یک آتش به اختیار واقعی و درجه یک!

گروهی از جوانان در شهرستان سبزوار برای اشاعه فرهنگ و جلب نظر مردم به سینما و آثار ارزشی دست به اقدام قابل توجهی زدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در طول سال‌هایی که سینما فعالیت خود را به شکل گسترده‌ای آغاز کرده است، نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها به موضوعی مبدل شد که در هر برهه‌ای توسط مسوولان فرهنگی، گاه به ظاهر و گاه در عمل مورد توجه قرار می‌گرفت.

بحث تعداد سالن‌های سینما در شهرستان‌ها، کیفیتی که برای نمایش فیلم‌ها در این مراکز وجود دارد، شیوه اکران و زمانی که برای این امر در نظر گرفته می‌شود و از همه مهم‌تر جلب نظر و تشویق مردم برای رفتن به سینما، از موضوعاتی‌اند که در این حوزه به شدت مطرح‌اند.در خیلی از شهرستان‌ها بنا به آمار فروشی که ارائه می‌شود، آن طور که باید، هنوز فرهنگ سینما رفتن و فیلم دیدن جا نیفتاده است و مردم کمتر برای دیدن فیلم‌ها راهی سالن‌های سینما می‌شوند. هر از گاهی طرح‌هایی برای جلب نظر مردم به این مقوله پیشنهاد و اجرا می‌شوند، اما از بین آن‌ها اقدامی که اخیراً گروهی از جوانان در شهرستان سبزوار به آن دست زدند، اتفاق قابل توجهی است که رخ داده است.
در این حرکت، گروهی داوطلبانه در راستای پیشبرد خودجوش یک حرکت فرهنگی، بلیت‌های یکی از سانس های فیلمی را رزرو می‌کنند و بعد از آن با تبلیغات محیطی در فضاهایی چون نماز جمعه، با تشویق مردم به دیدن آن فیلم فرصتی را مهیا می‌سازند تا آن‌ها با هزینه‌ای کمتر از معمول، بیش از پیش برای حضور در سینما و دیدن آثار ارزشی و فرهنگی ترغیب شوند.

جلب مخاطب با یک طرح نو

این برنامه جالب توجه و طرحی که تاکنون توانسته مخاطبان زیادی را در این شهرستان داشته باشد، بهانه‌ای شد تا ما سراغ مسوول آن برویم. آقای جواد اسماعیل زاده که در این گروه به عنوان طراح این برنامه حضور دارد، در خصوص شکل گیری آن عنوان کرد: از آن جایی که نماز جمعه به فرموده مقام معظم رهبری مانند یک مرکز فرهنگی است و باید به جبهه‌ای برای این حوزه مبدل شود، ما تصمیم گرفتیم تاعلاوه بر کتاب و محصولات فرهنگی دیگری که در این جبهه توزییع می‌شود، با استفاد از این تریبون سراغ سینما و فیلم‌های ارزشمندی برویم که تأثیرگذاری ویژه‌ای دارند.
ما در جایگاه نماز جمعه سبزوار به واسطه حضور امام جمعه جدیدمان و نگاه باز ایشان نسبت به مسائل فرهنگی، تصمیم گرفتیم تا سراغ این موضوع برویم. زمانی که استارت کار زده شد، ما ابتدا با فیلم‌های برگزیده جشنواره عمار و اکران آثار برگزیده این دوره و دوره‌های قبلی آن، کارمان را شروع کردیم و در ادامه تلاشمان را بر نمایش فیلم‌های ارزشی و فرهنگی معطوف کردیم.

از تبلیغات در نماز جمعه تا فروش نیم بهای بلیت

وی ادامه داد: بعد از این آغاز، ما متناسب با هر مناسبتی اثری را پخش می‌کردیم؛ به عنوان نمونه در زمان حملات تروریستی که اخبار آن شنیده می‌شد، برخی از آثار مدافعان حرم را پخش کردیم و بعد از آن فیلم‌هایی با موضوع اقتصاد مقاومتی و دیگر موضوعات فرهنگی را نمایش دادیم.
علاوه بر این‌ها، ما گاهی از ظرفیت و زمانی که بین 2 خطبه نماز وجود داشت، استفاده می‌کردیم و در این بین کلیپ‌هایی از این آثار را نمایش می‌دادیم.بعد از این مدت، جدا از فیلم‌های عمار، آثار ارزشمندی در سینما نمایش داده شدند؛ یکی از آن‌ها فیلم ماجرای نیمروز و اثر دیگر هم فیلم «ویلایی‌ها» بود که ما در جبهه انقلاب خواستار اشاعه مخاطبان آن شدیم.
اسماعیل زاده با اشاره به دیگر فیلم‌هایی که توسط آن توجه مردم را به سینما جلب کردند بیان کرد: در این راستا ما توسط دوستان ستاد نماز جمعه و همکاری دبیرخانه جشنواره عمار سبزوار، علاوه بر رزرو یکی از سانس‌های نمایش این فیلم‌ها، از طریق نماز جمعه هم مخاطبان چندهزار نفری را که در این روز حاضر می‌شوند، به دیدن این کارها تشویق کردیم.
در کنار این تبلیغات و در همان فضا فروش بلیت فیلم‌های مذکور نیز صورت می‌گرفت. از سوی دیگر امام جمعه هم به موضوع این فیلم‌ها مثل ماجرای نیمروز و داستان منافقین می‌پرداخت و این باعث می‌شد تا مخاطب در سینما با داستان اثر کاملاً آشنا باشد.

روز قدس، تریبونی برای تبلیغ «ویلایی‌ها»

اسماعیل‌زاده در ادامه می‌گوید: در ایام ماه رمضان نیز که ویلایی‌ها روی پرده بود، ما از ظرفیت روز قدس نیز استفاده کردیم و در این بین علاوه بر معرفی فیلم و فروش بلیت ما تیزرهای فیلم را در جایگاه نماز جمعه نمایش دادیم.
این اتفاق عینی بود که موجب شد تا در همان روز سانس اولی که رزرو کرده بودیم، پر شود و ما سانس بعدی را نیز رزور کردیم. در سوی دیگر ما با همکاری دوستان تصمیم گرفتیم که به صورت اختصاصی‌تری از مادران و همسران شهدا برای دیدن این فیلم دعوت کنیم. تأمین بلیت‌ها در این طرح به این صورت انجام شده است که مجریان طرح، کل سانس سینما را از سینمادار رزرو کرده و مبلغ کل آن به سینمادار پرداخت شده است.
سینمادار به علت اینکه کل سانس رزرو شده، اندکی تخفیف هم برای طرح قائل شده است. در ادامه کل قیمتی که به سینمادار داده شده را بر تعداد صندلی‌های سالن تقسیم کرده و به این ترتیب قیمت هر تک بلیتی که مردم باید آن را بخرند، مشخص می‌شود.
به دلیل استقبالی که از این طرح صورت گرفته، قرار شده با موافقت سینمادار، فیلم‌های دیگری که مجریان طرح نسبت به آن تمایل داشته باشند روی پرده سینمای سبزوار برود. ظاهراً فیلم بعدی انیمیشن «نبرد در خلیج فارس2» خواهد بود.

منبع: صبح نو
انتهای پیام/

اکران مردمی «ویلایی‌ها» به همت یک آتش به اختیار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار