در گفتگوی تلفنی؛

هشدار رئیس جمهور چین به ترامپ

شی جین پینگ به رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که «برخی عوامل منفی» در حال لطمه زدن به روابط پکن و واشنگتن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسوشیتدپرس ، اظهارات شی جین پینگ رئیس جمهور چین در گفتگوی تلفنی با ترامپ در پی ابراز ناخرسندی چین به علت فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، رقیب پکن، اعمال تحریم های آمریکا علیه یک بانک چینی در ارتباط با معاملات آن با کره شمالی و در تازه ترین مورد، تردد یک ناوشکن آمریکایی در محدوده آب های سرزمینی یک جزیره مورد ادعای مالکیت چین در دریای چین جنوبی، بیان شد.
 
پکن همچنین پس از آن که وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش تازه ای درباره قاچاق انسان نمره بدی به چین داد، دلخور شد.
 
براساس گزارش رسانه های دولتی، شی در این گفتگوی تلفنی به ترامپ گفت پکن انتظار دارد واشنگتن به مدیریت روابط براساس اصل «چین واحد» که تماس های رسمی را با تایوان رد می کند، ادامه دهد.
 
چین، تایوان را به عنوان بخشی از خاک خود قلمداد می کند.
 
تلویزیون دولتی چین با اشاره به دیدار شی با ترامپ در فلوریدا در ماه آوریل اعلام کرد: «شی جین پینگ تاکید کرد که از زمان دیدار من با رئیس جمهور (آمریکا) در مارا لاگو، روابط چین-آمریکا به نتایج مهمی دست یافته است».
 
در ادامه این گزارش آمده است: «در همین حال، روابط دوجانبه تحت تاثیر برخی عوامل منفی قرار گرفته است. چین موضع خود را به آمریکا ابراز کرده است».
 
در تلاش برای تعدیل اندک این پیام، شی همچنین اعلام کرد روابط چین-آمریکا از زمان دیدار فلوریدا، به «نتایج مهمی» دست یافته است.
 
مشخص نیست که آیا هیچ یک از این مسائل در گفتگوها در نشست گروه 20 در آلمان، که در آن انتظار می رود ترامپ و شی دیدار دوجانبه ای انجام دهند، مطرح خواهد شد یا خیر.
 
با این حال، هم اکنون به نظر می آید چین در حال مقابله با فشارهای آمریکا است که این زمینه را برای رویارویی احتمالی هموار می کند.
 
گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره وضع روابط، اعلام کرد طبیعی است که «در روند توسعه روابط دوجانبه، با برخی مسائل» رو به رو شویم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار