رئیس  انجمن ارگانیک در نشست خبری مطرح کرد؛

تولید عسل ارگانیک به کمتر از ۵ درصد می‌رسد

نورانی گفت: با توجه به چارچوب مدیریتی خاص تولید عسل ارگانیک دارای گواهینامه‌های اتحادیه اروپا و بین المللی در کشور، کمتر از ۵ درصد است.

تولید عسل ارگانیک به کمتر از 5 درصد می رسد

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا نورانی رئیس  انجمن ارگانیک در نشست خبری که صبح امروز در محل سازمان تعاون روستایی برگزار شد، اظهار داشت: باتوجه به  تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید محصولات سالم در آبان ماه 94 انجمن ارگانیک در حال پیگیری این موضوع است. 

وی با اشاره به اینکه از دیرباز تولید عسل طبیعی و ارگانیک بوده است، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم با ورود سموم شیمیایی به باغات از تولید عسل طبیعی دور شدیم اما در شرایط کنونی صنعت ارگانیک توانسته ادامه دار باشد. 

نورانی با اشاره به آنکه کمتر از 5 درصد تولید عسل ارگانیک است، گفت: البته این امر به معنای تقلبی بودن سایر عسل‌ها نیست، چراکه عرصه های مناسبی برای تولید عسل طبیعی در کشور وجود دارد، اما به سبب چارچوب مدیریتی خاص برای تولید عسل ارگانیک، تنها تولید 5 درصد آنها دارای گواهینامه اتحادیه اروپا و بین  المللی هستند. 

رئیس انجمن ارگانیک ادامه داد: در شرایط کنونی تولید محصولات ارگانیک جزو اولویت های اصلی دولت قرار نگرفته و انتظار می رود در برنامه ششم توسعه، تولید این محصولات جزو برنامه‌های اصلی دولت دوازدهم قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه ایران رتبه چهل و سوم جهانی در تولید محصولات ارگانیک را به  خود اختصاص داده، افزود: گرچه تولید محصولات ارگانیک قابل توجه نیست اما همین میزان در آیفوم جهانی 2015 ذکر شده است.

نورانی 43هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات ارگانیک و 38 هزار هکتار سطح ارگانیک عرصه های طبیعی در کشور را اعلام کرد. 

رئیس انجمن ارگانیک در خصوص صادرات عسل های ارگانیک بیان کرد: میزان صادرات عسل‌های ارگانیک چندان زیاد نیست، اما برای همین میزان محصول با استقبال قابل توجهی بازارهای هدف مواجه هستیم. 

توجه به تولید محصولات ارگانیک امری ضروری است 

همچنین محمدرضا اردکانی یکی از فعالان انجمن ارگانیک و  دبیر اجرایی  کارگاه آموزشی زنبورداری ارگانیک گفت: چند دهه است که از آغاز جنبش جهانی ارگانیک می گذرد، اما در کشور ما یک دهه است که فعالیت های انجمن ارگانیک دنبال می شود. 

وی افزود: زمانیکه صبحت از محصولات ارگانیک می شود، بحث سلامت انسان به میان می آید اما نا گفته نماند که کشاورزی ارگانیک تنها مربوط به بخش غذا نیست، بلکه بخش‌های زیست محیطی و عدم آلودگی آب و خاک را نیز دنبال می‌کند. از این رو تولید محصولات ارگانیک  به لحاظ اجتماعی و زیست محیطی باید مورد توجه قرار گیرد. 

اردکانی با اشاره به مهمترین اهداف برگزاری این کارگاه تصریح کرد: اصول تولید فرآورده های ارگانیک شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیک زنبور عسل، آشنایی با قوانین و استانداردهای بین  المللی عسل ارگانیک، برررسی نژادهای زنبور عسل در ایران، ارزیابی ریسک و مشکلات ورود به بحث تولید عسل ارگانیک، مدیریت آفات بیماری‌های کندو و دستورالعمل‌های بازرسی تولید این گونه عسل‌ها از مهمترین اهداف کارگاه به شمار می رود. 

لازم به ذکر است که اولین کارگاه تخصصی عسل ارگانیک روزهای 13 و 14 تیرماه در محل سازمان تعاون روستایی با همکاری 4 نهاد برگزار می شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
عسل خیلی خوب است.وخاصیت های زیادی داره
آخرین اخبار