انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از انتخاب برخی نام‌های عجیب و غریب بر فرزندان

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه نهادن نام نیک بر فرزندان یکی از حقوق فرزندان بر والدین است گفت: انتخاب نام‌های عجیب یا ناآشنا برای فرزندان موجب می‌شود آن‌ها در بزرگسالی سردرگم شوند.

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از انتخاب برخی نام‌هایبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که شنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد در ادامه بحث حقوق متقابل والدین و فرزندان اظهار کرد: تأکید می‌شود که حقوق همیشه دو جانبه است، هر کسی بر دیگری حق دارد حتما طرف مقابل نیز بر او حقی دارد.

وی ادامه داد: همانگونه که پدر و مادر بر فرزندان حق دارند، فرزندان نیز بر والدین حقوق زیادی دارند. امام علی(ع) در کلمات قصارش در کلمه 399 از نهج‌البلاغه به سه مورد از حقوق فرزندان بر پدر و مادر اشاره می‌کند که اگر این موارد شکافته شود مسائل مهمی از آن‌ها به دست می‌آید، امام علی(ع) فرموده است «حق فرزند بر والدین این است که نخست نام نیکو بر او نهد، دوم اینکه خوب او را ادب کند و سوم اینکه به او قرآن تعلیم دهد.»

این مرجع تقلید اضافه کرد: برخی از والدین گمان می‌کنند همین که نامی برای فرزندشان انتخاب کنند کافی است و مهم نیست که چه نامی برای فرزندشان انتخاب می‌کنند در حالیکه در اسلام این مورد مهم است چرا که نام اثر تلقینی بر فرد دارد، مثلا کسی که نامش معنای شجاع داشته باشد و صبح تا شب که او را چند مرتبه صدا می‌کنند هر بار صفت شجاع بودن به آن فرد تلقین می‌شود و در مقابل اگر پدر و مادری نامی برای فرزندشان انتخاب کنند که معانی ترسو بدهد، از صبح تا شب که چندین مرتبه فرزند خود را صدا می‌زنند هر بار صفت ترسو بودن به او تلقین می‌شود؛ اگر نام مبارک پیامبر(ص)، امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) یا سایر ائمه معصوم(ع) بر فرزندان بنهید فرزندان به یاد شجاعت‌ها و رشادت‌های این بزرگواران خواهند بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه باید برای انتخاب نام برای فرزند دقت کرد افزود: انتخاب نام متأسفانه این روزها در دست‌انداز عجیبی افتاده است، همه روزه نامه‌های زیادی که حاوی سؤوالات دینی و موارد دیگر هست به دست ما می‌رسد، بخشی از این نامه‌ها که به دست ما می‌رسد درباره نامگذاری بر فرزندان است. بعضی‌ها نام‌هایی را انتخاب می‌کنند که ما هرچه در کتاب لغات می‌گردیم پیدا نمی‌کنیم و معلوم نیست پدر و مادرها این اسامی را از کجا پیدا می‌کنند، فرزندانشان هم وقتی بزرگ شوند سر در گم می‌شوند و دائم آن‌ها پرسیده می‌شود که معنای اسمتان چیست و آن‌ها هم باید مدام تفسیر کنند.

وی ادامه داد: بعضی مواقع نیز نام‌های نامناسبی بر فرزندان می‌گذارند که من خواهشمندم این نام‌ها را عوض کنند، از جمله نام «الهه» چرا که معنای این اسم یعنی خدای مؤنث است، این مربوط به یونان قدیم است که چنین چیزهایی داشته‌اند؛ حتی نام ساغر مناسب نیست نیز چرا که معنای آن یعنی جام شراب و تأثیر این نام بر فرزند مناسب نیست.

این مرجع تقلید بیان کرد: از جمله نام‌هایی که در اسلام از آن نهی شده است نام «خالد» است، معنای این اسم یعنی جاویدان، دنیا جاویدان نیست و اگر کسی مدام به او بگویند جاویدان، او از پایان عمر غافل می‌شود؛ نام «مالک» نیز از نام‌هایی است که نهی شده است چرا که معنای آن «صاحب ملک» است در حالیکه صاحب تمام جهان خداوند است.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: عرب‌ها هم نام‌های عجیبی می‌گذارند مثلا «ابن اسفور» یعنی گنجشک‌زاده! از آن بدتر «ابن جنی» یعنی جن‌زاده که نام یکی از علمای آن‌ها است! و از آن‌ عجیب‌تر نامی که اکنون هم سران عرب دارند «فهد» یعنی یوزپلنگ، ادعای اسلام دارند و در عین حال این نام‌ها را می‌گذارند.

وی اسم را مسئله‌ای سرنوشت‌ساز دانست و بیان کرد: خیلی باید در این مسئله دقت به خرج داد.

این مرجع تقلید افزود: همانگونه که امام علی(ع) فرموده است آموختن ادب به فرزند دومین حق فرزند بر والدین است،والدین باید شجاعت، نوع‌دوستی و سایر صفات خوب را به فرزند خود آموزش دهند، برای فرزند خود جایزه تعیین کنید اگر کار خوب انجام می‌دهد مثلا محبت می‌کند، کمک به دیگران می‌کند و ... .

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تعلیم قرآن به فرزند سومین حقی است که امام علی(ع) برای فرزندان برشمرده است گفت: مأنوس شدن با قرآن انسان را بسیار رشد می‌دهد، در قران بسیاری از موارد اعتقادی، اخلاقی و راه‌های سعادت آمده است که فراگیری آن‌ها به هدایت انسان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب قرآن خیلی مهجور بود ولی بعد از انقلاب اسلامی ایران به عنایت خداوند قرآن در جامعه قدری پررنگ‌تر شده و جلسات و محافل قرآنی رونق یافته است؛ برگزاری محافل قرآنی مایه خوشحالی و امیدواری است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محمد
۱۴:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۶
واقعادرست می فرمایید