گزارش/

بیماران مبتلا به مزاحمت درمان نمی‌شوند

مزاحمت تلفنی در ایران همچنان به تفریحی برای برخی از افراد تبدیل شده به گونه‌ای که انگار آن‌ها کاری جز این ندارند که دستشان را روی شماره‌ها برای شادی خود بچرخانند.

زنگ هایی که جان مردم را می گیرد/ بیماران مبتلا به مزاحمت درمان نمی‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مزاحمت های تلفنی از زمانی که تلفن در ایران رواج پیدا کرده است آغاز شده و برخی افراد با این کار دل خوشی های کاذبی برای خود فراهم کرده‌اند و به عاقبت آن هم فکر نمی کنند.

مزاحمان این کار را چیزی جز یک زنگ نمی دانند که عده ای را سرکار می گذارد و موجبات خنده آنها را فراهم می کند اما این یک روی سکه است روی دیگر آن زمانی مشخص می شود که شماره واحدهای امدادی نظیر آتش نشانی و اورژانس با تماس این مزاحمان به صدا در می آید.

آتش نشانی و اورژانس واحدهایی هستند که همیشه مورد توجه مزاحمان تلفنی بوده و انگار قرار نیست که دست از این کار نادرست و خطرناک بردارند.

واحدهای اورژانس و آتش نشانی روزانه شاهد تماس هایی دروغ برای عملیات هستند که هم تجهیزات و هم نیروی انسانی را درگیر خود کرده اند و هم اینکه زمان را برای نجات جان و مال مردمی که نیازمند امداد رسانی هستند را می گیرند.

این بیماری که بین افراد مزاحم رایج شده انگار درمان ندارد و نه برخورد و نه فرهنگ سازی هم تاثیری روی این افراد ندارد و همچنان اصرار به کار خود دارند.

لحظه ها در نجات جان افراد نقش مهمی را ایفا می کنند، لحظه هایی که به واسطه این مزاحمان بیکار به ثانیه های دردناک برای افراد و خانواده ها تبدیل شده است.

پیر حسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه زمان رساندن مجروح به بیمارستان و بازگشت آمبولانس به پایگاه بالغ بر 2.5 تا ٣ ساعت می‌شود، گفت: با برنامه ریزی‌های لازم تلاش کردیم اقدامات کافی در این حوزه انجام شود تا سرعت خدمت رسانی به مردم کاهش یابد.

سرپرست اورژانس تهران در حالی از اقدامات این سازمان برای خدمات دهی و نجات جان افراد صحبت می کند که عده ای بدون هیچ فکری با مزاحمت های بی موقع مانع خدمات رسانی به موقع به بیماران نیازمند می شوند.

کولیوند با بیان اینکه بدترین پایگاه‌های اورژانس در تهران قرار گرفته است و شرایط مناسبی ندارند، گفت: اورژانس تهران با یک هزار و 500 نیرو جوابگوی 12 میلیون جمعیت است اما اصلا شرایط مناسبی نداریم.

وی ادامه داد: با توجه به برآورد جمعیتی در تهران که حدود ۱۲ میلیون نفر در شهر تهران زندگی می‌کنند باید به ازای هر ۱۶ هزار نفر یک پایگاه اورژانس داشته باشیم که متأسفانه این شرایط در حال حاضر فراهم نیست و با کمبودهای شدیدی مواجه هستیم.

سرپرست اورژانس کشور تاکید کرد: مشکلات اورژانس تهران فقط به کمبود امکانات محدود نمی‌شود و فرهنگ پایین برخی شهروندان نیز دردسرهای زیادی برای فعالان این حوزه به وجود می‌آورد. به‌دلیل تماس‌های بی‌دلیل، حجم ماموریت‌های کاذب اورژانس بسیار زیاد است.

وی افزود: زمانی که نیروهای اورژانس به محل‌های درخواست شده مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که آنها را برای خرید میوه و مایحتاج روزانه خواسته‌اند که این نوع مزاحمت هم خود می تواند مشکلاتی برای بیماران واقعی ایجاد کند.

غلامرضا معصومی رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به ۱۵ میلیون تماس سالانه با اورژانس کشور گفت: از این رقم ۵ میلیون تماس مزاحم تلفنی با اورژانس است.

وی با اشاره به تماس‌های مردم با اورژانس کشور در طول سال، افزود: در طول سال تقریبا حدود ۱۵ میلیون تماس با اورژانس های پیش بیمارستانی گرفته می‌شود که از این تعداد ۲،۵ میلیون تماس به ماموریت‌های اورژانس می‌انجامد.

معصومی تصریح کرد: مابقی تماس‌ها نیز مربوط به مشاوره‌هایی است که به اشخاص کمک‌های مشاوره‌ای ارائه می‌کنند که در این زمینه تکنسین‌های فوریت‌های اورژانس در این ارتباطات تلفنی به اشخاص مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند که در نهایت منجر به اعزام آمبولانس نمی‌شود.

بر اساس قانون کیفری مرتکب جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی، حبس از یک تا 6 ماه خواهد بود که بر مبنای موضوع ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی است و در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد، به دلیل اینکه این جرم از جرایم عمومی است و ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی این جرم را در اعداد جرایم قابل گذشت احصا نکرده است.

منظور از مقررات خاص که در ماده اشاره شده است ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات است که مقرر می‌دارد:«هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا به عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود. برای بار دوم ارتباط تلفنی او به مدت 3 ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود. برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی او را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

پس برای مجازات مزاحمت‌های تلفنی، مجرمان به مجازات تعزیری محکوم می‌شوند که این مجازات ممکن است شامل شلاق، جریمه مالی و حبس باشد. نوع مجازات نیز به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد. همچنین مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.

اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور او، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می‌شود. در مرحله بازپرسی اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود. البته ممکن است متشاکی در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد. در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌یابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌کند.

این درد جامعه امروزی ماست که هنوز عده ای به خود اجازه می دهند تا برای لحظه ای خوشی یا هر چه بتوان از آن نام برد، با جان مردم بازی کنند، به همین دلیل این موضوع هر چه زودتر باید مورد درمان قرار گیرد.

گزارش از مینا افسریان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار