کسی گناه می‌کرد به جرمش رسیدگی می‌شد اما حقوقش را قطع نمی‌کردند و به زن و بچه‌اش رسیدگی می‌شد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.