هاشمی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

تعرفه‌ها واقعی شود، نیازی به استخدام دولتی نیست/ به تعرفه‌های 96 نقد داشتیم

وزیر بهداشت با اشاره به نقد وزارت بهداشت نسبت به افزایش تعرفه‌ها در دولت گفت: سیاست گذاران به حوزه بهداشت و درمان که می‌رسند خساست به خرج داده و مقتصد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح اولین مرکز ام آر‌ای کودکان و‌ آی سی یو شیرخواران در مرکز طبی کودکان در جمع خبرنگاران، با اشاره به نقص‌های که نسبت به افزایش تعرفه ۵ درصدی پزشکان صورت گرفته، اظهار کرد: تعرفه‌های پزشکی در شورای عالی بیمه پیشنهاد و سازمان مدیریت آن را بررسی و در هیئت وزیران تصویب می‌شود و اعتراض‌ها به این معنا نیست که دولت باید در تعرفه‌ها تجدید نظر کند و شورای عالی بیمه و سازمان مدیریت در این موضوع دخیل هستند.

وی ادامه داد: در مورد تعرفه‌های پزشکی به اندازه کافی حاشیه پردازی شده و بهتر است که همه از آنچه به عنوان قانون است تبعیت کنند و در عین حال نقد و اعتراض خود را از راه قانونی بیان کنند.

 هاشمی با بیان اینکه نسبت به تعرفه‌های پزشکی در دولت و خارج آن نقد داشتیم، گفت: در حوزه سلامت باید قیمت تمام شده مشخص و سود منطقی  برای بخش خصوصی و دولتی مبنای تعرفه گذاری شود و هنوز با این موضوع فاصله زیادی داریم توجه به این موضوع و عملی کردن آن بر عهده سازمان برنامه بودجه است.

وزارت بهداشت نسبت به میزان افزایش تعرفه‌ها نقد دارد/ سیاست گذاران در حوزه بهداشت و درمان خساست به خرج داده و مقتصد می‌شوند

 وزیر بهداشت عنوان کرد: مجموعه‌ها و مراکز درمانی باید اداره شوند و فرقی بین بخش خصوصی و دولتی در خرید کالا و تجهیزات نیست بخش دولتی مشابه بخش خصوصی بوده و در مواردی حتی در زمینه خرید تجهیزات بیشتر هزینه می‌کنند ما در  این زمینه با مراکز خصوصی هم درد هستیم.

 وی اظهار کرد: انتظار داریم سازمان برنامه بودجه در سال آینده قیمت تمام شده را برای تعرفه‌ها در نظر بگیرد و رفتاری که با صنعت و نیروگاه‌ها در خرید آب و برق و گاز دارند همان رفتار را با حوزه بهداشت درمان داشته باشند.

هاشمی افزود: ضرب المثلی از گذشته داریم که می‌گوید پولت را نصیب دوا و دکتر نکند، اما ظاهرا این موضوع به بخش سیاست گذاری سرایت کرده و همیشه به حوزه سلامت که می‌رسند خساست به خرج داده و مقتصد می‌شوند.

 وزیر بهداشت اظهار کرد: این رویه با حوزه بهداشت و درمان درست نیست،  زیرا این بخش با جان مردم سر و کار دارد و در کشور‌های پیشرفته بیشترین توجه به حوزه بهداشت عمومی و درمان معطوف می‌شود.

وزير بهداشت با اشاره به اعتراض برخى انجمن ها نسبت به تعرفه ها گفت: كارها بايد قبل از تصويب تعرفه ها انجام مى شد و برخى دوستان در اين زمينه فرافكنى مى كنند ، بیمه‌ها در جلسه شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه كه بايد تعرفه ها را واقعى مى ديدند، موافق افزايش تعرفه ها نبودند.

 وزارت بهداشت نسبت به میزان افزایش تعرفه‌ها نقد دارد/ سیاست گذاران در حوزه بهداشت و درمان خساست به خرج داده و مقتصد می‌شوند

وى به موضوع تجديد نظر تعرفه ها اشاره كرد و افزود: به نظر نمى رسد دولت در تصميمى كه گرفته تجديد نظر كند بايد تلاش كنيم تا تعرفه‌ها در سال 97 واقعى ديده شود و بتوانیم آن را جبران کنیم.

هاشمى ادامه داد: مصوبه هاى دولت وحی منزل نیست و همانطور که مجلس می‌تواند در مصوبه‌های خود تجدید نظر کند دولت هم می‌تواند مصوبه‌های هیات وزیران را تغییر دهد، این هیات به طور مداوم در هر جلسه چندین مصوبه دار و تا به حال ندیده بودیم مصوبه‌ای تا این اندازه باز خورد داشته باشد و مورد پرسش قرار گيرد.

وزير بهداشت عنوان كرد: به نظر مى رسد برخى اظهار نظرها پس از تصويب تعرفه ها از سوى بعضى افراد تبليغاتى است و اى كاش تلاش هاى صورت گرفته قبل از تصويب تعرفه ها بود و اميدواريم همه چيز از جمله تعرفه هاى پزشكى با منطق پيش برود .

وی افزود: امیدواریم تعرفه‌ها واقعی شوند چرا که در بیمارستان‌ها باید دستگاه‌های پزشکی جایگزین شوند و مراکز آموزشى نیز توسعه پیدا کنند، افزايش تعرفه ها به اين معنا پول دادن به پزشكان نيست چون ما هر وقت از تعرفه ها حرف مى زنيم برخى مى گويند مى خواهيم پول را به پزشكان بدهيم.

هاشمى اظهار كرد: هر آنچه به عنوان فروش از مردم و بيمه ها دريافت مى كنيم، 11درصد را به پزشك، 9 درصد را به پزشك و بقيه براى اداره مجموعه است.

وزير بهداشت گفت: پول یک تخت بیمارستانی 135 هزار تومان بوده در حالی که قیمت تمام شده آن 230 هزار تومان است، در کجای دنیا می‌شود با این تعرفه‌ها ادامه داد كه معناى آن ورشكستگى است، در عین حال از بخش خصوصی که تعرفه‌ها را رعایت می‌کند تشکر می‌کنیم و از جامعه پزشکی می‌خواهیم که صبر پیشه کنند.

وزارت بهداشت نسبت به میزان افزایش تعرفه‌ها نقد دارد/ سیاست گذاران در حوزه بهداشت و درمان خساست به خرج داده و مقتصد می‌شوند


ضریب اشغال بالای تخت در کشور یا بیمارستان ها بالای 90 درصد ضریب اشغال تخت دارند


وزیر بهداشت با اشاره به ضریب بالای اشغال تخت‌های بیمارستانی در شهر تهران اظهار کرد: بیشتر مراکز درمانی در تهران ضریب اشغال تخت بالای ۹۰ درصد دارند و این عدد در اورژانس‌های بیمارستانی در موارد به 120 تا 130 درصد می‌رسد و به دلیل کمبود تخت بیماران را در درمانگاه بستری می کنند.

وی افزود: در چهار سال دولت یازدهم هدف‌گیری وزارت بهداشت مربوط به مناطق محروم و حاشیه تهران بود و حتی در جمعیت 2 میلیونی حاشیه شهر یک تخت نداشتیم البته در بیشتر این مناطق ساخت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها یا به اتمام رسیده یا بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته که طی یک یا 2 سال آینده آماده بهره برداری می شوند.

دربخش کودکان کمبود تخت بیمارستانی داریم

وی افزود: باید کاری کنیم تا مردم برای دریافت خدمات درمانی به تهران و مراکز استان‌ها نیایند، تحویل ۲۵ هزار تخت بیمارستانی در دولت یازدهم از وزارت بهداشت کم نیست و معادل یک چهارم تخت‌هایی است که از ابتدای انقلاب تاکنون در کشور ساخته شده و میزان تخت بیمارستانی ویژه کودکان نیز به میزان 2 برابر افزایش یافته و به همین میزان در کشور نیاز داریم و همچنان در بخش های کوکان تخت کمبود داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در تهران به منظور ساخت بیمارستان در نظر داریم از بخش خصوصی کمک بگیریم، ادامه داد: ما باید بخش آموزشی بیمارستان‌ها را نیز ارتقا داده و طی 2تا سه دهه گذشته به دلیل بار اضافه‌ای که به مراکز آموزشی وارد شده است، این مراکز آسیب دیده‌اند.

كمبود پرستار نسبت به تخت هاى بيمارستانى


هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نسبت پرستار به تخت های بیمارستانی و کمبود در این حوزه گفت: نسبت پرستار به تخت باید بالای 2 باشد و این عدد در هر کشوری متفاوت است، در ژاپن نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۱۴، در اروپا ۸ و در کشورهای منطقه مانند ترکیه ۲.۳ درصد است.

وی افزود: در حال حاضر نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران و در بعضی از مراکز ایران 0.6 درصد و در مجموع ۱.۴ درصد است در حالی که باید بالای 2 درصد باشد.


ارتباط تعرفه ها وحل مشکل کمبود پرستار در کشور یا راهکار وزارت بهداشت برای حل مشکل کمبود پرستار

وی افزود: نسبت پرستاربه تخت در کشور ما بسیار کم است، به همین دلیل جامعه پرستاری ناراحت هستند و در بعضی از مراکز که نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۱.۴ درصد است، پرستاران به صورت قراردادی مشغول به کاربوده و حتی بعضی از آنها ۲۰ سال است که قراردادی هستند، در حال حاضر ۱۱۰ هزار نیرو در تمام بخش‌های حوزه سلامت داریم که قراردادی هستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۷۰ تا ۱۰۰ هزار پرستار در کشور نیاز داریم، اظهار کرد: اگر تعرفه‌ها را واقعی کنند، بیمارستان ها از محل درآمد خود می توانند نیروهای مورد نیازشان را جذب کنند و نیازی به استخدام دولتی نیست همچنین هر بیمارستان می‌تواند به صورت جداگانه یک ردیف استخدامی داشته باشد.


٤٠ بيمارى در ليست انتظار بيمارى هاى خاص


هاشمی با اشاره به  اقدامات وزارت بهداشت براى حمايت از بیماری‌های خاص گفت: ما 40 نوع بیماری را پیشنهاد دادیم که به عنوان خاص محسوب شوند، هدف ما حمایت از بیماران نیازمند است اما دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم گیری کنند.

وى مطرح كرد: كميته امداد و بهزيستى به بيماران خاص كمك كنند، بيمارانى داريم كه سالانه يك ميليارد براى آنها هزينه مى كنيم و امیدواریم اگر نمی‌توان یک باره تمام این بیماری‌ها را به عنوان خاص تلقی کنیم، حداقل در هر دولت تعدادی از این بیماری‌ها خاص تلقى شوند يا بيمه هاى خاص ايجاد شوند.

هاشمى افزود: بعد از 38 سال یکی از اهداف انقلاب که حمایت از اقشار ضعیف بود، مغفول مانده و مشکل رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی نیز نبود یک سازمان متولی و پاسخگو است.

وزارت بهداشت نسبت به میزان افزایش تعرفه‌ها نقد دارد/ سیاست گذاران در حوزه بهداشت و درمان خساست به خرج داده و مقتصد می‌شوند

به جامعه پرستارى و پيراپزشكى در زمينه پرداختى ها ظلم شده است


وزیر بهداشت در پاسخ به علت برخی خبرسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها درباره وزارت بهداشت نیز گفت: این اقدامات هجمه نیست؛ بلکه خبرسازی و حاشیه سازی است و همیشه وجود داشته است. ما هنوز هم با کمبود پرستار روبرو هستیم. حجم کاری آنها زیاد است و دریافتی‌شان نسبت به پزشکان منطقی نیست، این وضعیت از 27 سال پیش که نظام فی‌فور سرویس و خودگردانی بیمارستان‌ها آغاز شد، به وجود آمد.

وی با تاکید بر اینکه نظام پرداختی در حوزه سلامت باید اصلاح شود، افزود: در حال حاضر در زمینه نسبت‌ پرداختی حوزه سلامت به جامعه پرستاری و پیراپزشکی ظلم شده و پرداختى ها غیرواقعی است كه ما هم آن را قبول نداریم و باید برای آن برنامه جدید داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به وضعیت پرداخت کارانه‌ها گفت: در حال حاضر کارانه‌ها با تاخیر هشت تا 10 ماهه پرداخت می‌شود و سازمان تامین اجتماعی نیز می‌گوید از دولت طلب داریم اما این منطق درست نیست همچنين برای بیمه سلامت هم که 11 میلیون بیمه شده جدید دارد سرانه کافی پیش بینی نشده و با کمبود اعتبار روبرو هستیم و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه برای سال 97 اعتبار خوبی پیش بینی کند، چرا که مشکلات جدی در زمينه اعتبار و منابع مالى ایجاد شده و اعتراضاتی که مطرح می‌شود به حق است.


بهداشت و درمان پايتخت چشم انتظار منابع مالى


هاشمی در مراسم افتتاح اولین مرکز آم آر آی كودكان در کشور و نخستين بخش مراقبت عاى ويژه شيرخواران در مرکز طبی کودکان گفت: در دولت یازدهم اولویت بازسازی و افزایش تخت‌های بیمارستانی را به مناطق محروم و حاشیه شهرها دادیم و حدود 25 هزار تخت ساخته شده یا مراحل آخر ساخت را طی می کنند.

وی ادامه داد: امیدوارم در دولت دوازدهم توجه بیشتری به نیازهای درمانی شهر تهران شود و با سرمایه گذاری خارجی و داخلی کمبودها در پایتخت نیز جبران شود.‌

ادامه اجرای طرح تحول سلامت در گرو منابع پايدار


وزیر بهداشت افزود: با انتخاب دوباره روحانی، در دولت دوازدهم طرح تحول سلامت با نقص کمتر و قوت بیشتر ادامه پيدا كرده و امیدوارم با ادامه این مسیر طی 2 تا سه دولت آینده نظام سلامت قابل افتخار و پیشرفته و کارآمدی را در کشور شاهد باشیم .

وى ادامه داد: آزار و اذيت هاى زيادى براى تامين هزينه ها شديم و برخى شركاى ما از جمله بيمه ها در دولت دوازدهم به وظایف و تعهداتشان عمل کنند.

وی همچنین با تسلیت درگذشت رضا نیری، رئیس سابق کمیته امداد گفت: آقای نیری در زندگی خود انسان بسیار خیری بود و کارهای خیر زیادی هم در حوزه بهداشت و درمان و هم سایر حوزه‌ها داشت، انسان‌های زیادی مانند آقای نیری در کشور داریم که از خودشان عبور می‌کنند و زندگی خود را برای انسان‌های نیازمند وقف می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد باقری
۱۸:۱۹ ۱۱ تير ۱۳۹۶
باعرض سلام وخسته نباشید خدمت وزیر مردمی و پر تلاش.نیروهای تبصره3و4 انتضار دارند از این وضعیت خارج شوند.یکی مثل من باداشتن مدرک کارشناسی ارشدباید بدون ردیف کارکنم وحق و حقوقم پایمال شود چون هنوز نیروی تبصره 3 هستم.
آخرین اخبار