اصفهان؛

سامانه دوم طرح آبرسانی اصفهان، امسال کلید می خورد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرد: عملیات سامانه دوم طرح آبرسانی اصفهان، امسال با مشارکت 70 درصدی بخش خصوصی آغاز می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مسعود میرمحمد صادقی امروز در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه گفت: عملیات اجرایی این طرح مهم امسال آغاز می شود و اکنون در مرحله مناقصه آن قرار داریم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان،در صورت انجام نهایی این طرح، شاهد انتقال 16 مترمکعب بر ثانیه آب برای مصرف شرب خواهیم بود، در حالی که هم اکنون میزان آب انتقالی از طریق سامانه آبرسانی اصفهان پس از تصفیه خانه تنها 10.5 متر مکعب بر ثانیه است و درصورت بروز مشکل، شرایط انتقال آب شرب بشدت سخت می شود.

استاندار اصفهان خرداد امسال گفته بود: شتاب بخشیدن به اجرا و تکمیل سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ برای این استان بسیار ضروری و از نان شب هم واجب تر است.

رسول زرگرپور با اشاره به افزایش چشمگیر مشارکت بخش خصوصی گفت: در طرح های آبی کشور در دولت یازدهم بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان از ظرفیت بخش خصوصی در طرحهای آبی استفاده شده است.

میرمحمد صادقی در بخش دیگر سخنان خود گفت: میزان بارش در حوضه های آبریز زاینده رود در منطقه کوهرنگ و ایستگاه اندازه گیری بارش در چلگرد واقع در استان چهارمحال و بختیاری یکهزار و 352 میلی متر بوده و این میزان در میانگین بلند مدت یکهزار و 354 میلی متر است.
سال آبی از مهر هر سال آغاز می شود و تا مهر سال بعد ادامه می یابد.

منظور از میانگین بلند مدت یک دوره زمانی 46 ساله است.

وی خاطرنشان کرد: بارش های سال آبی امسال در اصفهان 91 میلی متر بود در حالی که آمار بلندمدت آن 128 میلی متر است که کاهش 30 درصدی را نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: آمار نشان می دهد که میزان بارش ها از سمت غرب و منشاهای تامین آب زاینده رود به سمت شرق استان با کاهش بیشتری نسبت به میانگین بلند مدت آن روبروست.

میرمحمدصادقی تصریح کرد: اصفهان از جمله استان هایی است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و این استان در کنار استان های خوزستان، یزد و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین مشکلات آبی را دارند.

وی گفت: میزان کنونی آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود 389 میلیون مترمکعب است در حالی پارسال در همین زمان این مقدار 345 میلیون متر مکعب بود، بنابراین با وجود بارش های بیشتر، حجم چشمگیری از آب به این سد اضافه نشده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، میزان ورودی آب به سد زاینده رود در سال آبی جاری یکهزار و 94 میلیون مترمکعب بود که نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشت اما این میزان برای میانگین بلندمدت یکهزار و 217 میلیون متر مکعب بوده است.
وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر پارسال) تاکنون 896 میلیون مترمکعب آب از این سد رهاسازی شده است و این رقم پارسال یکهزار و 64 میلیون متر مکعب بود.

میرمحمدصادقی گفت: در حالی که میانگین جهانی بارش ها در کل دنیا 750 میلی متر برآورد می شود، این میزان به ترتیب در کشور ما و استان اصفهان به ترتیب 223 و 125 میلی متر اعلام شده و بطور کلی بارش ها در استان اصفهان یک ششم میانگین جهانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی اظهار کرد: دما در ماه جاری، مرداد و شهریور 0.5 تا درجه 1.5 سانتی گراد افزایش می یابد و همین موضوع شرایط آبی را سخت تر می کند.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد تا سال 2025 میلادی، 2 میلیارد نفر در جهان با کمبود آب و تنش آبی مواجه خواهند شد.

میرمحمدصادقی، توجه ویژه به مدیریت منابع آبی و پس از آن فعالیت های اجرایی و سازه ای را از اولویت های اصلی وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اصلی ترین گزینه در مدیریت منابع آبی محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان افزود: تهران، فارس، کرمان، خراسان رضوی و اصفهان از جمله استان های دارای شرایط بحرانی در میزان منابع آب زیرزمینی هستند.

وی، توقف استفاده از چاه های غیرمجاز، کنترل برداشت از چاه های مجاز و نصب کنتور هوشمند را از مهمترین اقدامات برای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی یاد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان همچنین با اشاره به اینکه سد و تونل سوم کوهرنگ در دولت آینده حسن روحانی به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: رودخانه کوهرنگ بعنوان رودخانه سیلابی از اواخر بهمن تا اوایل تیرماه آب دارد.

به گفته وی، اجرای تونل سوم کوهرنگ به طول ۲۳ کیلومتر از سال ها قبل آغاز شده، اما حفر این تونل با یکی از پیچیده ترین موضوع های زمین شناسی روبروست و این در حالیست که تونل های بسیاری در کشور در مدت یک سال حفر می شود.

میرمحمد صادقی خاطرنشان کرد: بدلیل آماده نبودن سد کوهرنگ 3، تونل کوهرنگ 3 در حد۵۰ تا۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال منتقل می کند، در حالی که تخصیص آب کامل این طرح حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب است، بنابراین احداث سد که بدلیل کمبود اعتبار با مشکل موجه شده، بسیار اهمیت دارد.

به گفته وی، آخرین اعتبار این طرح در سال ۹۲ معادل ۱۴ میلیارد تومان بود، اما با پیگیری آب منطقه ای، وزارت نیرو و استانداری اصفهان، میزان اعتبارات آن پنج برابر شد و به۷۰ میلیارد تومان رسید، اما نیمی از آن معادل 35 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد.

وی در باره طرح انتقال آب بهشت آباد نیز گفت: شرکت آب منطقه ای اصفهان حدود ۱۲ سال پیش مطالعات این طرح مشتمل بر یک سد بنتی و تونل ۶۰ کیلومتری را آغاز کرد که وزارت نیرو در دولت یازدهم با بازنگری آن و با حذف تونل، با انجام آن از طریق خط لوله و ایستگاه پمپاژ و همچنین احداث یک سد موافقت کرد.

میرمحمد صادقی خاطرنشان کرد: بدلیل اینکه استان های دیگری از طرح بهشت آباد و حتی بیشتر از اصفهان آب برداشت می کنند وزارت نیرو به درخواست آن استان ها، دستگاه اجرایی طرح را تغییر و آن را از آب منطقه ای اصفهان به شرکت آب نیرو واگذار کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، کل تخصیص آب طرح بهشت آباد۵۸۰ میلیون مترمکعب است که سهم اصفهان٢٥٠ میلیون مترمکعب،یزد١٥٠ میلیون متر مکعب و کرمان١٨٠ میلیون متر مکعب است و استان چهارمحال و بختیاری نیز مقداری از طرح برداشت می کند.

 

انتهای پیام/م

 

آغاز عملیات سامانه دوم طرح آبرسانی اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.