خادمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دور قرارداد توتال یک خطر قرمز بکشید / وظیفه شرکت‌ فرانسوی به تأخیر انداختن پروژه ملی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر قرار باشد با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، توتال از نیمه راه برگردد باید دور آن را خط قرمز کشید.

دور قرارداد توتال یک خطر قرمز بکشید / وظیفه شرکت‌ فرانسوی به تأخیر انداختن پروژه ملی استهدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توسعه فاز 11 پارس جنوبی بدست شرکت فرانسوی توتال اظهار داشت: با اینکه فاز 11 مرزی ترین فاز در میدان مشترک پارس جنوبی است و توسعه آن جزو اولویت‌ها بوده و انجام هرچه زودتر آن ضرورت دارد ولی مسائل مختلفی پیش آمد که باعث تأخیر در این مهم شده و عملا هیچ اتفاقی نیافتاد.

وی با اشاره به تقاضای توتال برای توسعه این فاز، افزود: متأسفانه این شرکت فرانسوی به نحوی ایران را بازی داده و در عمل تنها وقت را برای توسعه این فاز مهم هدر داده است.

این عضو کمیسیون انرژی بیان داشت: بعد از تقاضا برای حضور در فاز 11 پارس جنوبی، اطلاعات لازم را به منظور بررسی بیشتر میدان دریافت کرده، وقت را از ما گرفت و بعد اعلام کرد که دیگر برای توسعه نمی‌تواند حضور داشته باشد و این یعنی گرفتن وقت از ما، اما آنچه جای بحث دارد این  است که بعد از گرفتن اطلاعات و پس گرفتن تقاضای خود برای حضور در  ایران به آن طرف این مرز مشترک یعنی قطر رفته و با رقیب ما شریک شد.

نماینده مردم ایذه و باغملک تأکید کرد: منطق حکم می‌کند با کسی که علاقه‌ای به حضور ندارد، مدام وقت تلف می‌کند و از طرف دیگر با رقیب ما شریک است، قراردادی نداشته باشیم.

خادمی گفت: ما می‌توانیم به جای وقت‌کشی با توتال همچون فازهای 12 و 19 پارس جنوبی، توسعه فاز 11 را خودمان انجام دهیم اما در این بین برخی بحث مالی را به میان آورده و این را بهانه قرار می‌دهند در حالیکه با منابع ناشی از  صندوق توسعه ملی و اوراقی که منتشر کردیم توانستیم فازهایی را رونق بخشیم.

وی تصریح کرد: هیچ کسی با سرمایه خارجی وارد شده به کشور که بر پایه عدل و انصاف باشد، مشکلی ندارد و مخالف نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: مسئولان باید تعیین کنند به چه دلیلی اعتماد بیش از حد به توتال دارندآن هم در شرایطی که این شرکت در قبال ایران بدعهدی‌های مسلمی داشته است و نباید از یک سوراخ چندین بار باید گزیده شویم.

خادمی تصریح کرد: توتال مأموریت دارد پروژه‌های مارا به تأخیر بیندازد، این شرکت در صنعت نفت ما نقش مخرب دارد و بد نام است.

وی در واکنش به مصاحبه مدیر عامل توتال با خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه در صورت تحریم‌های آمریکا و کاخ سفید از (اسنپ بک) استفاده کرده و ظرف مدت 6 الی 8 ماهه از ایران خارج می‌شود گفت: اگر این حرف صحت داشته باشد، باید دور توتال خط قرمز کشید، وقت را تلف نکرده و به هر قیمتی شده با استفاده  از صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت، توسعه فاز 11 را شروع کرد، همچنین می‌توانیم با کشورهای دیگری مثل ایتالیا هم مذاکره کنیم چرا که آن ها فازهای 4 و 5 پارس جنوبی را به بهترین شکل توسعه داده‌اند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در پایان گفت: نباید توسعه مهمترین فاز  پارس جنوبی را به گروه نامطمئنی بدهیم که در نیمه راه، کار را رها کرده می‌روند، مثل توتال که سابقه درخشانی در این زمینه دارد.

 

انتهای پیام /

توسعه فاز 11 پارس جنوبی بدست شرکت فرانسوی توتال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سر خورده
۱۵:۵۳ ۰۹ تير ۱۳۹۶
به کی میگی داداش گلم.
آخرین اخبار