باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نوسازی تجهیزات لازمه رشد اقتصادی/توسعه صنعتی با سیستم 30 سال پیش ممکن نیست

با توجه به نقش اساسی ماشین آلات و دستگاه های در توسعه و رشد اقتصادی باید برای توسعه صنعتی در جهت نوسازی تجهیزات اقدامات جدی انجام شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی نقش تعیین کننده ای در به حرکت در آمدن موتور توسعه و پیشرفت اقتصادی دارند و برای فراهم سازی شرایط جهت افزایش تولید استفاده از ابزارها و ماشین آلات ضروری است، اما بهره گیری از آن در سالهای گذشته با نوسانات زیادی مواجه بوده ضمن اینکه با توجه به عقب ماندگی علمی در این خصوص اساسا این حوزه با واردات ارتباط مستقیمی دارد و بیشتر تجهیزات صنعتی و معدنی از کشورهای بنام اقتصادی وارد کشور می شوند.

در برخی از صنایع ماشین آلاتی بکارگرفته می شود که مدت هاست از سن مفید آنها گذشته است و هزینه های گزافی خرج ترمیم این دستگاه ها می شود و بهره گیری از آنها کیفیت تولید را بطور قابل ملاحظه ای کاهش داده است.

با توجه به اینکه موضوع تحریم ایران بویژه در حوزه اقتصاد همواره مطرح بوده و در طی دوره های اخیر بیشتر هم شد واردات ماشین آلات را با مشکل مواجه کرد و به دنبال آن صنعت کشور متضرر شد.

اگر مسئولان به دانش داخلی و شرکت های دانش بنیان توجه بیشتری داشتند و هزینه های واردات صرف حمایت از توان داخلی می شد، سرانجام پس از چند دهه شاهد رشد ایران در این خصوص بودیم. کمااینکه دانشمندان ایرانی ثابت کردند که در صورت توجه و حمایت می توانند با برنامه ریزی دراز مدت در این صنعت هم حرف هایی برای گفتن داشته باشند.

استاندارد نبودن تجهیزات معضلی اساسی

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه اگر واحدهای تولیدی به سمت صادرات حرکت کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی آنها بر طرف می‎شود، گفت: نبود تجهیزات و ماشین‌آلات دارای تکنولوژی روز دنیا عامل بالارفتن هزینه‌های تولید می‌شود.

وی یکی از مشکلات تولید و صادرات را نبود تجهیزات و ماشین آلات مناسب دانست و گفت: استاندارد نبودن تجهیزات و ماشین‌آلات برخی واحدهای تولیدی، یکی از معضلات اصلی است و در صنایع مختلف هرساله تکنولوژی‌های جدیدی وارد بازار می‌شود که هدف از این مسئله بالابردن راندمان واحدهای تولیدی و محصولات آنها است و تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در برخی از واحدهای تولیدی کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند، فرسوده هستند و محصول نهایی تولیدی نیز از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استفاده از تجهیزات فرسوده موجب افزایش مصرف انرژی و قیمت تمام شده محصولات می‌شود، تصریح کرد: فرسوده بودن تجهیزات مانع صادرات محصولات تولیدی و رقابت با محصول مشابه خارجی است، در منطقه‌ای که جمهوری اسلامی ایران حضور دارد در فاصله کمی از بازاری با 350میلیون جمعیت وجود دارد که ما یک درصد از آن در اختیار داریم، در صورت فراهم بودن شرایط باید 25درصد از این بازار را به خود اختصاص دهیم.

توجه به ظرفیت های داخلی به جای واردات

 شاهین فاجانی نایب رییس اتحادیه ماشین سازی و فلز تراش در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،گفت: به دلیل کوچک شدن بازارهای هدف شاهد رکود وسیع در صنایع کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی توان بازار جدیدی ایجاد کرد، افزود: کارخانجات قادر به فروش محصولات خود نیستند، در نتیجه شاهد دپوی بالای محصولات تولیدی در انبار کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی هستیم.

نایب رییس اتحادیه ماشین سازی و فلز تراش افزود: دولت باید یارانه مخصوصی به تولیدکننده صنعتی برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی ارائه دهد و یا شرکت هایی را تعیین کند که بتوانند محصولات ایرانی را در نمایشگاه‌های خارج از کشور معرفی کنند.

وی با بیان این موضوع که بعد از برجام ،قانون عدم واردات کالای مشابه تولید داخلی بیشتر نقض می شود، اذعان داشت: به عنوان مثال شرکت ما به توانایی تولید قطعه‌ای بر اساس مهندسی معکوس دست یافته بود و سال‌ها آن را در داخل می فروختیم اما با امضای برجام برخی این قطعه را از کشور انگلستان وارد کردند، در نتیجه ما مجبور به قطع تولید آن شدیم.

فاجانی در پایان تأکید کرد: ممانعت از ورود کالاهای مشابه تولید داخل از یک طرف و بازارسازی و توجه به صادرات از طرف دیگر می‌تواند، ناجی صنعت بیمار کشور باشد.

ضرورت نوسازی تجهیزات و ماشین آلات

 سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در خصوص تجهیزات و ماشین آلات صنعتی گفت: دستگاه های صنعتی معمولا یک عمر مفید دارند و سپس باید نوسازی صورت گیرد، چرا که بسیاری از صنایع به تجهیزات و ماشین آلات با کیفیت وابسته هستند و کیفیت برخی کالاها کاملا به کیفیت دستگاه ها و تجهیزات بستگی دارد.

وی افزود: تجهیزات و ماشین آلاتی که جدید وارد بازار می شوند به سرعت توسط کشورهای صنعتی و توسعه یافته خریداری می شوند چرا که آنها به اهمیت ماشین آلات در صنعت واقفند و نقش بی بدلیل آن را در کیفیت کالا تجربه کرده اند.

عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه دقت و سرعت عمل دستگاه ها نسبت به نیروی انسانی به مراتب بیشتر و بهتر است اظهار داشت: در برخی صنایع باید اتوماسیون و مکانیزاسیون به سرعت انجام شود و برای تولید بهتر و با کیفیت که قابلیت صادرات داشته باشد نوسازی تجهیزات الزامی است.

باستانی تاکید کرد: بمنظور کاهش مصرف انرژی و هزینه باید از سیستم ها نو و جدید استفاده شو و تجهیزاتی که چند دهه از عمر آنها می گذرد بتدریج باید از چرخه تولید کنار گذاشته شود.

 

 ارتقا کیفیت کالا با نوسازی تجهیزات صنعتی

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار