آیین برگزاری عید فطر در افغانستان+ تصاویر

عید فطر یکی از مهمترین اعیاد در افغانستان است و مردم مسلمان افغانستان با آداب و رسوم خاص به استقبال این عید بزرگ می‌روند.

به گزارش خبرنگار افغانستان گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، عید فطر یکی از مهمترین عیدها در افغانستان به شمار می‌آید و مردم مسلمان افغانستان با آداب و رسوم خاص به استقبال این عید بزرگ می‌روند.

مردم افغانستان پیش از فرا رسیدن این عید فطر، با خانه‌تکانی منازل، خریدن لباس‌های نو، تهیه‌ غذاهای مخصوص و انواع شیرینی‌جات خود را برای استقبال از این روز بزرگ آماده می‌کنند.

کسب و کار شیرینی‌پزها، آجیل‌ و میوه‌ فروشی‌ها در آستانه عید سعید فطر از رونق خاصی برخوردار شده و بازارهای کابل شاهد تکاپو و جنب و جوش مردم برای خرید عید می‌شود.

 آداب و رسوم مردم مسلمان افغانستان در روز عید فطر چیست؟

 

در روز عید و قبل از برپایی نماز عید، مردم به زیارت اهل قبور می‌روند و برای آنان از خداوند بزرگ طلب مغفرت و آمرزش می‌کنند. با طلوع آفتاب، نماز وحدت بخش عید فطر با شکوه خاصی اقامه می‌شود و پس از آن رسم بر این است که هر خانواده‌ ضمن تهیه غذا، در منزل بزرگ خانواده جمع می‌شوند و وعده ناهار  را در کنار بزرگ خانواده و سایر اعضای فامیل، صرف می‌کنند.

رفت و آمد مسلمانان به خانه‌های یکدیگر، عیادت از مریض‌ها و بخشش به مستمندان از جمله آداب و رسوم عیدفطر در افغانستان است.

 آداب و رسوم مردم مسلمان افغانستان در روز عید فطر چیست؟

 

در استان‌های غربی افغانستان از جمله بادغیس، هرات، غور و فراه شب عید فطر جایگاه خاصی برای خانواده عروس و دامادها دارد. در هرات و در آخرین شب ماه رمضان (شب عید) با برپایی مهمانی و مراسم خاص، عیدی عروس توسط خانواده داماد اهدا می‌شود. عیدی داماد نیز در روزهای عید و بعد از دیدار وی با خانواده عروس داده می‌شود.

 عیدی بردن برای نوعروس و فراهم‌کردن مواد خوراکی برای یک مهمانی بزرگ خویشاوندی در شب عید، به عهده خانواده داماد است. 

 

آداب و رسوم مردم مسلمان افغانستان در روز عید فطر چیست؟

 

مواردی چون دورۀ طولانی عید (عید فطر تا عید قربان ) برای زنان و رفتن دسته‌جمعی آنان به خانه‌های یکدیگر، اهدای شیرینی همراه با دستمال گلدوزی شده به مهمانان از جمله مراسم‌های عید فطر در استان‌های غربی افغانستان است.

دربعضی از شهرستان های غرب افغانستان رفت وآمد زنان از روز عید فطر تا روز قبل از عید قربان ادامه دارد. از رفتن مردم به مناطق خوش آب وهوا، دید و بازدید، برگزاری مسابقات کشتی و تخم مرغ جنگی نیز به عنوان رسوم عمده مردم این منطقه یاد می‌شود.

  آداب و رسوم مردم مسلمان افغانستان در روز عید فطر چیست؟

 

در غرب افغانستان دو، سه شب قبل از عید، خانواده داماد عیدی عروس را که شامل انواع پوشاک می‌باشد به خانه وی می‌برد، در روز عید نیز خانواده عروس علاوه بر اهدای لباس و کفش، تعداد زیادی تخم مرغ پُخته و تزیین‌شده را به داماد هدیه می‌دهد تا در مسابقه تخم مرغ جنگی شرکت کند.

تخم مرغ جنگی مسابقه ای است که دو شرکت کننده با کوبیدن سر دو تخم مرغ به یکدیگر باعث شکسته شدن تخم مرغ رقیب می‌شوند که در آن صورت صاحب تخم مرغ سالم، پیروز خواهد بود. داماد مکلف است با شرکت در مراسم تخم مرغ جنگی، پیروزمندانه به خانۀ عروس بازگردد و تخم مرغ های شکسته را تحویل دهد.

 

آداب و رسوم مردم مسلمان افغانستان در روز عید فطر چیست؟

 

بزرگان می گویند پیش از این در بامیان کسی که اول، ماه نو، را می‌دید به فاتح میدان جنگ شباهت داشتند، با غرور و سربلندی از قله کوه پایین می‌آمدند و برای دیگران تعریف می‌کردند که چگونه ماه را دیده‌اند از این رو نام آنها تا یک سال دیگر بر سر زبان‌ها بود.

به گفته این بزرگان پس از رویت ماه، شور و هلهله آغاز می‌شد، همه آن شب را به عنوان عید زنده‌ها با تهیه قوروتی، آبجوشک و یا شیربرنج جشن می‌گرفتند.

بر اساس آداب و رسوم بامیانی‌ها شب قبل از عید فطر روز عید مرده‌هاست که در آن شب زنان، حلوا، سمنک (سمنو)، نان مالیده، زاله گگ، دلده و پلو تهیه و به عنوان نذری توزیع می‌کنند.

مراسم عید مرده‌ها به این ترتیب است که وقت اذان شام پس از تهیه حلوا روبه قبله در مقابل آن می‌نشینند و با طلب آمرزش برای اموات، فراوانی، نعمت را آرزو می‌کنند.

مردان روستا نیز شب عید همراه کودکان با مقداری غذا در خانه بزرگ روستا جمع می‌شوند، پس از صرف غذا سوره مبارکه یاسین می‌خوانند و برای مسافران دعا می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار