حسینیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

موصل با فتوای مرجعیت و فداکاری ارتش و نیروهای مردمی آزاد شد

سرکنسول ایران در کربلا گفت: در دوران پسا داعش مهمترین خطر افزایش عملیات انتحاری و انفجاری در سراسر عراق است.

سرکنسول ایران در کربلای معلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:میرمسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا معلی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات عراق و آزادسازی موصل بیان داشت: حدود سه سال قبل نیروهای تکفیری وارد عراق شدند و با اشغال چهار استان نینوا، الانبار، کرکوک و صلاح الدین، حدود 48 درصد خاک عراق را به اشغال داعش درآوردند.

سرکنسول ایران در کربلا معلی با بیان اینکه نقش خیانت بخشی از مسئولان و فرماندهان عراقی در از دست دادن مناطقی مانند موصل را نمی‌توان نادیده گرفت، افزود: داعشی‌ها تا 40 کیلومتری کربلا و بغداد آمدند که با فتوای مرجعیت و تشکیل حشد الشعبی و حضور مشاوران ایرانی خطر از کنار شهرهای مهم و زیارتی این کشور دور شد.

وی گفت: پس از تشکیل حشد الشعبی و همکاری با نیروهای انتظامی، امنیتی عراق حدود سه سال طول می‌کشد تا تمام استان الانبار و دیگر استانهای این کشور از حضور تکفیری‌ها پاکسازی شود.

حسینیان با اشاره به اینکه موصل در شمال غرب عراق و 465 کیلومتری بغداد قرار دارد و دومین شهر عراق از نظر جمعیت، وسعت و اهمیت اقتصادی است که حدود 9 درصد خاک این کشور تشکیل می‌دهد و مرکز استان نینوا است، گفت: موصل در تاریخ 10 ژوئن 2014 به اشغال نیروهای تکفیری درآمد.

سرکنسول ایران در کربلا گفت: عملیات پاکسازی استان نینوا و آزادسازی موصل از حضور نیروهای تکفیری با عملیات "قادمون یا نینوا" (ای نینوا ما به طرف تو می‌آییم) در تاریخ 17 اکتبر 2016 آغاز و نه ماه طول کشید تا به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه جدا از مشکلات نظامی که برای آزادسازی موصل وجود داشت، مسئله دخالت خارجی‌ها و حضور ترکیه و آمریکا در این منطقه و اظهارنظرها و مخالفتهایشان با مشارکت حشدالشعبی در این عملیات هم رنگ و بوی خاصی به موضوع موصل داده بود که پیچیدگی‌های خاص خود را داشت، تاکید کرد: حضور مردم و ساکنین شهر موصل هم از جمله مشکلاتی بود که رزمندگان و ارتش عراق با آن مواجه بودند، چرا که داعش از آنان به عنوان سپر دفاعی استفاده می‌کرد.

حسینیان عنوان کرد: نیروهای نظامی عراق برای اینکه صدمه کمتری به مردم برسد آنها را از منطقه خارج کردند و جنگ به صورت خانه به خانه و کوچه به کوچه پیش رفت تا اینکه در روزهای اخیر پرچم عراق بر فراز مسجد النوری که مرکز فرماندهی و محل اعلام خلافت داعشی‌ها برافراشته شد.

سرکنسول ایران در کربلا معلی افزود: در مدتی که موصل در اشغال داعش بود بیش از 100 مسجد در این منطقه ویران شد و بیش از یک میلیون نفر آواره شدند و کشتارهای بسیار زیادی در این منطقه صورت گرفت.

وی ادامه داد: در عملیات آزادسازی موصل ارتش، حشد الشعبی، پلیس فدرال و پیش‌مرگ‌های کردستان و یک گروه شبه نظامی حشدالوطنی حضور داشتند. گروه حشدالوطنی را آمریکایی‌ها در مقابل حشدالشعبی ایجاد کردند و از نیروهایی که خودشان آموزش داده بودند برای مقابله با تکفیری استفاده کردند.

حسینیان با بیان اینکه بسیاری از رهبران و فرماندهان داعشی در این عملیات کشته شدند و داعش از نظر نظامی تضعیف شد و مشکلی از این جهت وجود ندارد، تاکید کرد: در دوران پسا داعش مهمترین خطر افزایش عملیات انتحاری و انفجاری در سراسر عراق می‌تواند باشد.

سرکنسول ایران در کربلا معلی با اشاره به اینکه داعش قبل از اینکه جریان نظامی باشد، یک جریان فکری است، گفت: راه مبارزه با داعش جدا از مسائل نظامی، روشنگری افکار عمومی درباره تفکرات تند و افراطی سلفی و تکفیری است.

وی خاطرنشان کرد: پدیده‌ای که اکنون مطرح شده پدیده کودکان خلافت است و طبق آمار حدود 300 هزار کودک، نوجوان و جوان با تفکرات بسیار افراطی پرورش پیدا کرده‌اند.

حسینیان با بیان اینکه پدیده کودکان خلافت، موضوع خطرناکی است که باید چاره‌ای اندیشید، گفت: تفکرات داعشی مهمتر از حضور فیزیکی و نظامی آنهاست.

انتهای پیام/

تفکرات داعشی خطرناک‌تر از حضور فیزیکی و نظامی آنهاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار