باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

تحریم هایی که در منطقِ برجام نمی گنجد/راهکار عبور از بدعهدی واشنگتن در حوزه اقتصادی چیست؟

تحریم های سنای آمریکا،به مثابه آب سردی بود بر پیکر افراد خوشبینی که پیشرفت کشور را در توسعه روابط ایران و آمریکا جستجو می‌کردند،در این گزارش راهکارهای مقتضی برای عبور از تحرکات نامیمون اقتصادی ایالات متحده علیه ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تحریم هایی که در منطق برجام نمی گنجد/راهکار عبور از بد عهدی واشنگتن در حوزه اقتصادی چیست؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تجربه قریب به چهار دهه گذشته و حتی پیش از آن ، نشان می‌دهد اساساً اعتماد به آمریکایی‌ها نه تنها ثمره و نتیجه مثبتی برای ایران نداشته، بلکه بعضاً با خسارت و تحمیل هزینه هایی سنگین به کشور نیز همراه بوده است.

تاریخ این مرز و بوم از یاد نخواهد برد تلاش ایران را برای مبارزه و مقابله با طالبان و جریان های تروریستی و قرار گرفتن نام ایران در محور شرارت، طنز مضحکی که جورج بوش طراح آن بود، آن هم در شرایطی که بسیاری از متحدان ایالات متحده در متن، بطن و حاشیه این محور (شرارت) قرار می‌گرفتند و بدون تردید لباس و جامه شرارت بیشتر از همه زیبنده تن آنها بود تا ایران.

فارغ از مسائل و حواشی سیاسی این موضوع، تلاش و اصرار عده‌ای برای بهبود روابط با آمریکا در سال های اخیر و ظن و گمان اینکه حصول این امر، توسعه و پیشرفت کشور را تضمین می‌کند، از همان ابتدا با نقدهایی جدی و کارشناسی همراه بود.

اگرچه در ابتدا برخی از طرفداران به اصطلاح گفت و گو، مذاکره و تعامل، نقدهای مذکور را ناپخته قلمداد می کردند، اما تحولات اخیر بار دیگر این ادعا را به اثبات رساند که اساساً رفع اختلافات میان تهران و واشنگتن امکان پذیر نیست، زیرا شیطان بزرگ با اصل و اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عناد و دشمنی دارد و با عنایت به این رویه و رویکرد، از هر فرصتی برای سر دادن ساز مخالفت، دریغ نخواهد کرد.

نمونه بارز این رویه و رویکرد آمریکا، در تحریم های اخیر سنای ایالات متحده مشهود و ملموس است، اگرچه در حین مذاکرات و حصول برجام، برخی گمان می‌کردند افق و چشم انداز روابِطِ با آمریکا، درخشان، روشن و سازنده خواهد بود، تلقی و ذهنیتی که البته از سوی مقام معظم رهبری نیز ه‌بصورت تلویحی و تصریحی نسبت به آن هشدار داده شد.

بد عهدی، دبه، دشمنی، غیرقابل اعتماد بودن، از نمونه واژگان و عباراتی بود که در همان ابتدا از سوی معظم‌له بدان اشاره شد و امروز شاهد هستیم تحرکات آمریکایی‌ها از آن حالت زیرپوستی دوران دموکرات ها، به نحوی ملموس و هویدا از سوی جمهوری خواهان در حال ظهور و بروز و پیگیری است.

مجید صدوقی، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در ارتباط با تحریم های سنای آمریکا، اظهار داشت:در شرایطی آمریکا ، ایران را در دایره کشورهای حامی تروریست می‌نامد که نظام و مردم ایران بیشترین هزینه را برای مقابله و مبارزه با جریان های تروریستی پرداخت کرده است، موضوعی که سیاستمداران ایالات متحده نیز به خوبی به آن واقف هستند اما جسارت و شهامت اذعان به آن را نداشته و در آینده نیز نخواهند داشت.

وی افزود: این تحرکات، بار دیگر به اثبات می رساند که دستیابی کشور به توسعه و شکوفایی هر چه بیشترِ اقتصادی، تنها از مسیر و دالان سیاست های موسوم به اقتصاد مقاومتی می‌گذرد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: نگاه به ظرفیت‌های درونی و توسعه و گسترش همکاری‌های منطقه ای و نزدیکی و تقویت سطح تعاملات با کشورهای مستقل، از مؤلفه های حائز اهمیتی است که با اتکای به آن قادر خواهیم بود موضوع توانمند سازی اقتصادی کشور را به بهترین نحو ممکن عملیاتی نماییم.

صدوقی گفت: توجه به تولید داخلی،کاهش ضریب واردات و تلاش برای توسعه و تقویت بنیه صادارتی کشور از دیگر الزامات و ضروریاتی است که با توجه به آن قادر خواهیم بود در پیمایش مسیر شکوفایی و پیشرفت اقتصادی به دستاوردها و نتایج شایسته ای دست پیدا کنیم.

وی افزود: فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی یکی دیگر از اهرم ها و عوامل تعیین‌کننده در بهبود وضعیت اقتصادی کشور به شمار می رود و یقیناً هر آنچه برای تحقق و حصول اهداف مورد نظر در این حوزه تلاش شود، ثمرات و نتایج اقتصادی این رویکرد در میان مدت و بلند مدت، ملموس تر خواهد شد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: بدون تردید، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، سهل و آسان نخواهد بود و با پیچیدگی ها، مشکلات و دشواری های خاص به خود همراه است، اما به اعتقاد بنده هر آنچه درد و سختی این دشواری تحمل شود، قطعا خروجی مطلوب تری حاصل خواهد شد.

در خصوص تحریم های آمریکا،بزرگ نمایی نشود

شهرام نیری، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ،با اشاره به لزوم در نظر گرفتن واقعیت های اقتصادی کشور و نظام بین المللی عنوان کرد: برخی گمان می‌کنند تحریم های آمریکا، اول و آخر تمام تصمیمات و ماحصل رویکرد جامعه جهانی است در صورتیکه ایالات متحده تنها یک کشور است و در صورت لحاظ کردن هوشمندی لازم و نگاه واقع بینانه و شناخت ظرفیت ها و فضای حاکم بر نظام بین المللی قادر خواهیم بود، بستر و زمینه هم افزایی را با دیگر کشورها فراهم نماییم.

وی افزود: با تلفیق و ترکیب واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی و حرکت در مسیر منطقی و معقولانه، می‌توان از تضادهای موجود و فضای رقابتی میان کشورهای اروپایی و آسیایی با آمریکایی‌ها ، به نحو شایسته‌ای بهره‌برداری کرد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: باید به این واقعیت اذعان و اعتراف کنیم که آمریکا از نقاط ضعف اقتصادی کشور ایران برای پیشبرد اهداف شوم خود بهره می‌گیرد و تنها زمانی می توان بیشترین مصونیت را در قبال این تحرکات و کارشکنی ها ایجاد کرد که در راستای رفع کاستی‌ها و نواقص داخلی و درونیِ اقتصادی کشور ، تلاش هر چه بیشتری مد نظر قرار گیرد.

نیری گفت: مسیر و شاهراه برون رفت از این چالش ها و نارسایی‌ها نیز تنها به اقتصاد مقاومتی معطوف و خلاصه می شود و بدون تردید با تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی، تحریم های ایالات متحده مانع و مشکلی را برای شکوفایی و حرکت عادی اقتصادی کشور ایجاد نخواهد کرد.

ارتقای جذب سرمایه گذاری خارجی،تحرکات آمریکا را بی اثر خواهد کرد

فریبرز نجف زاده،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ،با اشاره به نقش حائز اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی در پیوند منافع کشورهای جهان و ایجاد حساسیت برای حفظ آن گفت:  در صورت جذب سرمایه گذاری خارجی به‌صورتی هوشمندانه و هدفمند، منافع کشورهای هدف آنچنان عمیق می شود که دست اندازی های کشوری همچون آمریکا باعث ایجاد خلل در این روند نخواهد شد.

وی افزود: البته حصول این امر،در کوتاه مدت و به‌صورت آنی انجام نمی پذیرد و مستلزم طی طریق فرآیندها و اتخاذ تصمیمات صحیح و اصولی است.

نجف زاده گفت: این به معنای نادیده انگاشتن تحریم های ایالات متحده نیست و قطعاً در صورت تعلل و قصور در توانمند سازی و مقاوم سازی اقتصاد، تبعات و پیامدهای این تحریم‌ها بر بورس، نرخ ارز و دیگر عرصه های اقتصادی، انکار ناپذیر خواهد بود.

کارشناس اقتصاد در خاتمه یادآور شد:در این میان، استفاده حداکثری از ظرفیت ها و فرصت های ایجاد شده برجام از دیگر ضروریاتی است که می طلبد نسبت به اجرا و عملیاتی ساختن آن تلاش مضاعف و فزاینده تری عملیاتی شود و به اعتقاد بنده نباید گمان کرد صرفاً حصول و تحقق برجام، اقتصاد کشور را متحول می کند و به واقع برجام تدبیری بود که اجماع جهانی را علیه ایران شکست و کسب موفقیت از این فرصت ، مستلزم وحدت، همدلی، تلاش جهادگونه و شبانه روزی، عنایت مضاعف به تولید داخلی و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری است و البته به موازات آن باید در قبال عُدول کشورهای طرف ، از تعهدات قید شده در برجام،گام به گام و در سطوح مختلف آماده عکس العمل و واکنشِ هوشمندانهِ مقتضی بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
گرونی تاکی؟
آخرین اخبار