نگرانی برخی اعضای شورا درباره سایر بخش های سند ۲۰۳۰

دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از ابراز نگرانی برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با سایر اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ خبر داد.

نگرانی برخی اعضای شورا درباره سایر بخش های سند ۲۰۳۰منصور کبگانیان دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حاشیه برنامه ستاد نقشه جامع علمی کشور که شب گذشته برگزار شد گفت: امروز جلسه نود و چهارم ستاد نقشه جامع علمی کشور برگزار شد دراین جلسه دو موضوع مهم مطرح شد، اما پیش از جلسه نیز اعضاء مواردی را مطرح کردند که یکی از این موارد، ابراز نگرانی برخی اعضای شورا در ارتباط با سایر اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه بخش آموزش این سند با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و رهنمودهای مقام معظم رهبری رفع و قرار شد، بخش های دیگری از این سند که توسط اعضاء مطرح شد، بررسی شده و نگرانی ها با تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت حل شود تا احیانا در گفتمان کشور نگرانی ایجاد نشود.

دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: نحوه تعامل جمهوری اسلامی با این گونه مصوبات بین المللی حتما باید در یک چهارچوب مشخص باشد البته یک سند جامع برای تمام همکاری های بین المللی در حوزه های علمی، آموزشی و پژوهشی در حال تدوین است و به زودی وارد جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی می شود و این موارد جای قانونی خود را پیدا می کنند.

وی ادامه داد: سند ۲۰۳۰ دارای ۱۷ هدف است که دو مورد آن به آموزش مرتبط بود که با توجه به سند تحول آموزش و پرورش بررسی شد و اهداف دیگر این سند به محیط زیست و انرژی مرتبط است که در این زمینه ها نیز دارای اسناد بالادستی هستیم چون جمهوری اسلامی مانند برخی از کشورها عقب افتاده نیست که دارای برنامه نباشد. تعامل ما با کشورهای دیگر باید در چهارچوب اسناد خودمان باشد.

کبگانیان افزود: این اسناد قابل به روز رسانی است نحوه تعاملات بین المللی در آنها تاکید شده است، در ادامه جلسه نیز گزارش جامعه ای از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ارایه شد که فعالیت های این شهرک با نقشه جامع علمی کشور تطبیق داده شد.

دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی کشورخاظرنشان کرد: این شهرک ۴۸۰ شرکت فناوری و ۴ هزار نیروی فارغ التحصیل تمام وقت و بیش از ۲ هزار ۳۵۰ نیروی فارغ التحصیل نیمه وقت دارد.

وی ادامه داد: حدود ۱۳۰۰ پروژه دراین شهرک انجام شده، فروش فناوری ۴۱ میلیارد تومان و حجم سرمایه گذاری ۸۳ میلیارد تومان بوده است. تعداد زیادی دانش فنی در این شهرک ایجاده شده و ارزش محصولات صادر شده حدود ۱۰ میلیارد تومان است.

کبگانیان افزود: قرار شد کارگروهی تشکیل شود تا اگر موانعی در گزارش شهرک وجود داشت آن را رفع کرده و برای سایر شهرک و پارک های علم و فناوری الگویی شود.

دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی کشورادامه داد: در ادامه «سند ملی و فناوری های نرم و فرهنگی» نیز مطرح شد، این جلسه آخرین جلسه این سند بود، اعضای ستاد و ساختار اجرایی آن نهایی شدند، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد منصوب شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیرعلوم تحقیقات و فناوری، رئیس میراث فرهنگی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، وزیرصنایع، وزیر آموزش و پرورش، نماینده حوزه‌های علمیه، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات، فرمانده ستاد بسیج مستضعفین، نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس همکاری های ریاست جمهوری، وزیر ورزش و ۴ نفرصاحب نظر، به عنوان اعضای این ستاد، تصویب شدند. در صورت غیبت هر یک از اعضاء، معاونان هر بخش می توانند در جلسات شرکت کنند.

دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: بنابراین سند با یک مقدمه، ۸ ماده و ۹ تبصره تکمیل شد همچنین سند دارای یک چشم انداز، اهداف کلان، ۵ هدف کیفی، ۱۵ هدف کمی، ۱۰ راهبرد و ۴۹ اقدام ملی است سند مرحله نهایی سازی را طی کرد و در نوبت مصوبه ۲ هفته ای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت تا در پروسه ابلاغ قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار