کرمانشاه؛

گرمازدگی را جدی بگیرید

یک پزشک عمومی با اشاره به نزدیک شدن فصل گرما و افزایش موارد گرمازدگی، دانستن راه‌های پیشگیری و مقابله با گرمازدگی بویژه برای گروه‌های در معرض خطر را حائز اهمیت دانست.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ندا شهبازی پزشک عمومی  با بیان اینکه بدن بطور طبیعی مکانیسم‌هایی برای مقابله با گرما دارد، گفت: با این وجود مواردی هست که با افزایش گرما و تعریق بیش از حد، فرد در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرد تعریق بیش از حد موجب کاهش آب بدن شده و علاوه بر آن الکترولیت‌های ضروری مانند سدیم و پتاسیم نیز به همراه این دفع آب، از بدن خارج شده و در نتیجه فشار خون به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به وجود دو نوع گرمازدگی "کلاسیک" و "فعالیتی" گفت: گرمازدگی فعالیتی را عمدتا در کودکانی که فعالیت سنگین انجام می‌دهند و یا افرادی که درهوای گرم ورزش می‌کنند، شاهد هستیم همچنین کارگرانی که در هوای گرم در حال فعالیت و کار هستند.

شهبازی ادامه داد:گرمازدگی کلاسیک عمدتا در افراد چاق، مسن، بیماران قلبی و عروقی، افراد معتاد به الکل و بیماران روانی که در معرض گرما قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود.

وی در خصوص راهکارهای مقابله با گرمازدگی بر همراه داشتن همیشگی آب خنک تاکید کرد وافزود: نوشیدن مقدار زیادی آب خنک، قرار گرفتن در سایه و مکان‌ها مسقف و خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزشی در هوای گرم بهترین راهکار پیشگیری از گرمازدگی است پوشیدن لباس‌های گشاد و رنگ روشن، مرطوب نگه داشتن زیرگردن، پشت گوش و زیربغل و نیز دوش گرفتن مداوم می‌تواند مانع بروز گرمازدگی شود.

این پزشک عمومی افراد مسن، زنان باردار و کودکان را از جمله افراد در معرض خطر گرمازدگی دانست و توصیه کرد: این افراد بیش از دیگران از رفتن بیرون در ساعات‌ گرم روز (11 صبح تا 15 ظهر) اجتناب کرده و حتما هنگام بیرون رفتن در محل‌های سایه حرکت کرده و آب خنک همواره همراه داشته باشند.

شهبازی در خصوص اقدامات درمانی در خصوص گرمازدگی، اولین و موثرترین اقدام در مواجه با فرد گرمازده را کم کردن پوشش مصدوم و انتقال بیمار به جای خنک عنوان کرد افزود: در صورتی که بیمار هوشیار است باید سریعا مایعات زیاد به او بدهیم و استفاده از پودر ORS هم توصیه می‌شود.

وی گفت: در گام بعدی باید سعی شود به وسیله ملحفه یا پارچه‌ای مرطوب زیرگردن، پشت گوش، زیربغل و کشاله ران مصدوم را خنک نگه داشت در کنترل علائم باید دقت شود که تنفس و ضربان قلب بیمار به حالت طبیعی برگردد و اگر حالت غیرعادی علائم حیاتی مشاهده شد، باید هرچه سریعتر بیمار را به مراکز درمانی انتقال داد.

 

انتهای پیام/ز

راهکارهای جلوگیری از گرمازدگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار