اهواز؛

بازدید معاون دبیرکل سازمان ملل از کانون های ریزگرد در اهواز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده مقیم سازمان ملل در ایران از کانون های ریزگرد در شرق و جنوب شرق اهواز دیدن کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با همراهی هیاتی 30 نفره از مهمانان نخستین اجلاس سازمان ملل در ایران با موضوع گرد و غبار، صبح سه شنبه وارد فرودگاه اهواز شد.


وی صبح امروز به همراه اریک سولهام معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و گری لوئیس نمایند مقیم سازمان ملل در ایران به صورت هوایی از کانون های گرد و غبار اطراف اهواز دیدن کردند.


اولین اجلاس بین المللی سازمان ملل با موضوع مقابله با گرد و غبار 12 تا 14 تیرماه سال جاری در تهران برگزار می شود و از 58 کشور مدعو ، 43کشور در این اجلاس شرکت کرده اند.


امروز سه شنبه روز دوم اجلاس بین المللی گرد و غبار است، حدود 30 نفر از مهمانان اجلاس، به خوزستان سفر کرده اند که قرار است به صورت زمینی از یکی از طرح های بیابان زدایی در اطراف اهواز و تالاب هورالعظیم دیدن کنند. تعدادی دیگر از مهمانان نیز از کاشان در استان اصفهان دیدن می کنند.


خوزستان از اوایل دهه 80 با پدیده گرد و غبار درگیر است و این پدیده اکنون بیش از 20 استان کشور را دچار مشکل کرده است.


حدود 30 درصد گرد و غبار خوزستان منشاء داخلی و مابقی منشاء خارجی دارد.


بر اساس مطالعات شناسایی کانون های گرد و غبار در خوزستان، تالاب هورالعظیم و کانون های اطراف اهواز، اصلی ترین کانون های گرد و غبار در این استان هستند. طبق همین مطالعات 35 درصد گرد و غبارهای خوزستان ناشی از کانون های داخلی است که به دلیل نزدیکی به شهرها به ویژه شهرستان اهواز، بسیار مشکل آفرین هستند.


حدود600 هزار هکتار از زمین های خوزستان کانون گرد و غبار اعلام شده اند که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی است. در حال حاضر مهار 40 هزار هکتار از این کانون ها به عنوان اولویت نخست در دستورکار قرار دارد.


آبگیری تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از مهترین عوامل ریزگرد نیز از اواخر 94 با سیلابی شدن رودخانه کرخه (منبع تغذیه این تالاب) در برنامه قرار گرفته است. به گفته مسئولان خوزستانی، هم اکنون بیش از 70 درصد از بخش ایرانی این تالاب آبگیری شده است.


هورالعظیم یک تالاب مرزی در غرب خوزستان است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.


ابتکار برای یازدهمین بار در چهار سال اخیر به خوزستان سفر کرده است. آخرین سفر وی اردیبهشت امسال برای شرکت در همایش مقابله با سیلاب و ریزگرد در اهواز بود.


انتهای پیام/م

اوایل دهه 80 گردوخاک گریبان خوزستان را گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.