شناگاه‌هایی برای تفریح سالم گردشگران و ضروت شنا در طرح‌های سالم سازی

گیلان با ۲۸۰ کیلومتر نوار و ۹ شهرستان ساحلی، درفصل تابستان، شاهد حضور گردشگرانی است که هدف اصلی از سفر را بهره مندی از تفریحات دریایی قرار داده اند.

شناگاه‌هایی برای تفریح سالم گردشگران و ضروت شنا در طرح‌های سالم سازیبه گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  ،گیلان با داشتن مواهب طبیعی همچون تالاب بین المللی و ساحل زیبای دریای خزر، هر ساله پذیرای گردشگرانی از نقاط مختلف کشور است و بسیاری از افراد خصوصا در سفر‌های تابستانی برای لذت بردن از تفریحات دریایی بویژه شنا در دریا، بندرانزلی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

اما همیشه زیبایی‌های لذت بردن از تفریحات خطر‌هایی را نیز در پی داشته و نا آشنایی برخی از مسافران و گردشگران با مهارت‌های شنا و همچنین شنا کردن در مناطق ممنوعه و خطرناک، در بسیاری از مواقع موجب شده که برخی از مسافران با خاطره‌ای تلخ و از دست دادن عزیزان خود، به شهر و دیارشان بازگردند.

از سوی دیگر جاری شدن فاضلاب‌ها در دریا و تالاب بین المللی انزلی، تبعات زیست محیطی جبران ناپذیری را در پی داشته تا جایی که برخی از شناگاه‌ها به دلیل آلودگی بیش از حد، به مرز تعطیلی نیز رسیده اند.

نصب پرچم آبی و زرد برای مشخص شدن مناطق سالم و آلوده ساحلی در خزر

یکی از راهکار‌های استفاده مردم از دریای خزر بدون تبعات و مخاطرات، استفاده از نشانه‌هایی برای مشخص شدن مناطق سالم از مناطق آلوده در دریاست که در این راستا سازمان محیط زیست طرح پرچم‌های آبی و زرد را در دستور کار قرار داده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اجرای طرح نصب پرچم آبی برای مشخص بودن سلامت مناطق ساحلی دریای خزر خبر داد و گفت: با توجه به وجود ۶۳ شناگاه در استان‌های ساحلی کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست علاوه بر پایش مداوم سواحل، پرچم‌هایی را در ۲ رنگ زرد و آبی برای شناسایی شناگاه‌های آلوده و سالم تهیه کرده است.

پروین فرشچی افزود: متاسفانه اکثر شناگاه‌های کشور به دلیل وجود آلودگی‌های میکروبی وضعیت مناسبی نداشته و از ضوابط شناگاه‌های سالم برخوردار نیستند و در این راستا پس از پایش مناطق، پرچم‌های آبی در شناگاه‌های سالم برافراشته شده و برای شناگاه‌های آلوده از پرچم زرد استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان‌های شمالی یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شوند، اجرای این طرح برای مردم و گردشگران در راستای افزایش انگیزه و تشویق در جهت سالم نگه داشتن محیط زیست مناطق و خصوصاً سواحل برای رسیدن نقاط زرد به نقطه آبی، مهم است.

به گفته فرشچی، ورزش در محیط زیست سالم امکان پذیر است و حتی نباید در هوای آلوده پیاده روی و آب ناسالم شنا کرد و بر این اساس دریای خزر اگر سالم باشد، امکان شنا در آن فراهم خواهد بود، اما درصورت وجود زباله و آلودگی، طبیعت استان به مخاطره می‌افتد.

آلودگی میکروبی در شناگاه‌های بندرانزلی وجود ندارد

رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرانزلی نیز به ایرنا گفت: با توجه به انجام نمونه برداری از شناگاه‌های بندرانزلی، تاکنون آلودگی میکروبی در شناگاه‌های این شهرستان مشاهده نشده است.

دکتر سید عارف عابدین نجفی اظهار کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی در پایش شناگاه‌ها و طرح‌های سالم سازی سواحل، اقدام به نمونه برداری و آزمایش آب شناگاه‌ها کرد.

وی با اشاره به مطرح شدن وجود آلودگی در ۲ شناگاه ساحل قو و پاسداران بندرانزلی از سوی محیط زیست افزود: بر اساس آزمایش‌های انجام شده، تاکنون آلودگی میکروبی در شناگاه‌های بندرانزلی مشاهده نشده، اما در سطح سواحل بندرانزلی در سه نقطه آلودگی گزارش شده است.

عابدین نجفی یادآور شد: در انجام آزمایشات در یک مورد نیز از یکی از طرح‌های سالم سازی دریا در روستا‌های غرب انزلی در ۲ نمونه، آنتروکوک‌های روده‌ای بیش از حد مجاز بود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تجارب و از نظر علمی، موثرترین روش برای حصول اطمینان از ایمنی آب شناگاه‌ها، استفاده از راهکار ارزیابی جامع ریسک و مدیریت آن است که تحت عنوان برنامه ایمنی استفاده تفریحی از آب شناگاه‌ها (RWSP) در تمام دنیا استفاده می‌شود.

وی با اشاره به پایش دوره‌ای آب شناگاه‌ها برای افزایش ضریب اطمینان از وضعیت آب دریا برای استفاده شهروندان و مسافران یادآور شد: بر اساس آخرین بازدید‌های انجام شده از سوی شبکه بهداشت و درمان بندرانزلی، شناگاه‌ها و طرح‌های سالم سازی دریا در این شهرستان از تاسیسات بهداشتی مطلوبی برخوردار هستند.

به گفته عابدین نجفی، بر اساس درخواست فرماندار بندرانزلی و برای حصول اطمینان بیشتر از سلامت آب شناگاه‌های این شهرستان، شبکه بهداشت بندرانزلی اقدام به نمونه برداری مجدد از آب شناگاه‌ها می‌کند.

اصلاح شبکه فاضلاب بندرانزلی و غازیان نیازمند تامین اعتبار است

از آنجایی که بخشی از اعتبار پروژه‌های مربوط به آب و فاضلاب، مربوط به اعتبارات جهانی است اصلاح و تکمیل شبکه‌ها و تصفیه خانه‌ها نیازمند اعتباراتی است که جذب آن‌ها باید از سوی مدیران ارشد استان و شهرستان و همچنین نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بندرانزلی با اشاره به وجود ۱۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب سنتی در شهر‌های انزلی و غازیان اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه‌ها و دریای خزر، ایجاد شبکه‌های فاضلاب بهداشتی در دستور کار آبفا قرار دارد.

محمود امیری افزود: تا زمانیکه شبکه‌های بهداشتی فاضلاب تکمیل نشده و مورد بهره برداری قرار نگیرد، ناگزیر به نگهداری از همین روش دفع فاضلاب‌های سنتی هستیم.

وی با اشاره به وجود سه ورودی عمده فاضلاب به دریا در شهرستان بندرانزلی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که ورود فاضلاب به دریا را به حداقل و در نهایت به صفر برسانیم، ولی در حال حاضر امکانی برای انتقال مسیر فاضلاب‌ها در برخی از نقاط شهر وجود ندارد.

با وجود تمامی موارد گفته شده، مسافران و گردشگران شهر‌های ساحلی نیز باید از طرح‌های سالم سازی دریا استفاده کرده و از شنا در محل‌های خلوت و خطرآفرین پرهیز کنند تا علاوه بر بهره مندی از امکانات طرح ها، جان خود و خانواده شان از خطرات احتمالی در امان باشد.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب استان، ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی، ۱۱۶ نقطه شنا ممنوع و خطرآفرین و ۱۲۰ تفرجگاه ساحلی دارد. سال گذشته یک هزار و ۳۹ نفر از غرق شدگی در گیلان نجات یافتند. آمار غرق شدگان در استان نیز از ۵۵ نفر در سال ۱۳۹۴، به ۲۵ نفر در سال ۱۳۹۵ کاهش یافت.

منبع ایرنا 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.