خدایی در نشست خبری؛

برای رفع مشکلات دانشگاه آزاد فصل الخطاب قانون است

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: فصل‌الخطاب برای در رفع مشکلات دانشگاه آزاد قانون است و ما بر اساس آن حرکت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بعدازظهر امروز در نشست خبری که در وزارت علوم برگزار شد، گفت: سوددهی آموزش عالی با پذیرش دانشجو در حال سپری شدن است، در حال حاضر ظرفیت غیرانتفاعی‌ها در حوزه کارشناسی بیشتر است، بر همین اساس مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی فشار بیشتری را در این قسمت می‌بینند و می‌خواهند در این قسمت بیشتر دانشجو جذب کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در حوزه کارشناسی ارشد از نظر پذیرش دانشجو به ویژه در حوزه‌های علوم پایه و حتی علوم انسانی وضعیت خوبی نداریم، سال گذشته در رشته ریاضی کارشناسی ارشد ۸ هزار و۷۰۰ ظرفیت داشتیم، البته این ظرفیت بدون احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد است که ۵ هزار و ۴۰۰ الی ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در این دوره شرکت کرده‌اند، اگر ظرفیت دانشگاه آزاد را به آن اضافه می‌کردیم، ۱۲ و ۱۳ هزار نفر می‌شد که تعداد ظرفیت‌های ارشد روزانه ریاضی در استان‌های همجوار خالی می‌ماند.

وی افزود: ۱۵ الی ۲۰ رشته کارشناسی ارشد دارای رقابت است، بقیه رقابتی نیست.

خدایی تصریح کرد: ما باید به سمت روش‌های جایگزین برای بهره‌وری آموزش عالی به جز پذیرش دانشجو باشیم؛ به طور مثال از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده کنیم، دانشجوی خارجی پذیرش کنیم و پایان‌نامه‌ها را کاربردی کنیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: هر کاری که صورت گرفت با نظر مثبت و حسن نیت دکتر فرهادی بود و هماهنگی با حوزه آموزش انجام گرفت.

وی بیان کرد: مسیری را که در پیش می‌گیریم، باید مسیر تعامل باشد، با تعامل می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد، ولی در مجموع فصل‌الخطاب قانون است و ما بر اساس قانون حرکت می‌کنیم.

خدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در دو جلسه‌ای که چهارشنبه با دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد داشته و در آن جلسه اعلام کرده که ۲۵۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد تائید شده و مشکل آن حل می‌شود، گفت: در جلسه‌ای که با آقای نوریان داشتم، یک جلسه غیررسمی بود، ایشان درخواست کمک کردند و همچنین به اتفاق یکی از دوستان مشترک آمده بودند، من مأموریتی از طرف وزارت علوم نداشتم، قبلاً با وزیر علوم هماهنگ کرده بودم، وارد ماهیت قوانین نیز نشدم، اما با این وجود اعلام کردم که مساعدت‌هایی در رشته‌های دکتری و ارشد خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در صلاحیت من نبود که ۲ هزار و ۵۰۰ رشته را تائید کنم و بعد از صحبت دکتر نوریان، سازمان سنجش اطلاعیه‌ تکذیبیه آن را صادر کرد، علی‌رغم تمام اینها، ما در بند ۳ اطلاعیه آوردیم که تعامل خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار