اردبیل؛

کاهش 10 تا 26درصدی بارش ها در استان اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: متوسط مجموع بارش های استان اردبیل در سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی گذشته بیش از 10 درصد کاهش داشته است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی دولتی مهر ،مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: این بارش همچنین نسبت به سال زراعی 95- 96 به میزان 342.8 میلیمتر و21 درصد کاهش را نشان می دهد.

کاهش 10 تا 26درصدی بارش ها در استان اردبیل

وی بیان کرد: بیشترین کاهش بارش سال زراعی 95-96 نسبت به دوره آماری متعلق به ایستگاه نمین با بیش از 26درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته نیز بیش از 38درصد می باشد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: در سال زراعی جاری فقط شهرستان بیله سوار مغان 10درصد نسبت به دوره آماری افزایش بارش داشته و سایر مناطق استان با کاهش بین 5 تا 26درصد مواجه می باشد.

دولتی مهر بیان کرد : در سال زراعی جاری تمام مناطق استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین 15تا26 درصد کاهش بارش را تجربه کرده اند که بیشترین کاهش مربوط به مناطق نمین و نیر است .

وی درباره بارش شمال استان اردبیل بعنوان مهمترین مرکز کشاورزی گفت: بارش در مقایسه با سال زراعی دوره آماری شمال استان تقریبا در حد نرمال بوده و مناطق مرکزی وجنوبی استان با کاهش 15درصد مواجه می باشد.

مدیرکل هواشناسی استان افزود : میزان بارش شمال استان در مقایسه با سال زراعی گذشته 16درصد ،مناطق مرکزی 22درصد و مناطق جنوبی استان هم 26 درصد همرا بوده است.
کاهش 10 تا 26درصدی بارش ها در استان اردبیل

وضعیت سفره های زیر زمینی استان اردبیل اسفناک است

نبی الله پاسبان عیسی لو معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: وضعیت سفره های زیر زمینی استان اردبیل همچنان اسفناک است و باید برای احیا و نجات آن فعالیت و تلاش همه جانبه صورت گیرد.

بر اساس آمارها ، میزان ذخایر آبی دشت اردبیل از سال ۱۳۵۰ تاکنون به طور متوسط ۱۱ متر پایین رفته و سالانه ۱۵ سانتیمتر سفره های زیرزمینی پایین می رود ، این دشت جز دشت های ممنوعه بوده و اگر به همین منوال پیش رود در آینده جزو دشت های ممنوعه بحرانی خواهد شد.

پاسبان عیسی لو افزود: با وجود تلاش و اقدام های مختلف برای ساماندهی و بهبود وضعیت دشت اردبیل، هنوز در این زمینه نارسایی های وجود دارد و در صورت تداوم وضعیت موجود کارگروه خشکسالی باید فعال و برای مقابله با تنش احتمالی آب برنامه ریزی شود.

وی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، طرح احیا و تعادل بخشی را یکی از طرح های مهم و اساسی در این زمینه دانست ضمن اینکه اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در این زمینه جز ضروریات است و نهادهای مرتبط باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهند.

کاهش 10 تا 26درصدی بارش ها در استان اردبیل

مصرف بی محابای آب در سد یامچی منبع اصلی تامین آب آشامیدنی اردبیل

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل با اشاره به مصرف بیش از اندازه آب شرب سد یامچی افزود: مصرف آب شرب این سد از 16 میلیون متر مکعب در سال های گذشته شروع شده و هم اکنون به 24 میلیون متر مکعب رسیده است.

پاسبان عیسی لو افزود: مصرف آب در این سد به مراتب زیاد شده و نیاز است آب و فاضلاب شهری برنامه ریزی لازم در این مورد داشته باشد.

وی بیان کرد: وضعیت سد یامچی به لحاظ کمی و کیفی مطلوب نیست و در سال آینده هم روان آب خوبی در این مورد نخواهیم داشت و باید به فکر ذخیره سازی برای تامین آب شرب و کشاورزی اردبیل بود.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل افزود: مصرف آب سد یامچی بی محابا صورت می گیرد و نیاز است به میزان پنج میلیون متر مکعب آب از این سد برای آینده ذخیره سازی شود.

 کاهش 10 تا 26درصدی بارش ها در استان اردبیل

مصرف نا مطلوب آب در کشاورزی تهدید کننده منابع آبی استان

کارشناسان می گویند که مصرف بی رویه و غیر علمی از منابع آب استان بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از این نعمت خداوندی را هدر داده و از ذخایر آن می کاهد.

اصغر سلیمان زاده مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل گفت: با اینکه ذخیره آب در اثر بارندگی در اغلب سدهای استان مناسب بوده و در برخی از آنها حتی تا مرحله سرریز شدن نیز پیش رفته است اما مصرف بی رویه کشاورزان وضعیت تهدید کننده ای دربرخی از سدها از جمله سد یامچی و سبلان ایجاد کرده است.

وی افزود:سدهای یامچی در شهرستان نیر وسبلان در شهرستان مشگین شهر با وجود بارندگی های مناسب با کاهش آب مواجه هستند.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل با اشاره به میزان مخازن سدها در استان گفت: در استان اردبیل پنج سد بزرگ وجود دارد که حجم مخزنی برخی از آنها بیشتر و برخی دیگر هم کاهش داشته است.

 پاسبان عیسی لو اظهار کرد: در حال حاضر حجم مخزنی سد یامچی 39.3 میلیون متر مکعب، سد سبلان 90.5 میلیون متر مکعب ، سد قوری چایی 9.2 میلیون متر مکعب ،گیلارلوی گرمی 8.3 میلیون متر مکعب و سد سقزچی 2.5 میلیون متر مکعب است.


وی میزان حجم مخزنی سد ارس را یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: حجم مخزنی سد خداآفرین از 378 میلیون متر مکعب به 321 میلیون متر مکعب رسیده که کاهش حجم مخزن آب به میزان 50 میلیون متر مکعب را نشان می دهد.

کاهش 10 تا 26درصدی بارش ها در استان اردبیل 

ضرورت فرهنگ سازی مصرف بهینه آب

کارشناسان معتقدند که با وجود هشدارهای زیاد هنوز عمق خطر کمبود آب برای بسیاری از شهروندان احساس نشده و ضروری است که در زمینه مصرف بهینه آب در بخش های مختلف آشامیدنی ، کشاورزی و صنعت فرهنگ سازی صورت گیرد.

سلیمان زاده مدیرعامل آب منطقه ای استان اردبیل معتقد است که برای حفظ و افزایش ذخیره آب در پشت سدها و نیز منابع زیرزمینی، تغییر الگوی کشت، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه های کشاورزی کم مصرف آب، آبیاری قطره ای وتحت فشار برای افزایش راندمان آبیاری اقدامی ضروری است.

وی یکپارچه سازی اراضی ، کشت گلخانه ای وتوسعه گلخانه های صنعتی وکشاورزری را در کاهش سهم آب کشاورزی موثر دانست و بیان کرد: در صورت اعمال این اقدامات می توان سهم آب کشاورزی را کاهش وسهم آب صنعتی را افزایش داد.

 پاسبان عیسی لو معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل در ادامه اصلاح مدیریت مصرف آب را ضروری خواند و گفت: با فرهنگ سازی توسط رسانه ها و نهادهای متولی می توان مصرف آب را مدیریت کرد.

 

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.