بهرامی در مراسم امضای تفاهمنامه بین سازمان فضایی ایران و سازمان جغرافیایی؛

«ماهواره مصباح» به موزه فناوری می‌رود

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: آخرین تصمیمی که درمورد این ماهواره اخذ شده این است که در موزه فناوری به علت هزینه‌های بالای پرتاب نگهداری شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن بهرامی در مراسم امضای تفاهمنامه بین سازمان فضایی ایران و سازمان جغرافیایی که صبح امروز در محل سازمان فضایی برگزار شد درباره آخرین وضعیت ماهواره مصباح اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در مورد ماهواره مصباح به دلیل آنکه هزینه‌های پرتاب این ماهواره بسیار بالاست، ارزش ندارد که به این مرحله برسد.

وی افزود: احتیاجی نیست که هر ماهواره‌ای به مرحله پرتاب برسد به همین خاطر ما یک موزه فضایی تشکیل دادیم که همین تابستان امسال آماده میشود و تصمیم گیری‌ها بر این است که ماهواره مصباح را در این جا نگهداری کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: به دلیل طول کشیدن این پروژه و مشکلات بین المللی که برای آن به وجود آمد در مورد آن تصمیم گرفتیم که به مرحله پرتاب نرسد، زیرا هزینه زیادی متحمل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماهواره‌های دوستی و پیام دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر از پروژه ساخت ماهواره مصباح جلوتر هستند، اظهار داشت: لازم نیست که هر ماهواره‌ای پرتاب شود، چون پرتاب ماهواره هزینه زیاد و مراحل خاصی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر۲  ماهواره در نوبت پرتاب داریم که هفته آینده جزئیات پرتاب آنها اعلام می‌شود. 

رئیس سازمان فضایی کشور اظهار کرد: بخش عمده‌ای از آینده فضایی بشر به فضا مربوط می‌شود به همین دلیل علم نقش مهمی در توسعه تمدن فعلی دارد و کشور ما نیز به دلیل سابقه فعالیت در این حوزه علمی در توسعه این علم نیز سهمی دارد.

بهرامی گفت: ما تمام تلاش خود را میکنیم تا از توانمندی‌های کشور در جهت توسعه فناوری فضایی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ماهواره‌های تحقیقاتی که تاکنون پرتاب کردیم یا در آینده پرتاب خواهیم کرد، در واقع نسل‌های اولیه است که نیاز به ردیابی و رصد دارند تا از عملکرد صحیح آن‌ها‌تر مسیری معین مطلع شویم

رئیس سازمان فضایی کشور اذعان کرد: برای رصد ماهواره‌های پرتاب شده از طریق سامانه‌های جهانی به ۱۵ تا ۲۴ ساعت زمان نیاز داریم تا این سامانه‌ها ماهواره‌های ما را شناسایی کنند؛ ولی با استفاده از توانمندی‌های داخلی ماهواره‌ها از همان لحظه اول پرتاب رصد خواهند شد.

وی یادآور شد: بسیاری از سامانه‌ها و فناوری‌های تولید شده در حوزه ماهواره‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

انتهای پیام/ 

 ماهواره مصباح آماده پرتاب است/ موانع بین‌المللی مانع پرتاب ماهواره است

ماهواره مصباح ۲ نیازمند اعتبارات است

مذاکره با مسئولان ایتالیایی برای تعیین تکلیف ماهواره مصباح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Pakistan
ایمان
۲۳:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
در سال 1962 یک برنامه نویس فقط با حذف اشتباهی یک خط فاصله در کد موشک مارینر1 موجب انفجار آن پس از بلند شدن از زمین شد. این اشتباه کوچک تایپی برای ناسا 630 میلیون دلار خسارت به بار آورد!
مارینر 2 حدود 1 ماه بعد مارینر2 به فضا پرتاپ شد!
سال 1962!!!
کاوشگر ناهید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۴ تير ۱۳۹۶
راست میگه ماهواره برای روی طاقچه ساخته شد نه برای فضا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۲ تير ۱۳۹۶
قاعدتا ابتدای هرکاری هزینه بر است وعدم ورود به بخش فضابه علت هزینه بر بودن نمیتواند قانع کننده باشد وبیشتر به مسایل تحریم ها بر می گردد ولی کلا این تصمیم در آینده به ایران از نظر نظامی واقتصادی وسایر فناوریهای مرتبط آسیب خواهد رساند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۲ تير ۱۳۹۶
"احتیاجی نیست که هر ماهواره‌ای به مرحله پرتاب برسد به همین خاطر ما یک موزه فضایی تشکیل دادیم که ماهواره مصباح را در این جا نگهداری کنیم." خسته نباشد واقعا!!! زحمت کشیدین!!! این همه بودجه میگیرین که مثلا میخوایم ماهواره بسازیم.. بعد میگین قابلیت پرتاب به فضا رو نداره؟!!! پس دقیقا الان این که ساختین به چه دردی میخوره؟ اگه قرار بود بره موزه یه ماکت ارزان قیمت هم کفایت میکرد نیاز به این همه وقت و هزینه نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۲ تير ۱۳۹۶
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۱۹:۳۱ ۱۱ تير ۱۳۹۶
بله
آخرین اخبار