رضائیان در همایش نظام مراقبت انسان، دام و گیاه خبر داد:

پایش روزانه ۱۱۱ بیماری دامی در ایران

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی از پایش روزانه ۱۱۱ بیماری دامی توسط سازمان دامپزشکی ایران خبر داد.

پایش روزانه ۱۱۱ بیماری دامی در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم رضائیان زاده معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی ایران در همایش نظام مراقبت انسان، دام وگیاه  که در تالار مدرس انیستو پاستور ایران برگزار شد، اظهار کرد: در بحث پایش و مراقبت هم اکنون 111مورد بیماری دامی در بررسی فعال و غیر فعال به طور روزانه مانیتور می شود و همه گزارش های آن نیز به طور مداوم تحت بررسی قرار می گیرد .

وی ادامه داد: 34 مورد بیماری طیور ، 24 مورد بیماری دامی و همچنین 12 بیماری زنبور عسل و کرم ابریشم پایش و مراقبت می شوند و بر حسب رخدادهای جدید در بحث بیماری های نوپدید باز هم بر تعداد این بیماری ها افزوده می شود و به طور کلی، همه این فعالیت ها و بررسی ها در نهایت به واکسیناسیون ، تست معاینه، مراقبت درمان ، گزارش و خدمات آماری انجام می شود.

رضائیان تصریح کرد: همچنین اقدامات کنترلی بر 17 بیماری دامی از جمله تب برفکی، سل، تب مالت، هاری، مشمشه ، آبله گوسفند و بز و تب کریمه -کنگو انجام می شود.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی ایران به انجام پایش بیماری جنون گاوی اشاره کرد و گفت: اقدامات کنترلی بر روی بیماری آبله گاوی هم انجام می شود؛ در سال 2006 سازمان فائو و بهداشت جهانی برای همگرایی جهت مراقبت، کنترل و رفع سریع بیماری ها اقدام به تدوین دستورالعمل کردند تا همه کشورها در این جهت حرکت کنند.

وی با بیان اینکه نمی توان از همه حیوانات اعم از وحشی و اهلی  مراقبت و کنترل کرد به همین دلیل برای برخی از آنها مراقبت خاص فراگیر انجام می شود، تصریح کرد: با توجه به سرعت عامل بیماری ها، اگر اقدامات مناسب و به موقع انجام نشود شاهد نشر و گسترش بیماری ها خواهیم بود.

معاون پیشگیری و بهداشت سازمان دامپزشکی با اشاره به جریان آنفولانزای فوق حاد پرندگان و پیش روی سوبه های این بیماری، گفت: طی سال های اخیر با سویه های (H5) (N1 ) ( H1.NL ) مواجه هستیم؛ علاوه بر سویه آنفولانزای طیور سامانه های کنونی در واقع ابزاری دقیق برای نظام بیمار یابی است که در گذشته بیشتر گزارش ها به وسیله تلگرام، فاکس، ایمیل و نظایر آن ها  انجام می شد.

مجموعه وظایف آزمایشگاه های مرجع منطقه‌ای و کشوری

همچنین در ادامه این همایش حسین ملک افضلی استاد ممتاز بازنشسته علوم  پزشکی تهران و عضو هیات امنای انستیتو پاستور ایران  در خصوص ارائه همکاری بین‌بخشی برای کنترل یک بیماری مانند زئونوز و بروسلوز ادامه داد و گفت: وظایف آزمایشگاهای مرجع منطقه‌ای این است که بر عملکرد آزمایشگا‌ه‌های استانی نظارت داشته باشند و با ارتقای سیستم آزمایشگاهی نمونه‌های ارسالی از استانها را مورد بررسی قرار دهند همچنین نظارت بر آزمایشگاهها و ارائه آموزش‌های لازم آزمایشگاه های منطقه‌ای و استانی توسط آزمایشگاه مرجع کشوری انجام شود.

وی در خصوص وظایف تحقیقاتی بیماری های نو پدید و باز پدید انستیتو پاستور ایران گفت: از جمله وظایفی که این پایگاه های تحقیقاتی دارند می‌توان به انجام مطالعات تکمیل اپیدمیولوژیک، برگزاری کارگاه های آموزشی لازم ، تجزیه و تحلیل اطلاعات قبل و بعد از مطالعه، تدوین فرم های آماری مورد نیاز، تهیه پس خوراند برای مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و نظارت و پایش و ارزشیابی برنامه ها اشاره کرد.

ملک افضلی ادامه داد: طرح بهبود رصد تب مالت از طریق ارتقاء و ساماندهی و تشخیص،کنترل و پیشگیری تب مالت در غرب کشور انجام می شود که در این طرح معاونت بهداشت وزارت بهداشت،‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ، وزارت جهاد کشاورزی ،‌سازمان دامپزشکی کشور،‌سازمان برنامه و بودجه ، وزارت آموزش و پرورش،‌معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور ، انستیتو پاستور ایران و ... همکاری می‌کنند.

وی عنوان کرد: هدف نهایی مطالعات ما در این زمینه کاهش میزان بروز بروسلوز در غرب کشور به میزان 50 درصد در پایان سال سوم نسبت به پایان سال اول(استقرار برنامه رصد) است، همچنین هدف کاربردی ما  ارائه مدل مناسب برای رصد سایر بیماری های واگیردار و به خصوص بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان در کشور بر اساس مختصات ذکر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار