پاسخ سوالات خود در زمینه "بیماری های گوارش در کودکان" را اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، توسط فوق تخصص گوارش کودکان پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص بیماری‌های گوارش در کودکان توسط اردشیر زمانی فوق تخصص گوارش کودکان ارائه شده که به شرح زیر است.

علت مدفوع سبز رنگ در کودکان
اردشیر زمانی اظهار کرد: گاهی اوقات برخی از مادران در صورت مشاهده مدفوع سبز رنگ در نوزادشان دچار استرس می‌شوند در حالی که در شش هفته‌ اول بعد از تولد نوزاد، ممکن است مدفوع نوزاد سبز روشن باشد که‌ امری طبیعی است و در واقع دفع مدفوع در نوزادان در طول روز به تعداد دفعات ۴ تا ۷ نوبت مشکلی ندارد. 

تعداد دفعات طبیعی دفع مدفوع در کودکان
این فوق تخصص گوارش کودکان  گفت: نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند به طور میانگین ۴ تا ۷ مرتبه دفع مدفوع در طول روز دارد و رنگ مدفوع به صورت زرد خردلی رنگ است در حالی که نوزادی که از شیر خشک تغذیه می‌کند به طور میانگین در طول روز یک نوبت دفع مدفوع دارد.

رفع نفخ شیر مادر
وی بیان کرد: برای آنکه از نفخ در شیر مادر جلوگیری کرد، باید از دمنوش‌هایی مانند عرق نعنا به همراه عسل استفاده کرد، همچنین شربت‌های ترنجبین و دم کرده رازیانه می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

زمانی ادامه داد: مادر از مصرف غذا‌های نفاخ مثل حبوبات، سیر و پیاز در وعده غذایی به مقدار کم استفاده کند و بخصوص قبل از مصرف حبوبات آن را به مدت ۱۲ ساعت در آب خیسانده، سپس آن را بپزید.

دلیل استفراغ نوزاد بعد از شیر
این فوق تخصص گوارش کودکان بیان کرد: علت اصلی استفراغ در نوزادان شیرخوار اختلال در بخش‌های گوارشی مانند مری است؛ دریچه اسفنگتر در کودکان نسبت به بزرگسالان شل است به همین خاطر بعد از مصرف مواد غذایی کاملا بسته نمی‌شود و ممکن است مقداری از شیری که نوزاد می‌خورد به بیرون خارج شود که این امری طبیعی است، همچنین دلیل استفراغ نوزاد بعد از مصرف شیر مادر می‌تواند بد خواباندن نوزاد، عفونت معده، پرخوری کودک وسرفه‌های مکرر کودک باشد.

انواع استفراغ در نوزاد
زمانی تصریح کرد: در استفراغ‌های طبیعی شیرخوار، با کاهش وزن و کاهش اشتها مواجه نمی‌شود و کودک شیر را به‌صورت پنیری بالا می‌آورد، ولی در استفراغ‌های مرضی ریفلاکس چندین بار در طول روز ممکن است اتفاق بیافتد و شاید با علائمی از قبیل، خس‌خس سینه، تنگی نفس، وزن نگرفتن مناسب و حتی سرفه‌های طولانی مدت همراه باشد.

علل زردی در نوزاد
این فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه زردی در کودکان ممکن است به خاطر نارس بودن نوزاد، تاخیر در دفع مدفوع و کاهش وزن باشد، گفت: اگر مدت زمان زردی در نوزادن بیش از دو هفته برسد می‌تواند علت آن ناشی از سابقه فامیلی، رنگ پریدگی، بزرگی کبد و طحال، خواب آلودگی، کاهش وزن شدید و  غیره باشد.

علت‌های پس زدن شیر مادر توسط نوزاد
وی بیان کرد: دندان درآوردن کودک و حساس شدن لثه، استرس در مادر، تغییر در نحوه شیر دادن مادر، واکنش صدای بلند نسبت به گاز گرفتن اتفاقی نوزاد و عفونت گوش در نوزاد  از جمله عواملی هستند که باعث می‌شود کودک شیر مادر را پس بزند.

دلیل یبوست در کودکان
زمانی اظهار کرد: برخی از غذا‌های عامل ایجاد یبوست در کودکان سیب زمینی، برنج سفید، پنیر، ماست، بستنی، شیر و غذا‌های پر چرب است که به جای این مواد می‌توان از شیر کم چرب، غذا‌های فیبری، غذا‌های سبوس دار، آب سیب و آب گلابی استفاده کرد.

انتهای پیام/

 پاسخ سوالات خود در زمینه" سرطان ریه" را اینجا بخوانید

پاسخ سوالات خود در زمینه "بیماری‌های چشمی"را در اینجا بخوانید

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Poland
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۷ دی ۱۴۰۲
سلام خانم دکتر من دخترم ۱۲ سالسش کمی تب داشت شربت سکفسیم بهش دادایم که قبلا دکتر نوشته بود اما بک ماه در یخچال بوده آیا ضرری نداره یا فاسد نشده نگرانم
Iran (Islamic Republic of)
سارا موسوی
۱۷:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید ، من 36 ساله هستم ، از دوران ابتدایی متوجه شدم گوش چپم شنوایی نداره ، بارها به پزشک مراجعه کردم و فقط قطره های مختلف تجویز کردن ولی درمان نشدم ، البته گفتن پرده گوشم سالم هستش ، لطفا راهنماییم کنید چطور درمانش کنم؟
آخرین اخبار