یاسوج؛

آب‌رسانی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد دشوار است

مدیر کل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کاهش بارندگی بخش عمده‌ای از چشمه‌های مناطق عشایری این استان را خشک کرده است گفت: با این شرایط و به دلیل کمبود امکانات، آب‌رسانی به عشایر به‌سختی صورت می‌گیرد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  مجید علی پور گفت: خشکیدگی چشمه‌های آب مناطق عشایری در ارتفاعات مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد کم سابقه بوده است.

میزان بارندگی امسال شهر سردسیری سی سخت حدود 110 میلی متر و یاسوج بیش از 52 میلی متر نسبت به سال زراعی قبل کاهش یافته است.

سال زراعی جاری 477 میلی متر باران در سی سخت بارید در حالی که میزان بارش بلند مدت این شهر 690 میلی متر است.
میزان بارش سال زراعی جاری در یاسوج 515 میلی متر اعلام شده در حالی که میانگین بلند مدت بارندگی این شهر 812 میلی متر است.

وی اظهار کرد که این خشکیدگی چشمه حجم آب‌رسانی را چند برابر کرده است اما تمام نیروهای و تجهیزات برای آب‌رسانی سیار مطلوب به کار گرفته شده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 16 دستگاه تانکر روزانه چند بار به مناطق عشایری این استان برای توزیع آب اعزام می‌شود.

علی پور ابراز کرد: 10 میلیارد ریال اعتبار برای آب‌رسانی به مناطق عشایری این استان تصویب شده اما هنوز بودجه‌ای از این میزان اختصاص نیافته است که نیازمند تخصیص سریع این اعتبار هستیم.

وی از اختصاص چهار دستگاه کامیون جدید برای آب‌رسانی سیار مطلوب خبر داد و گفت که با توجه به وضعیت خشکیدگی چشمه‌ها نیازمند این تجهیزات هستیم.

علی پور با اشاره به تولید 54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و تولید سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: عشایر این استان نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی و دامی دارند.

12 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.

هم اکنون 9 هزار و 300 خانوار عشایر کهگیلویه و بویراحمد و یک هزار 600 خانوار عشایر استان‌های هم جوار در مناطق سردسیری این استان مستقر هستند.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.