در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فیلم کودک گروه سینمایی ویژه ندارد

امیرشهاب رضویان به بررسی و تحلیل سینمای کودک و نوجوان در ابعاد مختلف پرداخت.

فیلم کودک گروه ویژه سینمایی نداردامیرشهاب رضویان، تهیه‌‌کننده و کارگردان سینما در خصوص وضعیت فعلی سینمای کودک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سینمای کودک ما در چند سال اخیر یک شکل خاص را تجربه می‌کند یعنی فیلمی برای کودک و نوجوان تولید نمی‌شود و با نزدیک شدن به روزهای برگزاری جشنواره شاهد تلاش افراد برای تولید فیلم هستیم. در اصل سینمای کودک ما گروه سینمایی ندارد و بخش زیادی از مخاطبان کودک و نوجوان که می‌توانند تماشاگر جدی سینما باشند و والدینشان هم به واسطه آنها به سینما بیایند، جذب آن نمی‌شوند.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله در خصوص سینمای کودک، تولید فیلم کودک است و امروزه آنچه ما می‌بینیم این است که درصد خیلی پایینی از فيلم‌های تولیدی به سینمای کودک اختصاص یافته و این در حالی است که در اواخر دهه 60 شاهد تشکیل گروه سینمایی کودک و تولید فیلم‌های موفقی چون «گلنار»، «مدرسه موش‌ها» و «دزد عروسک‌ها» بودیم. این فیلم‌ها، فیلم‌های موفقی بودند که به واسطه مخاطب کودک و نوجوان پرفروش شدند.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری جشنواره‌‌های فیلم کودک و نوجوان اصفهان و همدان در سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: باید اراده‌ای در سه عرصه مرتبط با سینما یعنی تولید، توزیع و تشکیل گروه سینمایی کودک و نوجوان وجود داشته باشد و در کنار اینها باید به فکر برگزاری جشنواره نیز باشيم به عبارت ديگر تا زمانی که این عرصه‌های مرتبط با سینما همخوان و همسنگ با یکدیگر رشد نكنند و جشنواره به تولید فیلم کودک وصل نباشد نتيجه نمی‌دهد به عنوان مثال جشنواره فیلم کوتاه تهران در طول سال‌های برگزاری‌اش با تولید فیلم کوتاه ارتباط مستقيم دارد اما در سال‌های اخیر اين اتفاق در حوزه تولید فیلم کودک نیفتاده، در حالی که ما کشوری با ظرفیت‌ بالای کودک و نوجوان داریم.

رضویان ادامه داد: از طرف دیگر وقتی که فیلم خوبی در عرصه سینمای کودک تولید نمی‌شود، نمی‌توانیم ساعات صبح سینمای‌مان را به مدارس اختصاص دهیم زیرا در چنین ساعاتی فیلم‌های جدی که خاص بزرگسالان هستند در سینما به نمایش گذاشته می‌شوند و این باعث فاصله گرفتن کودکان و نوجوانان از سینما می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به روایت خاطره‌ای از زمان کودکی‌اش پرداخت و تصریح کرد: به یاد می‌آورم سال ١٣٥٣ زمانی که در همدان تحصیل می‌کردم، سینما هما را به نمایش آثار جشنواره کودک و نوجوان فیلم ایران که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را برگزار می‌کرد، اختصاص داده بودند و این موضوع شور عجیبی در مدارس ایجاد کرد به گونه‌ای که هر سانس این سینما به یک مدرسه اختصاص پیدا کرده بود، اگر فیلم کودک و نوجوان به درستی تولید و توزیع شود و به درستی به پرده سینما برسد، می‌تواند سانس‌های صبح سینماها را که سانس‌‌های مرده به حساب می‌آیند پر کند.

 این کارگردان سینما افزود: هم‌اکنون یکی از معضلات ما در پرديس سینمایی کورش پر کردن سانس‌های مرده‌ای است که از هشت صبح تا حدود چهار بعداز ظهر به چشم می‌خورند و به نظر می‌رسد که اگر هوشمندانه برای توليد و توزيع فیلم کودک برنامه‌ریزی شود می‌توانیم این سانس‌ها را در همه سينماها پر کنیم.

رضویان در بخش دیگری از سخنانش به لزوم ایجاد یک حرکت درست و هماهنگ میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توانیم به موفقیت طرح‌هایی چون نواختن زنگ سینما در مدارس امیدوار باشیم یعنی اگر بر روی اجرای چنین طرح‌هایی کار کارشناسانه انجام بگیرد می‌تواند همچون گروه هنر و تجربه که هم‌اکنون در مسیر تبدیل شدن به یک گروه جدی سینمایی قرار گرفته‌ است موفق عمل کند، فقط کافی است که یک اطاق فکر داشته باشیم تا افراد صاحب فکر و اندیشه برای نمایش و تولید فیلم برنامه‌ریزی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به توانایی جایگزینی سینما به جای کتاب‌های درسی در برخی از اوقات دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: در صورت عملکرد هوشمندانه می‌توانیم از سینما برای آموزش مطالبی چون معضلات زیست محیطی، جلوگيری از جانورآزاری و حقوق کودکان به دانش‌آموزان استفاده کنیم.

 وی در پایان تصریح کرد: پیشنهادی برای رونق سینمای کودک در تابستان سال جاری ندارم زیرا باید سانس‌های سینما را با فیلم‌های کودک و نوجوان پر کرد و این هم به تولید فیلم‌های داخلی یا وارد کردن فیلم‌های خارجی خوب بستگی دارد که به عنوان یک برنامه درازمدت برای مدارس بايد برای آن برنامه‌ريزی شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.