عابدینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

شروط عربستان برای دوحه خلاف حسن هم‌جواری و رفتار با یک کشور مستقل است

کارشناس مسائل منطقه گفت: 13 شرط عربستان برای قطر خلاف حسن هم‌جواری و رفتار با یک کشور مستقل اسلامی است.

قطر حاضر به پذیرش پدرخواندگی سعودی نیستحسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شروط 13گانه ریاض برای دوحه اظهار داشت: عربستان سعودی به عنوان کشوری که قبیله‌ای اداره می‌شود فاقد قانون اساسی مدون است و همچنان فرمان ملکی رتق و فتق امور را به مرحله اجرا می‌گذارد.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه در عربستان چیزی به نام حقوق بشر، احزاب و حقوق اقلیت‌ها وجود ندارد و سعودی‌ها تنها به دلارهای نفتی اتکا دارند، افزود: این قبیله با دلارهای نفتی‌اش توانسته طی 80 سال گذشته حکومت را از پدران به پسران منتقل کند و حکومت در بین قبیله آل سعود بچرخد.

وی با اشاره به اینکه امروزه اتفاق تازه‌ای در عربستان افتاده و محمد بن سلمان که جوانی تازه‌کار و جویای نام است به قدرت رسیده است، تصریح کرد: وی در روزهای گذشته پسر عمویش محمد بن نایف را که ولیعهد این کشور بود، کنار زد و خودش را به جانشین پدر معرفی کرد.

عابدینی با بیان اینکه حاکمیت آل‌سعود دچار یک دگردیسی شده و برای اولین بار قرار است حکومت از برادران به فرزندان منتقل شود و نسل سومی روی کار بیاید، گفت: همین موضوع سبب شده اتفاقاتی در سیاست داخلی و خارجی این کشور رخ دهد و محمد بن سلمان تلاش می‌کند تا در چارچوب ماجراجویی پایه‌های قدرت خود را نزد دیگران مستحکم جلوه دهد.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه وی پیش‌تر به یمن حمله کرد و جز خسارت و زیان به مردم این کشور و از بین رفتن دلارهای نفتی که حق مردم عربستان بود چیزی عایدش نشد، یادآور شد: در هفته‌های اخیر، ترامپ که او هم رئیس جمهور ماجراجو و تازه‌کاری است به عربستان سعودی آمد و باجی به ارزش بیش از 400 میلیارد دلار دریافت کرد و همین باعث شد چراغ سبزی به محمد بن سلمان داده شود که سیاست‌های خود را دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کشورهایی که در میان شورای همکاری خلیج فارس ساز مخالف با عربستان را همواره کوک می‌کرد قطر بود و سعودی‌ها پس از چراغ سبز آمریکا بلافاصله روابط این کشور را تحریم و روابط دیپلماتیک قطع کردند، افزود:  آنان برخی دیگر از کشورهای خلیج فارس من جمله بحرین و امارات را ترغیب کردند تا روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کنند اما در این میان قطر همواره تاکید کرده که حاضر به پذیرش پدرخواندگی عربستان سعودی نیست.

عابدینی با بیان اینکه پیش از این هم اختلافات مرزی و عقیدتی زیادی میان عربستان و قطر وجو داشته، متذکر شد: ریاض همواره از تفکر وهابیت دفاع می‌کند و حامی گروه‌های تکفیری و تروریستی مانند داعش است اما قطر دنبال‌کننده تفکر اخوان‌‌المسلمین است.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه قطع ارتباط ریاض با دوحه باعث شد تا عربستان 13 شرط از طریق امیر کویت به قطری‌ها منتقل کند یا این شروط را بپذیرند یا اینکه با عواقب ناخوشایندی مواجه خواهد شد، عنوان کرد: 13 شرطی که عربستان برای قطر تعیین کرده خلاف حسن هم‌جواری و رفتار با یک کشور مستقل به‌ویژه یک کشور عربی و اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه این شروط همچنین با منافع ملی قطر در تضاد است و بعید به نظر می‌رسد قطری‌ها این‌ها را بپذیرند چرا که مداخله مستقیم در امور داخلی قطر هم تلقی می‌شود، ادامه داد: یکی از شروط 13گانه عربستان برای قطر، بحث قطع روابط دیپلماتیک دوحه با تهران است. هیچ کشوری اجازه ندارد به کشور دیگری فشار بیاورد تا روابط خودش را با کشور ثالث قطع کند اما سعودی با باج سیاسی و اقتصادی که به دولت آمریکا داده چراغ سبزی از آن‌ها دریافت کرد تا بتواند سیاست‌های خودش را دنبال کند.

 عابدینی عنوان کرد: یکی دیگر از شروط 13 گانه عربستان به برچیده شدن پایگاه‌های نظامی ترکیه در قطر مربوط می‌شود. قطری‌ها به دلیل اینکه دائما از سوی عربستان مورد تهدید واقع می‌شدند با ترکیه وارد مراودات نظامی شدند.

کارشناس سیاسی افزود: قطر از لحاظ اندیشه مذهبی بسیار به اخوان‌المسلمین نزدیک است و در جریان موج بیداری اسلامی نیز از تونس و مصر که اخوانی بودند، حمایت کرد.

 وی با اشاره به اصرار عربستان به تعطیلی شبکه الجزیره نیز گفت: مگر می‌شود کشوری از کشور دیگر بخواهد رسانه خود را تعطیل کند، بنابراین بعید به نظر می‌رسد قطری‌ها زیر بار فشار سعودی‌ها بروند.

وی با بیان اینکه موضوع پرداخت مبلغ معینی از سوی دوحه به عربستان هم مطرح است، خاطرنشان کرد: باج‌خواهی تاکنون در روابط بین‌الملل سابقه نداشته است و این‌ موضوعات باعث شده دامنه تنش بین قطر و عربستان بالا بگیرد و بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت با توجه به پافشاری که عربستان به شروط خود دارد، پایانی برای این مخاصمه متصور باشیم.

 انتهای پیام /

باج‌خواهی در روابط بین‌الملل سابقه نداشته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار