شیراز؛

اخاذی به بهانه سفر ارزان قیمت

رئیس پلیس فتا فارس در خصوص فعالیت تور‌های مسافرتی غیرمجاز هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حبیب الله رجبلی رئیس پلیس فتا فارس در خصوص فعالیت تور‌های مسافرتی غیرمجاز در پوشش آژانس‌های مسافرتی و تور‌های گردشگری که به بهانه سفر ارزان قیمت از مردم اخاذی می‌کنند، هشدار داد.


وی در مورد مسئله تبلیغات در عصر حاضر گفت: امروزه درج آگهی‌های تبلیغاتی جایگاه ویژه‌ای در دنیای مجازی دارد، اما افرادی از طریق درج این نوع آگهی‌ها اقدام به کسب و کار غیر قانونی کرده و از این تبلیغات برای اهداف سوء و کلاهبرداری استفاده می‌کنند.

سرهنگ رجبلی در مورد مسافرت‌های تابستانه و ظهور کلاهبرداری‌های فضای مجازی در این خصوص بیان کرد: با توجه به این که ایام تعطیلات تابستان فرصت مناسبی برای خانواده‌ها جهت گردش است، کلاهبرداری از طریق درج آگهی‌های فریبنده از سوی برخی آژانس‌های مسافرتی و تور‌های گردشگری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا می کند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه در این مدت آژانس‌های مسافرتی به بهانه‌های مختلف مانند تهیه بلیط، مجوز اقامت، کار و تحصیل یا مسافرت با تور‌های مختلف پول هنگفتی از مالباختگان کلاهبرداری می‌کنند، اظهار کرد: برخی از شهروندان با دیدن آگهی‌های اغواگر در این زمینه و بدون تحقیق و بررسی اقدام به همکاری و ثبت نام در سایت‌ها و پرتال‌های این تور‌ها و آژانس‌ها می‌کنند.

سرهنگ رجبلی با اشاره به اینکه در مسافرت‌ها استفاده شهروندان از خدمات الکترونیک و دستگاه کارتخوان و پرداخت الکترونیکی افزایش می‌یابد، گفت: برخی از شهروندان در این ایام برای تهیه بلیط هواپیما و قطار به اینترنت مراجعه کرده و از این طریق اقدام می‌کنند که در اینگونه موارد باید مراقب کلاهبرداران و افراد سودجو باشند.

رئیس پلیس فتا فارس تصریح کرد: گردانندگان این سایت‌ها با جمع آوری اطلاعات مسافران مثل آدرس و شماره تلفن و زمان نبود آن‌ها در منزل می‌توانند اموال آن‌ها را مورد سرقت قرار دهند، پس شهروندان به هیچ عنوان آدرس و شماره‌های ثابت منزل و محل کار خود را در این سایت‌ها وارد نکنند.

وی افزود: شهروندان در صورتی که مجبور به خرید از طریق درگاه‌های اینترنتی هستند باید مراقب باشند تا در دام سایت‌های جعلی موسوم به فیشینگ گرفتار نشوند و هنگام پرداخت، مواردی مانند بررسی آدرس اینترنتی (URL) و وجود گواهینامه (SSL) یا پروتکل امن انتقال اطلاعات (https) را در نظر گرفته و هنگام وارد کردن اطلاعات حساب خود حتما از صفحه کلید مجازی استفاده کنند.

رئیس پلیس فتا فارس در خصوص استفاده از دستگاه‌های عابر بانک نیز اظهار کرد: هر چیز غیر عادی و مشکوک در مورد خودپرداز، می‌تواند نشان دهنده این باشد که خودپرداز دستکاری شده است؛ اگر به نظر می‌رسد چیزی به محل قرار دادن کارت یا صفحه کلید اضافه شده است و یا دستورالعمل‌های غیر معمول در صفحه نمایش ظاهر می‌شود، از آن دستگاه استفاده نکنید و در اولین فرصت به بانک مربوطه گزارش دهید.


وی همچنین تاکید کرد: شهروندان در صورت مراجعه به فروشگاه‌ها و هنگام استفاده از دستگاه pos شخصاً نسبت به وارد کردن رمز عابر بانک خود اقدام و با فعال کردن سیستم پیامکی حساب بانکی وضعیت حساب و صورتحساب‌های بانکی خود را به طور منظم بررسی کنند و هرگونه اشتباه احتمالی را سریعاً به بانک مربوطه گزارش دهند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.