شیراز؛

طراحی و ساخت چشمی تشخیص شعله در فارس

چشمی تشخیص شعله توسط پژوهشگران پارک علم و فناوری فارس طراحی و ساخته شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ موذنی طراح این قطعه صنعتی در پارک علم و فناوری فارس اظهار کرد: این قطعه، تجهیزی مهم و پرکاربرد در صنایعی است که با مشعل سر و کار دارند و برای تشخیص کیفیت سوخت شعله، میزان آلایندگی، میزان حرارت تولیدی شعله‌های صنعتی کاربرد دارد.

وی اظهار کرد: این چشمی از ۱۱ قطعه کاملا بومی شده ساخته شده است و در حال حاضر قطعات مورد استفاده از این نوع در تاسیسات صنعتی کشور از ۵ نمونه خارجی آمریکایی، کانادایی، ژاپنی، سوئیسی و آلمانی به صورت وارداتی تامین می شود.

موذنی با اشاره به اینکه در صنایع نفت و گاز به تنهایی سالانه یک هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نمونه نصب می شود ادامه داد: با ترکیب فناوری های این ۵ نمونه خارجی و بکارگیری ایده و ابتکارات شخصی توانسته ایم نخستین نمونه ایرانی و البته پیشرفته ترین چشمی تشخیص شعله را بسازیم که با این تولید ایران در جایگاه ششمین کشور سازنده این قطعه قرار گرفته است.

وی افزود: این چشمی با پوشش تمام طول موج های نور "یو وی" و با نصب در فاصله ۴۰ سانتیمتری شعله و زاویه دید ۳۰ درجه، توانایی تشخیص کیفیت، میزان آلایندگی و میزان حرارت شعله را دارد که قبل از رسیدن مشعل به حد گسترده مورد استفاده در صنایع مربوط اقدامات لازم برای سوختن نرمال روی آن انجام گیرد.

بکار بردن فلزات مقاوم با خوردگی در بدنه این چشمی از ویژگی های این قطعه صنعتی است.


وی، دستیابی به فناوری تولید شیشه‌ای خاص در این قطعه را از دیگر تلاش های علمی موفق در طراحی این نمونه ایرانی" تشخیص چشمی شعله" برشمرد و ادامه داد: این شیشه با آنالیزهای انجام گرفته بر روی انواع شیشه و با در نظر گرفتن طول موج های مختلف نامرئی شعله، برای ایجاد ضریب نفوذ مناسب شیشه، تولید شده است.

این مخترع اظهار کرد: در واقع این شیشه مثل فیلتر عمل کرده و تنها طول موج های خاص و مشخصی را که دلیل برمطلوب یا نامطلوب سوختن مشعل های صنعتی است از خود عبور داده و کیفیت شعله را شناسایی می کند.

موذنی از کاربردی شدن این تجهیز در پتروشیمی تندگویان و در تاسیسات گازی شیراز خبر داد.

انتهای پیام/ن

ایران در جایگاه ششمین کشور سازنده چشمی تشخیص شعله

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.