سیف:

ضرورت پاسداری از سرمایه اعتماد عمومی به نظام بانکی/سال ۹۷ موسسه خارج از کنترل بانک مرکزی نخواهیم داشت

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به ساماندهی موسسات غیرمجاز در دولت یازدهم گفت: بانک مرکزی با جدیت این موضوع را ادامه خواهد داد تا در سال ۱۳۹۷ موسسه خارج از کنترل بانک مرکزی نداشته باشیم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بانک مرکزی، ولی الله سیف عصر دیروز در جلسه با مدیران عامل بانکها و موسسات اعتباری با اشاره به اینکه همه بانک ها و موسسات اعتباری عضو یک خانواده هستند، گفت: با خاطیان و مسببان مسائل اخیر برخورد جدی صورت می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: شبکه بانکی با برخورداری از دهها هزار کارمند و کارشناس و مدیر و با پشتوانه سالها و دهه ها تجربه، با زندگی همه مردم ایران پیوند خورده و انسجام دیرین حاصل شده میان جامعه و نظام پولی و بانکی بر اساس اینگونه شایعه پراکنی‌ها آسیب نخواهد دید.

وی با تاکید بر اینکه دلیلی وجود ندارد که مردم و مشتریان و سپرده گذاران در سراسر کشور، نسبت به سپرده گذاری و تعامل با بانک ها و موسسات اعتباری مجوزدار، بی‌اعتماد شوند، اطمینان داد نظام بانکی با سلامت و ثبات به فعالیت خود ادامه می دهد و همگان موظفند از «اعتماد» به عنوان سرمایه اصلی نظام بانکی پاسداری کنند.

سیف همچنین بر لزوم انسجام و همکاری همه جانبه در شبکه بانکی کشور به منظور خنثی سازی تحرکات عده ای ناآگاه علیه بازار پولی تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به ساماندهی موسسات غیرمجاز در دولت یازدهم افزود: یکی از اقدامات موفق بانک مرکزی در این دوره، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی است که در این مسیر، حجم نقدینگی در دست این موسسات از ۲۵ درصد به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته است و بانک مرکزی با جدیت این موضوع را ادامه خواهد داد تا در سال ۱۳۹۷ موسسه خارج از کنترل بانک مرکزی نداشته باشیم.

رییس کل بانک مرکزی با تقدیر از حمایت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و دیگر نهادها برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی بر تداوم ساماندهی غیرمجازها در سال جاری توسط بانک مرکزی تاکید شد که تحقق این موضوع، نیازمند استمرار همراهی و همکاری همه نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی است.

 قائم مقام بانک مرکزی در این جلسه به اثرگذاری سیاست سال گذشته درخصوص تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: طرح حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط در سال گذشته اثرات مثبتی داشت که در آمار رشد اقتصادی کشور قابل ملاحظه است چرا که باعث ایجاد تحرک در بخش صنعت و بهبود مستمر آمار این بخش شد.

اکبر کمیجانی افزود: بر همین اساس با آغاز سال جاری بر ادامه این سیاست تاکید شد و بانک مرکزی بخشنامه مربوطه را به بانک ها و موسسات اعتباری ارسال کرد. در این بخشنامه به تامین مالی ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی برای ۲۱ هزار واحد کوچک و متوسط اشاره شده است. بنابراین ما از بانک ها می خواهیم فعالانه در این طرح مشارکت کنند و در کنار تصمیمات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، کار عظیم سال گذشته را تداوم دهند چرا که این بنگاه ها به حمایت از اشتغال کمک می کنند و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری در سال جاری است.

 وی همچنین با تقدیر از عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری در ارائه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج طی سال گذشته گفت: ما تکلیف بزرگی در این خصوص داریم و با توجه به نیازی که در اقشار مردم وجود دارد باید عزم جدی برای کوتاه شدن صف دریافت وام ازدواج داشته باشیم.

کمیجانی درخصوص خرید تضمینی گندم و تامین مالی آن توسط بانک ها و موسسات اعتباری تصریح کرد: شبکه بانکی در طرح خرید تضمینی گندم همچنان در کنار دولت است و برای این موضوع، تامین مالی به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال به پنج بانک ابلاغ شده است.

بانک ها و موسسات اعتباری در کنار بانک مرکزی هستند

در این جلسه کوروش پرویزیان، رییس کانون بانک های خصوصی، با تاکید بر ادامه سیاست ساماندهی موسسات غیرمجاز توسط بانک مرکزی، از اعضای هیئت دولت خواست در این مسیر، بیش از پیش، یاری‌رسان بانک مرکزی باشند.

وی افزود: رسانه های جمعی و صداوسیما باید به حفظ آرامش جامعه کمک کنند و از انتشار مسائلی که چهره شبکه بانکی را مخدوش می کند، بپرهیزند چرا که نظام بانکی موتور محرک اقتصاد کشور است و با حرکت صحیح خود می تواند به تولید و رشد اقتصادی در کشور کمک کند.

حسین زاده، رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی نیز در این جلسه گفت: بانک های دولتی در کنار بانک مرکزی هستند و تاکید می کنیم مردم به شایعات توجه نکنند. متاسفانه بعضا مشاهده می شود سپرده گذاران بزرگ به بانک های دولتی مراجعه می کنند و درخواست سود نامتعارف دارند اما ما به این درخواست ها پاسخ نمی دهیم.

برخی از مدیران عامل بانک های خصوصی نیز با تاکید بر اینکه متاسفانه مشاهده می شود که برخی تحرکات و رواج شایعات درخصوص بانک ها از خارج از کشور هدایت می شود، گفت: رسانه های معاند به شدت در تلاشند چهره نظام بانکی ایران را مخدوش جلوه دهند و برخی رسانه های داخلی نیز در این مسیر ناخواسته با آنها همکاری می کنند. ایشان خواستار برخورد جدی با شایعه پراکنان و دروغ پردازان شدند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار