بلومبرگ: تغییرات اخیر در خاندان آل سعود خطرناک است/ محمد بن سلمان در تلاش است با حمایت ترامپ به مقابله با ایران بپردازد

بلومبرگ در مطلبی به تغییرات در دستگاه حکومتی عربستان سعودی پرداخت و ولیعهد جدید این کشور را فردی بی‌تجربه و تندخو دانست.

بلومبرگ: تغییرات اخیر در خاندان آل سعود خطرناک است/ محمد بن سلمان در تلاش است با حمایت ترامپ به مقابله با ایران بپردازدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ شاهزاده محمد بن سلمان را بی‌تجربه‌تر و تندخو‌تر از آن دانست که بتواند در اوضاع بحرانی غرب آسیا عربستان سعودی را هدایت کند.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در یادداشتی نوشت: تغییر ناگهانی در مسیر جانشینی سلطنت عربستان سعودی احتمالا به حفظ سلطه خاندان سعود بر ۳۱ میلیون جمعیت این کشور که ۷۰ درصد آن‌ها زیر ۳۰ سال دارند، کمک خواهد کرد؛ اما به هر حال در اوضاع بحرانی کنونی خاورمیانه که آمریکا و روسیه و همچنین بازیگران محلی را شامل می‌شود، این اقدامی خطرناک است.

ملک سلمان، محمد بن سلمان -پسر ۳۱ ساله خود- را به عنوان جانشین جدیدش معرفی کرد. این دومین تغییر در جانشینی بود که بر اساس آن نفوذ شاهزاده جوان و فرزند محبوب پادشاه افزایش یافت. در ۲ سال اخیر محمد بن سلمان عهده‌دار دو مورد از مهم‌ترین امور عربستان سعودی در زمینه دفاعی و صنعت نفت بود. وی ماه گذشته در واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیدار کرد.

ملک سلمان ۸۱ ساله آشکارا به دنبال تغییر نسل در رهبری کشور بود. محمد بن سلمان به عنوان فردی که در ریاض در رشته حقوق تحصیل کرده است و نه در یک پایتخت غربی، هر چند محدود، در این زمینه فعالیت‌هایی داشته است. به عنوان مثال وی اختیارات پلیس مذهبی را در زمینه دستگیری افراد لغو کرد. علاوه بر این وی یک اداره تفریحات ایجاد کرد که عهده‌دار برگزاری کنسرت‌های موسیقی و گفتگو برای بازکردن سالن‌های سینما در عربستان است. روحانیان ارشد به شدت با وی مخالفند، اما از قرار معلوم جوانان حامی او هستند.

محمد بن سلمان همچنین برای اصلاح اقتصاد و جامعه سعودی برنامه‌هایی دارد که سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ نامیده می‌شود و اهداف خاصی را مشخص می‌کند. اینکه این برنامه بتواند در کشوری که دوسوم نیروی کار آن در استخدام دولتند، اجرا شود، هنوز مشخص نیست، اما این‌ها اصلاحاتی هستند که به نظر می‌رسد در صورت اجرا، پادشاهی قرون وسطایی را به جهان مدرن نزدیک کند و قدرت خاندان سلطنتی را افزایش دهد.


بیشتر بخوانید:

ترامپ و بن سلمان؛ دو متحد در حمایت از تروریسم

مخالفت شاهزادگان ارشد سعودی با ولیعهدی بن سلمان+ سند


بلومبرگ نوشت: با این حال، محمد بن سلمان مسئول خصمانه‌ترین موضعی است که عربستان سعودی تاکنون در امور منطقه‌ای اتخاذ کرده و بر اساس آن سیاست پیشین این کشور مبنی بر حفظ سهم خود در بازار نفت را فدا کرده است. در سال ۲۰۱۵ زمانی که محمد بن سلمان پیشنهاد حمله به حوثی‌های یمن را، که عربستان سعودی آن‌ها را نیروهای نیابتی ایران می‌داند، مطرح کرد، حمایت آمریکا از این ائتلاف ضدداعشی چندان گرم نبود.

عملیات نظامی یمن زمانی آغاز شد که سعودی‌ها در تلاش بودند با استخراج سریع نفت خام و پیشنهاد تخفیف به مشتریان به صنعت نفت شل آمریکا آسیب برسانند. این گونه و به شیوه‌های دیگر سعودی‌ها نشان دادند با تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، در زمینه کاهش تحریم‌های ایران در ازای وعده‌های این کشور برای مهار برنامه هسته‌ای‌اش، مخالفند.

عملیات یمن خوب پیش نرفت. حوثی‌ها (جنبش انصارالله) همچنان کنترل صنعا -پایتخت یمن- را در دست دارند، تاسیسات درمانی نابود شده‌اند و خطر دائمی قحطی مردم را تهدید می‌کند. گرچه سعودی‌ها همچنان درگیر این جنگ هستند؛ اما موفق نشدن آن‌ها در این عملیات باید اهمیت هماهنگ بودن همیشگی اقداماتشان با آمریکا را به آن‌ها ثابت کرده باشد.

تغییرات محمد بن سلمان در سیاست‌های نفتی عربستان به شرکت‌های آمریکایی کمک کرد بار دیگر روی پای خود بایستند. در کنار دیگر اقدامات اخیر عربستان مانند امضای قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری خرید سلاح از آمریکا این مسئله به بهبود روابط واشنگتن و ریاض کمک کرد. 

به اعتقاد نویسنده، ولیعهد جدید عربستان در تلاش است با استفاده از حمایت ترامپ به مقابله با ایران بپردازد. این سیاست به خودی خود نگران‌کننده است؛ زیرا خطر بروز درگیری‌های نظامی را به دنبال دارد، اما از طرف دیگر پوتین را هم به اتحاد بیشتر با ایران وادار خواهد ساخت.

پوتین در تلاش است با همه بازیگران خاورمیانه روابط دوستانه‌ای داشته باشد. پوتین به سرمایه‌گذاری ای که کشورهای خلیج فارس می‌توانند برای طرح وی در زمینه رهاسازی روسیه از وابستگی نفتی انجام دهند، نیاز دارد. اما وی به حمایت ایران و گروه‌های تحت حمایت ایران در سوریه نیز نیاز دارد. روابط نگران‌کننده پوتین با عربستان سعودی خیلی سطحی‌تر از روابطش با ایران است. در ظاهر روسیه متحد عربستان در کاهش تولید نفت است؛ گرچه به جای کاهش هدفمند تولید بیشتر طرفدار حمایت کلامی از این طرح است.

از طرف دیگر روسیه در تلاش است در درگیری یمن میانجی‌گری کند، اقدامی که احتمالا برای سعودی‌ها و متحدان آن‌ها در امارات عربی متحده که می‌خواهند از این جنگ رهایی یابند، با ارزش خواهد بود؛ اما روسیه منافع خود را در یمن دنبال می‌کند و در کل هیچ کدام از این موارد به اتحاد نظامی مستقیم با ایران در سوریه ارجحیت ندارد.

نویسنده در انتهای این تحلیل با اشاره به تحولات اخیر منطقه تاکید کرد عربستان سعودی برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع به رهبری نیاز دارد که بتواند بین روسیه و آمریکا یک توازن برقرار کند. ملک سلمان و محمد بن نایف، ولیعهد قبلی از این چالش مطلع بودند. به نظر می‌رسد محمد بن سلمان به عنوان راهی برای جلب حمایت برای تلاش‌های ضدایرانی‌اش به شدت به سمت ترامپ گرایش دارد. علاوه بر این، هم عملیات یمن و هم تغییر سیاست‌های نفتی که به شدت ناموفق بوده‌اند، بی‌تجربگی این شاهزاده سعودی را نمایان کردند. این مسئله می‌تواند در محل تلاقی منافع متعدد بسیار خطرناک باشد. اگر قرار است درگیری‌های منطقه خاورمیانه به جای آنکه شعله‌ور‌تر شود، کاهش یابد به رهبری نیاز است که تندخویی کمتری داشته باشد.

 انتهای پیام/  

 

ولیعهد جدید عربستان در تلاش است با استفاده از حمایت ترامپ به مقابله با ایران بپردازد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۵ تير ۱۳۹۶
انشاالله به پادشاهی نمیرسی .
Iran (Islamic Republic of)
فدایی خامنه ای
۱۹:۳۸ ۰۴ تير ۱۳۹۶
بچه خرس تهی مغز . امریکا و اسراییل که تو بتازگی داری التماس بهشون میکنی که بشوی سگ درگاهشان با همه خوی وحشی گری که دارند از صلابت و هیبت رهبر عزیز ما . این فرزند علی مرتضی وحشت دارند تو که یک لکه سیاه غیر قابل دیدی در روی یک نقشه بزرگ بنام ولایت امر شیعه حیدری. برو بدبخت بینوا اگر اربابات ویروس هاری بهت تزریق کنند و بعد قلادتو باز کنند با یک اشاره پسر شیر خدا درون قفست میکنیم در یک چشم برهم زدنت وما بلدیم چطور با سگ هار رفتار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۴ تير ۱۳۹۶
دیوانه ائی مثل ترامپ فقط با احمقی مثل بن سلمان جفت میشه.
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد مصطفوی
۰۹:۲۳ ۰۴ تير ۱۳۹۶
سلام بر خانه کعبه ک بزودی ازدست شیاطین سعودی آزاد می شود.
سلام بر بقی و قبر پنهان مادر حضرت زهرا ک ب دست ما ایرانی ها پیدا وضریح زده می شود.
حیدر کرار زند نقش ب زودی / برپرچم سبز عربستان سعودی
وعده ما ایرانی ها کنار کعبه برای مقدمه چینی اقا امام زمان انشالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۴ تير ۱۳۹۶
بااین سیاست ها وبیانات بیشترین منافع رو اسراییل وآمریکا دارن مبینند. بین مسلمانان حالا با هرمذهبی جنگ راه می اندازند.سلاح های خود را می فروشند .درمنطقه حضور گسترده خواهند داشت.بعد ویرانی کشورهای منطقه،پرورش تروریسم.وسلطه بر کشورهای منتطقه واستثمارآنها .این نقشه ایست که آنها دنبالشن وما به جای اینکه باگفتگو وتقویت نقاط مشترکمان این دسیسه هارو خنثی کنیم ،به این اختلافات دامن می زنیم
Iran (Islamic Republic of)
نمک
۰۸:۴۴ ۰۴ تير ۱۳۹۶
این سگ هار وهابی هم مثل بقیه هیچ غلطی نمیتونه بکنه.آزموده را آزمودن خطاست.ملت ایران امتحانش رو پس داده پس با اربده و واق واق یه سگ وهابی (بن سلمان)هیچ واکنشی نشون نخواهد داد ولی خدا به داد این سگ وهابی (بن سلمان)برسه اگه بخواد پاچه بگیره.اونوقت اون روی این مردم ایران رو میبینه و برای همیشه واق واقش قطع میشه.و اون روز مکه و زیارت خانه خدا و مسجد پیغمبر آزاد و هم مثل کربلا رفتن الانمون میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۴ تير ۱۳۹۶
سلام هیچ غلطی نمیتونی بکنیدال سقوط
Iran (Islamic Republic of)
خان عمو
۰۸:۳۰ ۰۴ تير ۱۳۹۶
نوکر سربه راه و حرف گوش کن به این میگن، فقط یادت باشه یه کم بزرگتر که شدی ،ارباب ترامپ جونت، یه جفت حلقه خوشگل هم واسه گوشات بخره، که هی ملت بهت نگن: تو که غلام حلقه بگوش عموسامی، پس کو گوشواره ات.؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۲۹ ۰۴ تير ۱۳۹۶
آمریکا و عربستان گوش کنند اینجا ایران هستش کل ۸۰ میلیون تا آخرین نفس در مقابل شما ایستاده ایم از این به بعد تهدید کنید با کوچکترین اشاره میام با دست خالی ولی اونجا برسیم از پلیس های خودتان سلاح میگیریم و جنگ رو از داخل کشورتان آعاز میکنیم پس هواستان باشه با ایرانی رو در رو نشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۴ تير ۱۳۹۶
اقای یا خانم نویسنده گزارش : با این همه سخنرانی آقا و مراجع تقلید در مورد سند 2030 شما آن را اینجور (جهان مدرن)تفسیر می کنید .

محمد بن سلمان همچنین برای اصلاح اقتصاد و جامعه سعودی برنامه‌هایی دارد که سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ نامیده می‌شود. در صورت اجرا، پادشاهی قرون وسطایی را به جهان مدرن نزدیک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۴ تير ۱۳۹۶
چشم انداز 2030 عربستان اون نیست که شما فکر می‌کنید
این طرح را خود محمد بن سلمان برای تغییرات در عربستان از جمله در زمینه اقتصادی تدوین کرد و داخلی است نه بین المللی
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۰۴:۱۳ ۰۴ تير ۱۳۹۶
هيچ غلطي نمي تونن بكنن
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۰۲:۴۱ ۰۴ تير ۱۳۹۶
عدو شود سبب خیر اگر خداخواهد..عمر امریکا با ترامپ وعمر ال سعود هم با محمد ملیجک انشاالله بپایان میرسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۴ تير ۱۳۹۶
شروع جنگ مطمئناً آسیب جدی به عربستان وارد می کند و در عرض یکسال اسمی از عربستان وجود نخواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۰:۰۸ ۰۴ تير ۱۳۹۶
برو بچه. ایران رو با قطر و دیگر شیخ نشین های خودتون مقایسه نکن. ما فرزند روح الله و سرباز سید علی هستیم. نکنه دلت می خواد با چن تا ذوالفقار طومارتونو بپیچیم...؟
Iran (Islamic Republic of)
عزتی
۲۳:۵۳ ۰۳ تير ۱۳۹۶
بی صبرانه منتظریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۵۱ ۰۳ تير ۱۳۹۶
تا وقتی که ایمان به خدا،رهبری آقامون و ولایت فقیه و وحدت ما ایرانیان هست دشمنان ما از جمله آمریکا و آل سعود هیچ غلطی نمی تونن بکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۳ تير ۱۳۹۶
غلط زیادی ممنوع
Iran (Islamic Republic of)
سردار
۲۲:۴۱ ۰۳ تير ۱۳۹۶
حتماحاکمان تروریست وبزدل سعودی و...فراموش نکردندزمانی راکه صدام یک موشک به طرف آنهاشلیک کرد،دسته جمعی به طرف اربابشون فرارکردند
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۲:۲۲ ۰۳ تير ۱۳۹۶
سلام انشاالله حرم بقیع رو خودمون دوباره میسازیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن خان
۲۲:۱۳ ۰۳ تير ۱۳۹۶
شرایط امروز دنیا و خاورمیانه و تحریم هایی که علیه ایران داره وضع میشه اصلا به نفع ایران نیست... خدا خودش نصرت عطا کنه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۲۱:۴۷ ۰۳ تير ۱۳۹۶
اون مردباشه باایران واردجنگ بشه تا تو یک هفته کشورش بشه یکی ازاستان
های ایران
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۱:۳۵ ۰۳ تير ۱۳۹۶
هیچکسو نباید دست کم گرفت ما باید با جدیت تمام مواضع خودمونو محکم کنیم. این جنگ سرد باعث میشه ما سلاح های بیشتری تولید کنیم و این فرصت برای ماست. باید قدرتمند پیش بریم هیچی تو این دنیا شوخی نیست شوخی نگیریم چیزی رو که به ضررمون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۳ تير ۱۳۹۶
ببنید این بن سلمان چقدر بچه سربراهیست . سر بزیر ، با تمام فروتنی و تسلیم کامل پشت سر ارباب بزرگوارش قدم بر میدارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۳ تير ۱۳۹۶
بچه جون با آتش بازی کردن عاقبتش خاندانت رو به باد میده،حالا ببین کی گفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۳ تير ۱۳۹۶
ولعنت الله علی القوم الظالمین و بالابن ملک سلمان خائن الحرمین الشریفین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۳ تير ۱۳۹۶
اخرش این ،، بن سرطان،، خودشو، و این شیوخ مادر مرده خلیج فارس رو فدای ،جاه طلبی هاش میکنه؛ وسایه چهل میلیون موشک بالستیک رو با اقدامات ترورییتی اش در کشوندن جنگ داخل ایران بالا سرش میبینه،فکر کنم انشاا... دیگه زمانش نزدیک شده، تا در معیت حاج قاسم و رهبری عزیز، یه نماز باحال تو بیت الله الحرام بجا بیاریم/ انشاا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۳ تير ۱۳۹۶
غلط کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۳ تير ۱۳۹۶
صدام که تمام ابر چنایتکاران پشتش بودند هیچ غلطی نکرد چه رسد به این توله سوسمار
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۵۱ ۰۳ تير ۱۳۹۶
اینم دیوووونه شد رفت
عاقبت صدام
بوی آزادی بقیع میرسد
آخرین اخبار