کرمان؛

مواد معطر و اسانس محرکی جذاب برای مصرف کنندگان قلیان

یکی از عوامل گسترش مصرف قلیان افزودن مواد معطر و اسانس برای کم کردن سختی و تندی دود توتون و ایجاد جذابیت برای مصرف کنندگان بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، از دیگرعوامل ایجاد باور غلط در مورد کم ضرر بودن یا بی ضرر بودن قلیان بخاطر گذشتن مسیر دود از آب و تصفیه آن است در حالی که آب فقط برای کم کردن دمای دود حاصل از ذغال بوده و حجم دود ورودی به ریه ها را افزایش می دهد.
مهین گنجی کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: تنباکوی معطر حاوی 70 تا 80 درصد مواد افزودنی و اسانس و ترکیبات شیمیایی است که به دلیل ایجاد بو و طعم میوه و گیاهان، بسیاری از جوانان و افراد را گمراه کرده و به اشتباه فکر می کنند مفید است.
وی افزود: در بررسی های انجام شده بر روی 20 نمونه ترکیبات تنباکوی معطر در بازار ایران در سال 94 مقادیر بسیاری مواد سمی و سرطان زای قطعی از جمله ترکیبات بنزن شناسایی شده که مواجهه با بنزن طی سه تا 15 سال باعث بروز سرطان به خصوص سرطان خون می شود.
وی گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف 5 تا 10 پاکت سیگار (100 تا 200 نخ) وارد ریه فرد می شود.
گنجی گفت: میزان مواجهه با دود قلیان برای اطرافیان معادل 5 تا 10 سیگار برآورد شده است.
وی افزود: همچنین تماس و مواجهه با دود دست دوم قلیان و نشستن در کنار جمع قلیان کش ها برای اطرافیان بخصوص کودکان بسیار خطرناک و آسیب رسان است.
وی با توضیح دود دسته سوم افزود: رسوب بقایای دود قلیان روی فرش، دیوارهای محل مصرف قلیان و لوازم شخصی موجب انتقال سموم سرطان زا به فرزندان و اطرافیان می شود که از طریق تماس پوستی که جذب بسیار بالایی دارد.
وی ابراز تأسف کرد: بیش از 90 درصد افراد سیگاری و قلیانی مواجهه قبل از 18 سالگی داشته اند.
گنجی گفت: نتایج تحقیقات انجام شده، ارتباط معنی داری بین مصرف قلیان و سرطان های ریه، دهان، مری، معده و مثانه، بیماری های انسدادی مزمن ریوی، قلبی عروقی، سکته مغزی، ناباروری مردان، ریفلاکس دستگاه گوارش و اختلالات سلامت روان را نشان می دهد.
کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: برخی از سودجویان و عرضه کنندگان قلیان برای جذب مشتری و سود بیشتر، به افزودن مواد مخدر و روان گردان به توتون مصرفی و الکل در آب محتوی ابزار قلیان اقدام می کنند.
وی افزود: در تحقیقات و بازرسی های انجام شده توسط دانشگاه های علوم پزشکی و اداره اماکن نیروی انتظامی در زمستان 1394 مقادیر زیادی از انواع مواد روان گردان که در این مراکز نگهداری، فرآوری و به همراه قلیان عرضه می شد، کشف، ضبط، توقیف و متخلفین بازداشت شدند، در حالی که برخی مخالفان برخورد با عرضه قلیان، به اشتباه این وسیله را مانعی برای رجوع جوانان به مواد مخدر می دانند.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار