روایتی از زندگی طلبه ایرانی در برزیل

اینجا می‌‌گویند داعشی‌ها شیعه‌اند!

این روزها که بحث داعش در ایران و فعالیت‌های ضد شیعی‌اش داغ است؛ حجت‌الاسلام روح‌الله شورگشتی نیشابوری، از فعالیت‌های ضد ایرانی و ضد شیعی داعش در آن‌سوی مرزها نکات جالبی می‌گوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام شورگشتی ازجمله طلاب فعال و جوانی است که از سال 78 وارد حوزه علمیه شد او بعد از آشنایی با زبان پرتغالی که از زبان‌های مهجور در عرصه تبلیغ است به‌عنوان مبلغ و فعال دینی راهی برزیل شد. خاطرات تبلیغی این مبلغ جوان خصوصاً در زمان المپیک سال گذشته جالب و قابل‌تأمل است.

 

چرا اصلاً با زبان پرتغالی وارد عرصه تبلیغ بین‌المللی شدید؟
چون دوست داشتم غیراز زبان انگلیسی به زبان دیگر هم آشنایی پیدا کنم. از طرفی رهبر معظم انقلاب در دیداری که با طلاب داشتند توصیه کرده بودند که در زبان‌های مختلف حوزویان آموزش ببینند تا بتوانند بهتر کار تبلیغی انجام بدهند. برای همین ما هم داوطلب زبان پرتغالی شدیم. چهار نفر بودیم که موفق شدیم به مراحل پیشرفته برسیم بعدازآن از طرف جامعة‌المرتضی ؟ع؟ و با همکاری دفتر معاونت بین‌الملل حوزه، به برزیل رفتیم تا آنجا دوره ببینیم که برای رفع اشکال و تسلط به زبان خیلی مؤثر بود.

به نظر شما با توجه به مخاطبان بالای آمریکای جنوبی وضعیت زبان پرتغالی در حوزه‌ها چگونه است؟
الآن خیلی بهتر شده زمانی که ما وارد شدیم خیلی سخت بود نه استادی داشتیم نه کتاب و فیلم خودمان باهم کار می‌کردیم ولی وقتی به برزیل رفتیم و دوره دیدیم هرچه برای آموزش لازم بود از مبتدی تا پیشرفته تهیه کردیم و آرشیو کاملی را در اختیار حوزه گذاشتیم الآن هم خودمان آموزش داریم. 5 طلبه دوره پیشرفته و 6 طلبه برای دوره مقدماتی در جامعه‌المرتضی داریم.


در برزیل چند مبلغ داریم؟
الآن بهتر از قبل حضور داریم ولی بازهم کافی نیست چون جمعیت بالایی دارد ما 4 تا 5 نفریم که با همکاری خیرین، جامعة‌المرتضی و معاونت بین‌الملل حوزه چند مرکز راه‌اندازی کردیم غیر از ما مبلغان لبنانی و عراقی و برزیلی هم هستند.

دین غالب در برزیل چیست؟
مسیحی کاتولیک هستند. ولی اخیراً به‌دلیل بی‌اعتمادی به کلیساها، در حال تغییر دین هستند و به دلیل فعالیت زیاد اوانجلیک‌ها و مسلمانان عمدتاً به این دو جذب می‌شوند.

چه تعداد مسلمان در برزیل داریم؟
نزدیک به یک‌میلیون مسلمان داریم و شیعه بیش از چهارصد هزار نفر؛ البته آمار دقیقی نیست.

وهابیون در برزیل هم حضوری دارند؟
بله؛ بسیار زیاد، وهابیت مثل غده سرطانی همه‌جا نفوذ کرده چون از سوی عربستان حمایت مالی زیادی می‌شود و خیلی هم هزینه می‌کنند تا از فرصت ایجادشده برای تغییر دین مردم بهره ببرند. مساجد بزرگ و مجهز می‌سازند و با داشتن نیروهای زیادی که دارند به‌شدت فعال هستند تا اسلام مصری را در برزیل نشر بدهند. سه مرکز اسلامی برزیل را در شهرهای بزرگ و پرجمعیت راه‌اندازی کرده‌ایم؛ در گویانیا مرکز امام علی؛ در شهر سان ژوزه دو ریو پرتو، کمپ و گراند و تماماً از طرف جامعه المرتضی؟ع؟ و خیرین حمایت می‌شود.

نگاه برزیلی‌ها درباره ایران و ایرانیان چگونه است؟
آنانی که ایران را می‌شناختند و نگاه بدی نداشتند، ایران را با نام امام خمینی و اسلام را با قرآن می‌شناختند که البته زیاد نبودند. اکثریت نگاه خوبی به ایران نداشتند. یادم است اوایل که برزیل رفته بودم خیلی‌ها ایران را نمی‌شناختند و ملاک شناخت‌شان رسانه‌ها بود. مدام از من سؤال می‌کردند چرا شما ایرانیان سر مردم را می‌برید؟! می‌گفتم چطور؟ متوجه نمی‌شوم، تازه بعداً فهمیدم از بس رسانه‌ها تصویر بدی از ایران نشان می‌دهند مردم از ما می‌ترسند و موج ایران هراسی بالایی وجود داشت. ما را با داعش یکی می‌دانستند وقتی از خودمان دفاع می‌کردیم که با داعش فرق داریم،
تعجب می‌کردند.

آیا توانستیم از فرصت جام جهانی و المپیک و پاراالمپیک برای تصحیح نگاه برزیلی‌ها به ایران بهره ببریم؟
ظرفیت خوبی بود و ما برنامه‌ریزی زیادی کردیم؛ طرح نوشتیم به وزارت ورزش دادیم تا در این مسابقات جهانی اجرایی کنیم ولی همه برنامه‌ها کنسل و رد شد. گفتند صلاح نمی‌دانیم به این صورت فعالیت شود. وهابیت هم بودند که قرآن و سی‌دی پخش می‌کردند درحالی‌که عمده برنامه‌های ما برای دانشگاهیان و جلسات بحث و مناظره بود که مصلحت‌اندیشی مسوولان وزارتخانه اجازه نداد اجرایی شود، حتی برای نمایشگاه فرهنگی مکانی را هم در نظر گفته بودیم.

چرا؟ به خاطر مسائل مالی بود؟
نه، ما اصلاً هیچ پولی از وزارتخانه نخواستیم چون خیرانی کمک‌های مالی را تقبل کرده بودند و تنها مجوز نمایشگاه و برنامه‌های خود را از وزارتخانه می‌خواستیم که نشد. البته داعش تبلیغ کرده بود که در این بازی‌ها ایرانیان و شیعیان را می‌کشیم؛ برای همین مسوولان صلاح ندانستند برنامه‌ای برگزار شود

داعش موفق هم شد؟
نه، همه تبلیغاتش برای ایجاد ترس عمومی بود، اما ازآنجاکه اگر خدا بخواهد عدو سبب خیر شود باوجودی که ما کاری نکردیم خودشان باعث تبلیغ ما شدند اول اینکه مردم تازه فهمیدند داعش با ایرانیان فرق می‌کند چون گفته بودند ایرانیان را می‌کشیم پس نمی‌توانند باهم یکی باشند و از سوی دیگر گفتند شیعیان را می‌کشیم پس با شیعیان هم همدست نیستند. همین‌ها باعث کنجکاوی مردم شد که چرا باید شیعه را تهدید کنند مگر شیعه چه مشخصاتی دارد از آن به بعد هر جا می‌گفتیم ایرانی هستیم ما را تحویل می‌گرفتند و برخورد خوبی داشتند چون از تروریست‌ها جدا بودیم. البته حضور کاروان پارا المپیک (معلولان) ایران در برزیل هم به خاطر افتخارآفرینی‌های زیادشان به‌خودی‌خود تأثیر زیادی در شکستن فضای ایران هراسی داشت که باید به آن اشاره کرد.

فعالیت رسانه‌ای شما چطور بود؟
البته رسانه‌های برزیل در اختیار صهیونیست‌هاست و امکان بهره‌برداری ما خیلی کم است، اگر امکان مادی و نیروی رسانه داشته باشیم می‌توان مجوز فعالیت گرفت. فعلاً در فضای مجازی و سایت‌هایی که داریم فعالیت می‌کنیم.

خاطره جالبی از مسابقات ورزشی در برزیل دارید؟
بازی نیمه نهایی جام جهانی 2014 بین برزیل و آلمان بود که برزیل باخت. این باخت خیلی فضای سنگینی در برزیل ایجاد کرد، همه حالشان گرفته بود حتی یک کارگر عادی هم به‌شدت متأثر از این شکست بود و نمی‌شد با کسی دراین‌باره حرفی زد تا اینکه در مسابقات المپیک من به‌همراه خانواده به شهر گویانیا اعزام شدم. مرکز اسلامی را برزیلی‌ها به خانه ایرانیان می‌شناسند. بازی آخر المپیک2016 هم بین آلمان و برزیل شد و یک جو سنگین انتقام در شهر ایجادشده بود و همه برایشان بازی بسیار مهم و حیاتی بود. از قضا داوران مسابقه ایرانی بودند که نگرانی من را بیشتر کرد.چون اگر بازی با باخت برزیل همراه می‌شد، ازآنجاکه داوران ایرانی بودند احساسم نسبت به جو موجود می‌گفت به‌احتمال‌قوی می‌ریختند و مرکز اسلامی را بر سرما خراب می‌کردند. از اول بازی تا آخر آیه‌الکرسی می‌خواندم و دعا می‌کردم نخستین‌بار به نفع کشور دیگری دست به دعا برداشته بودم تا برزیل برنده شود. خیلی فضای سختی بود خداراشکر بازی با برد برزیل ختم به خیر شد! از آن به بعد نگاه و برخورد برزیلی‌ها به ما ایرانیان بهتر شد. می‌گفتند چطور ایران کشوری عقب‌مانده است درحالی‌که داورانی با چنین مهارت و تخصص دارد. این اتفاق لطف خدا بود که به‌خوبی
تمام شد.

به نظر شما چه چیزی باعث جذب مردم برزیل به اسلام می‌شود؟
ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که باید به فعل برسانیم. با توجه به موج ایران هراسی رسانه‌های غربی در این کشور ما باید با کمک رسانه‌ها خودمان را معرفی کنیم تا حقیقت را بشناسند به‌خصوص در حوزه زبان باید نیروهای متخصص تربیت کنیم که توانایی کار در این عرصه را داشته باشند.
نیاز به‌صرف هزینه بالایی هم نیست آنها مانند ما زیاد به انگلیسی مهارت ندارند همان زبان مادری‌شان پرتغالی را باید یاد بگیریم و کارکنیم.

منبع:صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۳ تير ۱۳۹۶
ولعنت الله علی القوم الظالمین و بالابن ملک سلمان خائن الحرمین الشریفین!