ربات‌ها هم عادات اجتماعی را یاد می گیرند

همه انسان‌ها می توانند با آموزش به آداب اجتماعی مسلط شوند اما آیا این امکان برای ربات‌ها نیز میسر می شود؟

ربات‌ها هم عادات اجتماعی را یاد می گیرندبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عادات اجتماعی مسائلی است که با آموزش افراد می توانند آنها را یاد گرفته و موقعیت های مختلف خود را ملزم به رعایت آن کنند، گاهی این عادات و اصول نیاز به آموزش ندارد و شرایط حاکم بر یک مکان افراد را وادار می کند بر اصول حاکم پایبند باشند.

به عنوان مثال همه می دانند باید در محیط یک کتابخانه ساکت باشند و موبایل خود را بر روی حالت بی صدا تنظیم کنند و یا اگر فردی برای آنها کاری را انجام داد تشکر کنند، به مدد یک پروژه تحقیقاتی محققان در تلاشند تا ربات‌ها نیز در لیست یادگیرندگان عادات اجتماعی قرار گیرند!.

محققان می گویند با آموزش هنجارهای اجتماعی به ربات‌ها این ماشین های انسان نما می توانند ارتباط بهتر و یکپارچه تری با انسان برقرار کنند، این پروژه که بسیار مورد توجه است از سوی یک تیم تحقیقاتی دانشگاهی راه اندازی شده و آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته امریکا نیز از آن حمایت کرده است.

این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود بر روی چگونگی به رسمیت شناختن هنجارهای اجتماعی از سوی انسان‌ها پرداخته اند و واکنش ها را مورد بررسی قرار دادند با به یک الگوریتم یادگیری بتوانند این فرایند را برای ربات ها تعریف کرده و هنجارهای اجتماعی را به آنها بیاموزند.

به گفته محققان، یک سیستم هوشمندانه مصنوعی در نهایت میتواند موجب شود تا ربات ها به صورت شهودی رفتاری منایب را در موقعیت های مختلف نشان دهند.

این گروه معتقدند اگر می خواهیم در عصر فناوری با رباتها، ماشین های بدون راننده، دستیاران مجازی تلفن همراه و حتی خانه هایمان تعامل داشته باشیم باید آنها به گونه ای طراحی شوند که از هنجارهای ما اطاعت کنند.

محققان این پروژه می گویند لیستی طولانی از هنجارهای اجتماعی و اخلاقی وجود دارد که باید به ماشین ها آموزش داده شود در حالی که انسان ها آنها از دوران کودکی یاد می گیرند، افراد همچنین می توانند هنجارهای جدید را به راحتی یاد بگیرند، زیرا آنها در حال حاضر یک شبکه پیچیده از هنجارها را دارند.

گفته می شود این تیم به موفقیت های خوبی در توسعه سامانه یادگیری دست یافته است اما هنوز راهی طولانی در پیش دارد و باید ظرفیت یادگیری و بازنمایی هنجارها را برای ربات ها فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار