لاسجردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان در باتلاق خودساخته دست و پا میزند/ بن سلمان جرأت ندارد به ایران نزدیک شود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: بعید است که مقامات عربستان بخواهند شرایط را برای خود از باتلاقی که در آن قرار دارند ناامن‌تر کنند.

عربستان در یک باتلاق خودساخته دست و پا میزند/ بن سلمان جرات نزدیک شدن به ایران را نداردحسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تغییر قدرت در نظام حکومتی عربستان و تاثیر آن بر منطقه و همچنین آینده روابط ایران و عربستان اظهار داشت: محمد بن سلمان تجربه حضور در مسئولیت‌های مختلف را دارد و همچنین گرداننده اصلی تحولات در منطقه است.

لاسجردی گفت: بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که توجه به شاکله قدرت در عربستان و نوع ارتباطی که این کشور در شرایط فعلی با قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای دارد و همچنین نگاهی که بر روند تغییر قدرت در کشوری، چون عربستان وجود دارد شک برانگیز به نظر میرسد.

وی افزود: بر مبنای سابقه‌ای که محمد بن سلمان در پرونده‌هایی مانند مسئله سوریه، یمن، بحرین و دیگر کشور‌ها داراست کاملا مشخص است که این فرد طرفدار سیاست مشت آهنین و تفکر برخورد سخت است.

لاسجردی تصریح کرد: با توجه به نقش فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران عربستان اگر بخواهد با کشور ما برخوردی مستقیم داشته باشد باید در این چالش مستقیم ملاحظاتی را در نظر بگیرد، چرا که حتی اگر درگیری مقطعی، موضعی و کوتاه مدت با یک قدرت برتر و حتی همسان منطقه باشد، نمی‌توان آینده و عواقب آن را پیش بینی کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان داشت:به رغم همه تهدید‌ها و ادبیات تندی که محمد بن سلمان دارد، بدون شک در مورد ایران ملاحظاتی را در نظر خواهد گرفت مگر آن که دولت عربستان خواهان تشکیل یک مثلث آتشین باشد و اینگونه بیاندیشد که می‌تواند با مداخله آمریکا و اسرائیل، فشار‌های مورد نظر را بر ایران اعمال کند در این صورت این کشور باید منتظر یک حادثه بزرگ باشد.

وی ادامه داد: البته با توجه به شرایط فعلی حاکم در جهان امروز، بعید است که حتی مقامات کشور عربستان بخواهند شرایط را برای خود از باتلاقی که اکنون در آن قرار دارند ناامن‌تر کنند چرا که هر نوع تغییر و تحول و بحران در منطقه بر امنیت بین‌المللی، بحث انرژی و از همه مهمتر تهدیدات گروه‌های تروریستی اثر مستقیم خواهد گذاشت. ایران در دوران محمد بن سلمان بیش از آنکه با تهدید عملی مواجه باشد، با تهدید زبانی و صوری روبرو است.

وی با اشاره به عملکرد مقامات کشور عربستان و شباهت آن به رفتار عراق در زمان حمله به ایران افزود: عربستان تجربه چندانی در زمینه جنگ افروزی ندارد و از توانایی دولت خود و همچنین قدرت رقبایش در منطقه آگاه است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در پایان خاطر نشان کرد: این کشور در حال حاضر با چندین چالش از جمله بحران سوریه، یمن و حتی بحران عراق مواجه است بنابراین عربستان در شرایط فعلی چنین قدرتی را ندارد که بخواهد با ایران وارد جنگ شود بلکه تلاش خود را به روش هایی، چون اعمال فشار به روش‌های مختلفی مانند روش‌های تبلیغاتی معطوف میسازد بنابراین احتمال وقوع جنگ تمام عیار در منطقه بسیار ضعیف به نظر میرسد.

انتهای پیام/

روابط ایران و عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار