میرزابیگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

مراکز پرستاری در منزل در بیمارستان ها راه اندازی می شود

معاون پرستاری در منزل وزارت بهداشت با اشاره به هوم کر یونیت در بیمارستان ها گفت: ساز و کاری در نظر گرفتیم که جلوی سودجویی از نیاز بیماران به خدمات پرستاری در منزل گرفته شود.

هوم کر یوونیت سدی در برابر سودجویی از بیماران نیاز به خدمات مراقبت پرستاری در منزلبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا به حال دیده یا شنیده ایم که بیماری به پزشک یا فردی در این حوزه برای گرفتن خدمت مراجعه می‌کند و پزشک یا فرد مربوطه بیمار را به آزمایشگاه، مرکز سونوگرافی یا رادیولوژی خاص ارجاع می‌دهد و جواب آزمایش یا سونوگرافی مرکز دیگری را قبول ندارد.

متاسفانه در پشت پرده این موضوع در مواردی خاص مشاهده شده که مرکز تصویربرداری به شرط ارجاع بیمار درصدی از سود خود را به پزشک یا فرد ارائه کننده خدمت پرداخت می‌کند.

به تازگی مراکز مراقبت‌های پرستاری در منزل یا مراکز پرستاری جامعه نگر با تصویب تعرفه‌های آن در شورای عالی بیمه جرقه‌های امیدی برای برخی بیماران خاص و مزمن روشن کرده که بستری‌های طولانی در بیمارستان طاقتشان را تاخت کرده است.

به دلیل اینکه این مراکز از طریق بیمارستان‌ها و کادر درمانی به بیمار معرفی می‌شوند و امکان بروز تخلفاتی این چنین وجود دارد به سراغ معاون پرستاری وزارت بهداشت رفتیم و در این باره و برنامه‌های در نظر گرفته شده را جویا شدیم.

هوم کر یونیت در بیمارستان‌ها مراکز پرستاری در منزل معرفی می‌کند

محمد میرزابیگی معاون پرستاری در منزل وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص اقدامات صورت گرفته در این زمینه به منظور جلوگیری از تخلفات گفت: متاسفانه در برخی موارد در برخی خدمات پزشکی موارد این چنینی وجود دارد، اما ما آیین نامه مراکز خدمات پرستاری در منزل را به گونه‌ای تدوین کرده ایم که جلوی این قبیل تخلفات گرفته شود.

وی ادامه داد: همان گونه که مردم در زمان نیاز به انجام یک آزمایش، آزمایشگاه مناسب و مورد نظر خود را انتخاب و خدمت دریافت می‌کنند، مراکز خدمات پرستاری مراقبت از منزل نیز به همین گونه است، این مراکز نیز مانند آزمایشگاه ها، مراکز تصویربرداری و کلینیک‌ها تابلو وتبلیغات دارند همچنین برخی از این مراکز با بیمارستان‌ها قرار می‌بندند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: در آیین نامه بخشی به عنوان هوم کر یونیت دیده شده که در این بخش‌ها مراکز خدمات پرستاری جامعه نگر دربیمارستان‌ها ایجاد می‌شود و اگر بیمارستان‌ها می‌خواهند خدمات پرستاری از بیماران خود را به این دفاتر بسپارند، مناقصه برگزار کرده و مراکز خدمات پرستاری در آن ثبت نام می‌کنند.

میرزابیگی افزود: مراکز خدمات پرستاری مراقبت در منزل براساس شرایط بیمارستان انتخاب می‌شوند همچنین بیمارانی به تشخیص یک تیم (مسئولیت تیم را پزشک معالج بیمار به عهده دارد) نه به تشخیص یک فرد، در صورت دارا بودن شرایط ادامه درمان در منزل از بخش هوم کر در  بیمارستان خدمت پرستاری در منزل دریافت می‌کنند.

پرستاران رابطه مستقیم مالی با بیماران ندارند

وی عنوان کرد: من در ۱۲ سال گذشته به ۲۸ کشور دنیا سفر کردم که دقیقا با روال انتخابی ما برای ارائه خدمات پرستاری در منزل موفق هستند و تا مقطعی بیماران در بیمارستان بستری و ادامه روند بهبودی را در منزل سپری می‌کنند و سیستم‌های تعرفه‌ای و مالی نیز به گونه‌ای است که رابطه مستقیم مالی بین پرستار و بیمار وجود ندارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: مراکز خدمت پرستاری بر اساس نیاز بیمار و به تشخیص یک پرستار مجرب، پرستار مورد نظر و خدمت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند و پرستار فقط خدمت را ارائه داده و دریافت تعرفه در مرکز صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ 

 

وزارت بهداشت راه ورود سودجویان به حوزه پرستاری در منزل را می بندد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار