یاسوج؛

افزایش تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:با وجود کاهش 200 میلی‌متری باران نسبت به میانگین بلند مدت، اما میزان تولید گندم با استفاده از دانش محققان و ارقام پر محصول در این استان افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛  جعفر گوهرگانی اظهار داشت که افزایش ضریب اصلاح بذر، استفاده از روش‌های صحیح کاشت، داشت و برداشت و تقویت مکانیزاسیون در بخش گرمسیری به راندمان تولید کشاورزان کمک کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر هفت هزار و 350 هکتار آبیاری نوین در این استان اجرا کرده است.

آبیاری‌های نوین به شکل تحت فشار و به 2 روش آبیاری قطره‌ای و بارانی انجام می‌شود و بهره‌وری آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره‌ای تا 95 درصد صرفه جویی می‌شود.

در آبیاری معمولی در هر هکتار 10 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود اما با اصلاح روش‌های آبیاری و استفاده از اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود سه هزار و 500 مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

جعفر گوهرگانی اظهار داشت که هم اینک 28 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به آبیاری نوین مجهز شده است.

وی بیان کرد که برای اجرای این طرح‌ها افزون بر 735 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهار کرد که کار اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در 2 هزار هکتار از زمین‌های این استان در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت اجرای طرح‌های آبیاری نوین با استفاده بجا و متعادل از این مایع حیاتی به‌ویژه در شرایط کم بارشی و خشکسالی اشاره کرد و افزود که اجرای هفت هزار و 350 هکتار آبیاری نوین در سه سال اخیر در این استان 25 میلیون و 725 هزار مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب را در برداشته است.

گوهرگانی افزایش راندمان آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش علف‌های هرز، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره‌وری، امکان همزمان آبیاری و کود دهی را از مزایای آبیاری قطره‌ای بیان کرد و گفت: با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود سه هزار و 500 مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

  درآمد کشاورزان گندم کار

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 227 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از سال 1392 تاکنون در این استان خریداری شده است.

سید علی صادق فروزنده افزود که در سال 92، 20 هزار تن، سال 93، 41 هزار تن، در سال 94 نیز 42 هزار و سال 1395، 67 هزار و امسال تاکنون 57 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در کهگیلویه و بویراحمد خریداری شد.

وی ابراز کرد: 2 هزار و 350 میلیارد ریال از مطالبات خرید تضمینی گندم کشاورزان این استان در این مدت پرداخت شده است.

وی از انجام مراحل مقدماتی برای صادرات 10 هزار تن گندم دروم این استان به کشور ایتالیا خبر داد و افزود که شرکت خریدار در روزهای اخیر از محصولات کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کرد و قرار است که صادرات از طریق بندر امام برای ارسال به خارج از کشور انجام شود.

  تسهیلات برای مکانیزاسیون

مدیر شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این بانک در سه سال گذشته برای مکانیزاسیون و نوسازی ادوات کشاورزی یک هزار و 335 فقره وام به میزان 250 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

اله داد محمدی گفت که 245 میلیارد ریال از 300 میلیارد ریال اعتبار حمایتی دولت در سال 95 به اجرای طرح‌های آبیاری نوین در این استان جذب شد.

با وجود اعمال شدید تحریم‌ها علیه ایران، وضعیت نامناسب اقتصادی، خشکسالی‌های پی در پی، کاهش بارندگی‌ها، افت سفره‌های زیرزمینی، رشد اما دولت یازدهم توانست موفقیت‌های خیره کننده‌ای در زمینه تولید گندم کسب کرد.

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.