مسکوت ماندن ریل صنعت نفت در کهگیلویه وبویراحمد

امسال صنعت نفت کهگیلویه و بویراحمد 78 ساله می‌شود، ولی در این مدت طولانی، صنعت نفت به‌عنوان مهمترین مزّیت اقتصادی استان نتوانسته با پیکره اقتصاد محلی تعامل و ارتباط برقرار کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  یاسوج، یکی از بزرگترین صاحبان ذخایرنفت و گاز کشور است و از آغاز کشف این طلای سیاه در اعماق خاک تاکنون میلیارد‌ها دلار در صنعت نفت آن سرمایه‌گذاری شده است و میلیارد‌ها دلار دیگر نیز باید در دهه‌های آینده سرمایه‌گذاری شود.

اگر چه  شرکت نفت در چند سال اخیر تلاش های خوبی برای توسعه استان بویژه گچساران از محل درآمدهای نفتی انجام داده است اما صاحبنظران معتقدند این میزان ناکافی است و برخی هم معتقدند سرزمینی بسیار غنی است که مراوده کافی با بخش مادر سرزمینی خود ندارد.

قرار گرفتن تاسیسات شرکت نفت و گاز گچساران در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس از ویژگی‌های این شرکت است که در کنار قرار گرفتن تلمبه خانه عظیم گوره و چند راهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.

مسکوت ماندن ریل صنعت نفت در کهگیلویه وبویراحمد

سید حسین سهمگین، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:در قانون بودجه از محل در آمد های نفتی بر اساس قانون بودجه هر ساله 3 در صد در آمدهای نفت به بخش عمرانی استانهای نفت خیز اختصاص پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه وبویراحمد دو منطقه نفت خیز گچساران و بهمئی وجود دارد ، افزود:هر سال بخشی از زیر ساخت های عمرانی که در استان اجرا می شود از محل درآمد های نفتی تامین اعتبار می شود.

سهمگین عنوان کرد: نفت و صادرات نفتی در اقتصاد استان کهگیلویه وبویراحمد تاثیربسزایی دارد از جایی که بخشی از درآمد های نفتی در قالب 3 درصد به استان اختصاص پیدا می کند و اینکه مالیات بر ارزش افزوده ای که دولت از صادرات نفت به خارج از کشورجذب می کند اعتبارات کلانی به استان های نفت خیز اختصاص داده می شود که در بخش زیر ساخت های عمرانی هزینه می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با عدم توسعه شهرستان های نفت خیز کهگیلویه وبویراحمد افزود:مدت زیادی از اجرای قانون 3 درصد درآمد های نفتی نمی گذرد و این موضوع نمی تواند ملاک خوبی برای سنجش توسعه یک شهرستان باشد.

مسکوت ماندن ریل صنعت نفت در کهگیلویه وبویراحمد

وی با بیان اینکه عواملی ازجمله شرایط جغرافیایی،ظرفیت های طبیعی و نحوه ارتباط با دیگر مناطق ،بعد گردشگری و تاریخی و دهها فاکتور می تواند در توسعه یک شهرستان موثر باشد افزود:بخشی از توسعه نیافتگی شهرستان های گچساران و بهمئی ناشی از کمبود ها و مشکلاتی بوده است که در گذر زمان وجود داشته ، گرچه بعد از وقوع انقلاب اسلامی تلاش های بسیاری برای توسعه این مناطق صورت گرفته است.

سهمگین عنوان کرد: امروزه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مناطق نفت خیز استان کهگیلویه وبویراحمد هم از نظر زیر ساخت های عمرانی مثل بهره مندی از آب ،برق و گاز و همچنین خدمات بهداشتی و غیره در سطح خوبی است هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود:گچساران امروز در کشاورزی به یک قطب تبدیل شده است وازصنایع پایین دستی از جمله پتروشیمی که در حال احداث است ، فرودگاه ، دانشگاه های معتبر،توسعه بهداشتی وتربیت نیروهای انسانی تحصیل کرده برخوردار است.

وی عنوان کرد:عمق محرومیت در شهرستان بهمئی بسیار بالا است اما آنچه امروزه ما در این منطقه می بینیم با قبل از انقلاب اسلامی قابل قیاس نیست.

سهمگین، به مقایسه استان کهگیلویه وبویراحمد با دیگر استان های نفت خیز کشور در زمینه توسعه پرداخت و گفت:استان های مثل استان های جنوبی به دلیل داشتن قدمت بیشتری در زمینه صنعت نفت و همچنین صنایع وابسته و پایین دستی نفت و ازطرفی داشتن راههای ارتباطی داخلی و خارجی در زمینه صادرات و توسعه پیشرفت خوبی داشته اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: استان کهگیلویه وبویراحمد دارای ظرفیت های زیادی در زمینه صنایع دستی و گردشگری،مواهب طبیعی ،گیاهان دارویی و غیره است و از طرفی دارای یک موقعیت استراتژیک خوب به دلیل همسایه بودن با استانهای کلیدی و کلان شهر اصفهان ،فارس و خوزستان و کریدور شمال به جنوب کشور است که می تواند در توسعه آن مفید باشد.

دارا بودن بیش از 20 درصد ذخایر نفتی در یاسوج

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:دارابودن بیش از 20درصد ذخایر نفتی ،10 درصد آب کشور و انبوهی از جنگل های زاگرس در کهگیلویه وبویراحمد از جمله ظرفیت هایی است که می توانست در توسعه اقتصادی استان تاثیر گزار باشد.

سهمگین افزود: احداث صنایع پتروشیمی و ورود سرمایه گذاران در بخش خصوصی با توجه به ظرفیت نفت و گازی که با حمایت دولت ها می توانیم با راه اندازی صنایع پاین دستی نفت و گاز به روند توسعه پایدار استان کمک شایانی کرد.

مسکوت ماندن ریل صنعت نفت در کهگیلویه وبویراحمد

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه این شرکت به عنوان یکی از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تولید متوسط روزانه 610 هزار بشکه نفت خام سهم مهم و عمده ای در تامین درآمدهای اقتصادی کشور دارد، گفت: نفت گچساران و چند شرکت مهم دیگر با خط لوله به تلمبه خانه گوره منتقل می‌شود و با افزایش فشار در نهایت به سمت پایانه خارک جهت صادرات هدایت می‌شود.

هوشنگ صیدالی اظهار کرد:راهبری تمام این مراحل، تعمیر و نگهداری این تاسیسات بر عهده کارکنان تلاشگر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران،  با بیان اینکه این شرکت مدیریت 23 میدان نفتی و تولید صیانتی از 17 میدان نفتی فعال را دارد،گفت: هم اکنون این شرکت مسوولیت تولید صیانتی از 15 میدان نفتی فعال را با استفاده از 775 حلقه چاه بر عهده دارد.

وی افزود:وجود 10 واحد بهره‌برداری، 5 کارخانه نمکزدایی در مدار و 2 کارخانه نمکزدایی در دست اقدام، وجود 11 ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز وگاز مایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر 12 دستگاه، شیرگاه و لخته‌گیر مایع، چندین واحد آزمایشگاهی شیمیایی، وجود 6 واحد آبرسانی، بیش از 100 تفکیک‌گر سرچاهی و بوستری، در کنار 3 ایستگاه برق و دارا بودن بیش از 6700 کیلومتر خطوط لوله به قطر 4 تا 52 اینچ و از همه مهمتر وجود پرسنلی از همین آب و خاک ایران زمین سالهاست نگذاشته‌اند نفت لحظه‌ای بایستد.

کشف نفت در منطقه گچساران به دهه اول 1300 شمسی بر می گردد بطوریکه   منطقه نفت خیز گچساران در سالهای 3 و 1302 هجری شمسی مورد مطالعه قرار گرفت .

در سال 1310 عملیات حفاری برای چندمین بار در این منطقه آغاز شد و پس از حفر چاههای بسیار در لایه آسماری ، بالاخره تولید نفت از مخزن گچساران در سال 1318 هجری شمسی با فوران نفت از چاه شماره 13 آغاز شد.

هم اکنون 2 واحد پتروشیمی در کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای دوگنبدان و دهدشت در حال ساخت است

عملیات ساختمان و نصب تأسیسات پتروشیمی گچساران 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 160 میلیارد ریال برای ساختمان و نصب تأسیسات پتروشیمی گچساران تاکنون هزینه شده است.

داریوش دیودیده رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه بابیان اینکه وجود منابع عظیم نفت و گاز در استان فرصتی بی‌نظیر را در خصوص استقرار صنایع پتروشیمی فراهم کرده است افزود: صادراتی بودن بخش عمده تولیدات پتروشیمی تأثیری بسیار مهم در رشد و شکوفایی اقتصادی و رونق تولید و اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت.

دیودیده با اشاره به اینکه واحدهای پتروشیمی دارای مجوز ساخت این استان ظرفیت تولید سالانه 9 میلیون تن محصولات پتروشیمی را دارد، اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده برای این طرح‌ها 135 هزار و 840 میلیارد ریال ثابت و چهار هزار و 285 میلیون یورو ارزی است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه وجود خوراک و مواد اولیه این واحدهای پتروشیمی در استان، شرایط ساخت واحدهای پتروشیمی دارای مجوز فراهم است.

وی تأکید کرد:صنعت استان روی ریل پیشرفت و توسعه قرار گرفته و با به ثمر رسیدن این هشت طرح، ده‌ها طرح پایین دستی پتروشیمی و هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان ایجاد خواهد شد.

در بخش صادرات نفتی هم معاون هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: اعتبارات مصوب درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی این استان در قانون بودجه سال 1396 نسبت به سال گذشته آن 3.5 برابر افزایش داشته است.

امید موسوی اظهار کرد: این میزان اعتبار از 550 میلیارد ریال سال 1395 به یکهزار و 800 میلیارد ریال در قانون بودجه سال 1396 رسید.

وی افزود : اعتبارات درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی در استان های کشور از 2 درصد سال 1395 به سه درصد در قانون بودجه سال 1396 افزایش داشته است.

موسوی بیان کرد: دلیل افزایش 3.5 برابری این میزان اعتبار برای کهگیلویه و بویراحمد وجود منابع غنی نفت و گاز استان و درآمد بالای آن از این محل است.

وی ادامه داد: افزایش این میزان اعتبارات مصوب درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید تاثیر بسزایی در توسعه عمرانی این استان خواهد داشت.

با این حال برخورداری استان کهگیلویه وبویراحمد از صنایع مربوط به نفت و گاز متناسب با ظرفیت و میزان تولیدات نفتی آن نبوده و سهم استان از این تولید، اشتغالزایی ناشی از آن،بهره مندی از راه های ریلی و هوایی مناسب کافی نیست.

از طرفی با اینکه گفته می شود 25 درصد نفت کشور در استان کهگیلویه وبویراحمد تولید می شود اما همچنان شاهد محرومیت و عدم توسعه در شهرها و روستا های این استان هستیم.

هنوز مناطقی هستند که از کمترین امکانات خدماتی رفاهی ،جاده مناسب ،خدمات بهداشتی بی بهره هستند. شهر های بزرگ استان هنوز از داشتن بیمارستان های تخصصی محروم هستند تا جایی که سالانه تعداد زیادی از بیماران برای درمان به استان های همجوار مثل اصفهان و فارس مراجعه می کنند.

عدم دسترسی به راههای زمینی و هوایی مناسب از جمله خطوط ریلی با وجود اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب محسوب می شود .

از همه مهمتر بزرگترین مشکلی که مردم این استان با آن دست به گریبان هستند بیکاری است که همین امر باعث شده است تا شاخص آسیب های اجتماعی در کهگیلویه وبویراحمد افزایش پیدا کند.

دولت‌‌ها‌ ‌می‌ ‌توانستند‌ ‌در‌ ‌کهگیلویه‌‌و‌‌بویر‌احمد‌ که بام نفتی ایران خوانده می شود و ‌اکنون‌ ‌بسیاری‌ ‌از‌ ‌نقاط‌ ‌آن‌ ‌جزو‌ ‌مناطق‌ ‌محروم‌ ‌و‌ ‌کم‌ ‌برخوردار‌ ‌به‌ ‌شمار‌ ‌می‌رود‌، با‌ ‌استفاده‌ ‌از‌ ‌این‌ ‌فرصت تاریخی و مزیت اقتصادی، در زمینه ایجاد‌ صنایع تکمیلی و تبدیلی همچنین صادرات کالاها و خدمات بخش نفت اقدام کنند،‌ ‌زیرا زمانی که طرحی‌ بزرگ در حوزه نفت یا گاز به‌ ‌بهره‌‌برداری‌ ‌می‌رسد‌ به‌عنوان افزایش‌دهنده تقاضا در بخش‌های دیگر صنعت، اقتصاد و خدمات عمل می‌کند.

گزارش  از غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.