علامه تاکید کرد؛

مبتلایان به سنگ کلیه، مصرف مایعات را افزایش دهند

یک متخصص اورولوژی و مجاری ادراری گفت: افرادی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است مصرف مایعات را به 2تا سه لیتر در روز برسانند.

مبتلایان به سنگ کلیه، مصرف مایعات را افزایش دهندبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرزاد علامه، متخصص اورولوژی و مجاری ادراری با تاکید بر این که بهتر است مبتلایان به سنگ کلیه مصرف روزانه مایعات را به 2تا سه لیتر افزایش دهند، مطرح کرد: آب، بهترین نوشیدنی است اما مصرف چای کمرنگ و نوشابه های گازدار فاقد مواد انرژی زا و قند بلامانع است.

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک و سدیم می تواند در سنگ سازی کلیه موثر باشد، تصریح کرد: به‌ ویژه زمانی که روی آن رسوب کلسیم یا اسید اوریک داشته باشیم و سنگ تشکیل شود، به همین دلیل، این بیماران باید مصرف نمک را کاهش دهند.

این متخصص اورولوژی و مجاری ادراری در ادامه بیان کرد: مطالعات نشان داده است مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که بیماری نقرس دارند، مستعد سنگ‌های اسید اوریک هستند و حتما باید تحت درمان باشند و ادرارشان از حالت اسیدی خارج شود تا رسوب اسید اوریکی در آن رخ ندهد و سنگ تشکیل نشود.

علامه تصریح کرد: باور این موضوع که مصرف آب هایی که املاح بسیار دارند می تواند سنگ کلیه ایجاد کند، نادرست است، معنی این که رسوبات آب زیاد است بیشتر به این برمی‌گردد که آهک آب زیاد باشد که به آنها آهک‌های سخت می‌گویند.

وی در پایان اظهار کرد:  سختی آب به معنی است که هر چه کربنات کلسیم بیشتر باشد، آب سخت‌تر می‌شود و در برخی مناطق وجود دارد؛ اما رسوباتی که موقع جوشاندن آب رسوب می‌کند، در کلیه‌ها رسوب نمی‌دهند، چون آب از روده‌ها می‌گذرد و اگر هم رسوبی قرار باشد انجام شود در روده‌ها تشکیل می‌شود و به کلیه‌های ما آسیب نمی‌رساند.

انتهای پیام/

تاثیر مصرف نمک و سدیم در سنگ سازی کلیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار